Mediafax.biz Exclusiv

A început recuperarea pe piaţa mobilei: fiecare decizie strategică poate face diferenţa

A început recuperarea pe piaţa mobilei: fiecare decizie strategică poate face diferenţa

Autor: Ioana David

03.06.2011, 11:45 365

Începutul de an 2011 a fost contradictoriupe piaţa mobilei. În timp ce marii jucători, precum Mobexpert sauElvila, care au în grup şi fabrici, nu au trecut pe creştere, firmemai mici, ca de exemplu Casa Rusu, anunţă un avans al afacerilor,însă sub pragul de 10%.

Majoritatea jucătorilor au început să jongleze cu colecţiile, săadauge sau să renunţe la modele, după ce "cartea" reducerii depreţuri a fost deja jucată încă din primul an de criză.

Încondiţiile în care costurile cu materiile prime au crescut, iarmarjele sunt deja comprimate la maximum, singura şansă pentrucompaniile din această industrie este să atragă clienţii înmagazine prin colecţii cât mai atractive.

Înaşteptarea revenirii apetitului cumpărătorilor pentru mobilă,companiile din această industrie încep timid să mai deschidă câteun magazin şi îşi pun speranţele mai degrabă în partea a doua aanului sau în 2012.

"Piaţa internă de mobilă este un pic mai bine (la acest începutde an - n.red.), dar nu este suficient(pentru a recupera pierderile din anii trecuţi - n.red.)", a spus Aurica Sereny, preşedintele Aso ciaţiei Pro du cătorilor de Mobilă din România (APMR). Stagnarea vineîn contextul în care Sereny spune că există semne de ameliorare înpiaţa construcţiilor, iar în plus unele licitaţii au început să semai reia pentru şcoli sau grădiniţe.

Vânzările de mobilă pe piaţa internă, respectiv importurile şiproducţia destinată vânzării în România, erau estimate la unmiliard de euro anual, dar în 2010 au scăzut cu 15%, potrivitestimărilor Asociaţiei.

Sereny mizează pe faptul că anul acesta piaţa internă se vamenţine la nivelul anului 2010, după trei ani consecutivi descădere.

Cu toate acestea, o veste bunăvine din partea exporturilor, existând premisele ca acestea să-şimenţină avansul de anul trecut, care a fost de 8,5%. Dacă se iau încalcul şi anumite părţi de mobilier, creşterea este mai mare, depeste 10%.

La nivelul întregii economii,exporturile au fost cele care au determinat revenirea pe creştere aPIB-ului şi, cel mai probabil, şi companiile din industria mobileicare vor trece pe plus anul acesta o vor face pe seamaexporturilor.

"S-a mai redus numărul deangajaţi, dar nu foarte mult", a mai spus Sereny, fără să ofere maimulte informaţii în acest sens.

Liderul încăsuferă

Mobexpert, cel mai mare jucătordin industrie, afacere controlată de omul de afaceri Dan Şucu, aînregistrat în primele trei luni ale acestui an o cifră de afaceriîn scădere cu 5%, însă a recuperat o parte din declin înaprilie.

"O să mai recuperăm şi în luna mai", a spusDan Şucu. Omul de afaceri a anunţat încă de la începutul anului căse aşteaptă ca vânzările Mobexpert să revină pe creştere în 2011,în condiţiile în care anul trecut afacerile au fost de peste 110milioane de euro, în scădere cu 4% comparativ cu nivelul din2009.

Mobexpert ar putea relua în acest an extinderea. Grupul cuprinde32 de magazine şi hipermagazine, cea mai recentă deschidere fiindcea din mallul Sun Plaza din cartierul bucureştean Berceni, magazindeschis în februarie 2010 în urma unei investiţii de peste 4milioane de euro.

Şucu pariază în acest an pe mobilierul de grădină, segment denişă "test" în 2010, care anul trecut şi-a dublat vânzările şi careîn 2011 ar putea creşte de cinci ori, potrivit estimărilor omuluide afaceri.

Pe lângă mobila de grădină, Şucu mizează şipe decoraţiunile de sezon (colecţii de farfurii, pahare saulumânări), pentru ca oamenii care intrau până acum în magazin şi nucumpărau mobilă sau alte decoraţiuni de valori mai mari să iasătotuşi cu o achiziţie, chiar dacă era de valoare mică.

Segmentul de mobilă de grădină şidecoraţiuni a reprezentat anul trecut sub 1% din business, adicăsub un milion de euro, potrivit estimărilor Ziarului Financiar, darţinta pentru acest an pe acest segment este stabilită la 7-8% dinvânzări, adică peste 7 milioane de euro.Pe de altă parte, vânzărileElvila, următorul jucător după cifra de afaceri, au stagnat înprimele trei-patru luni ale anului, conform datelor lui ViorelCataramă, cel care controlează grupul de firme.

"Au crescut exporturile, dar s-au redusvânzările pe piaţa internă", a spus Cataramă, care se aşteaptă cacea mai bună perioadă din an pentru companie să fie octombrie -noiembrie.

În 2010 Elvila a depăşit pragulde 100 de milioane de euro în dreptul cifrei de afaceri, adică aavut o creştere de 5% a vânzărilor, în vreme ce profitul dinexploatare a fost de 2,8%. Fabricile au fost solicitate mai ales laexport, care a susţinut creşterea grupului Elvila, în condiţiile încare pe piaţa internă vânzările au fost cu 10% mai slabe, în liniecu evoluţ ia pieţei.

"2011 este cel mai prost an şi nuputem decât să avem speranţe că în viitor lucrurile se vorîndrepta. Rămâne însă şi problema cursului de schimb care afecteazăexportul", a mai spus Cataramă. Şi Cataramă vorbeşte deextindere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO