Mediafax.biz Exclusiv

Afacerea din mezeluri a familiei Şoneriu. Creditele în lei, magazinele în franciză şi mărcile private – motoarele businessului

Afacerea din mezeluri a familiei Şoneriu. Creditele în lei, magazinele în franciză şi mărcile private – motoarele businessului

Autor: Gabriel Razi

13.11.2011, 19:12 623

Sunt foarte puţine companii româneşti care abordează o piaţă externă reală pentru că lucrează tot cu comunităţile de români. Te duci cu etichete traduse, dar cei de acolo mănâncă aceleaşi lucruri ca şi cei din ţară.

Sunt doar nişte acte suplimentare în plus. Valoarea exporturilor companiilor româneşti în străinătate este egală cu piaţa a două judeţe din România", spune Valentin Şoneriu, 30 de ani, managerul unui business de peste 20 mil. euro.

În primele şapte luni din acest an exporturile de mezeluri s-au ridicat la 34 mil. euro, în creştere cu peste 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Afirmaţiile antreprenorului din Braşov vin în contextul în care mai mulţi proprietari din industria cărnii au anunţat în ultimul an că vor să-şi dubleze exporturile şi că declinul consumului intern poate fi contrabalansat cu ieşirea pe pieţele externe. Şoneriu este primul om din industrie care consideră exportul ca fiind nesemnificativ raportat la dimensiunea pieţei locale a mezelurilor.

Povestea afacerii

CarmOlimp, businessul familiei Şoneriu, care va atinge în acest an vânzări de 24 mil. euro, operează unul dintre cele mai mari abatoare din judeţul Braşov, deţine ferme de vaci şi porci şi exploatează 4.500 de hectare de teren. Potrivit datelor Registrului Comerţului, CarmOlimp este deţinută de Olimpiu Şoneriu (98,5%) şi de Carmen Şone riu (sub 1,5%). Cum a început însă afacerea? La începutul anilor 1990 familia Şoneriu şi-a deschis drumul în afaceri cu un magazin generalist în oraşul Victoria, judeţul Braşov.

După doi ani, în 1993, Carmen şi Olimpiu Şoneriu au luat credite de la bănci şi au cumpărat, la insistenţele unui prieten de familie, o fostă CAP pe care au transformat-o într-un abator. "La vremea aceea, din câte am înţeles de la părinţii mei, erau mai multe oportunităţi", îşi aminteşte acum Valentin Şoneriu. După câţiva ani businessul familiei Şo neriu s-a extins şi în zootehnie după achiziţionarea unei ferme de porci în Veştem, în apropiere de Sibiu.

Valentin Şoneriu admite însă că părinţii săi nu au avut experienţă în comerţ sau industria alimentară când au început afacerea, dar spune că în primii ani ai economiei libere în România piaţa permitea şi mişcări greşite.

"Înainte de 1990 tatăl meu era şef la fabrica de mobilă şi mama era şefă la o cooperativă meşteşugărească." Şoneriu crede că unul dintre factorii care au ţinut compania pe linia de plutire în pri ma parte a anilor 1990 a fost faptul că toate creditele au fost luate în lei şi nu în valută.

"Îmi amintesc că a fost un moment în acei ani când într-o singură noapte cursul la marca germană s-a dublat. Multe afaceri au dispărut în acea perioadă. Noi am avut o gândire destul de sănătoasă pe partea financiară, nu a reuşit să îi doboare pe părinţii mei nici partea de inflaţie, iar creditarea a fost făcută în lei, pentru a nu ne asuma riscul valutar." Atât Valentin Şoneriu, cât şi fratele său Paul au făcut şcoala primară, liceul şi facultatea în Statele Unite. Valentin Şoneriu este licenţiat în finanţe-bănci, în timp ce fratele său a absolvit cursuri universitare cu specializarea relaţii economice internaţionale. "Veneam vara şi eram în companie, mergeam ca la serviciu." Fraţii Şoneriu au început să se implice în mod direct în conducerea CarmOlimp începând cu 2004, atunci când s-au întors definitiv din SUA. La acel moment com pania avea afaceri sub 5 mil. euro. În trei ani cifra de afaceri a CarmOlimp aproape că s-a triplat, ajungând la 14,3 mil. euro. "În 2004 au luat naştere o mare parte din firmele din jurul nostru, în speţă firmele care gestionează reţeaua de magazine a grupului."

Ritm de extindere: 15 magazine pe an

În acea perioadă puţini dintre producătorii de mezeluri de pe piaţa locală se orientau către retail, însă Şoneriu spune că strategia CarmOlimp pe partea de retail a venit ca un răspuns la mişcările altor jucători.

"Magazinele au apărut în urma unei ambiţii. Am văzut că alţii fac şi am zis că dacă ei pot, de ce să nu facem şi noi." O mişcare surprinzătoare în legătură cu reţeaua proprie de retail este aceea că CarmOlimp a decis să "atace" această linie de business prin magazine deschise în franciză. "Suntem printre puţinele companii din industria mezelurilor cu o franciză." Ulterior, acţionarii au investit şi în maga zine proprii, astfel că în prezent reţeaua de retail a producătorului de mezeluri a ajuns să numere 110 magazine (55 proprii, restul în franciză) din care 20 sunt în Braşov şi Sibiu. Magazinele au suprafeţe cuprinse între 90 şi 300 de metri pătraţi. "Vrem să ne dezvoltăm în continuare, dar ne orientăm pe partea de magazine mici."

Pro mărci private

Cu toate că o mare parte din veniturile companiei vin din reţeaua proprie de retail, un segment important al businessului îl reprezintă contractele semnate cu marile reţele de retail. "Lucrăm de mulţi ani pentru brandurile private ale retailerilor. Acum 14% din tot ce producem sunt acoperite de aceste contracte. Acest business este în creştere faţă de acum patru ani, când reprezenta 5% din afacere." Şoneriu mai spune că livrările pentru brandurile private sunt un business atractiv.

"Mărcile private sunt pentru mine unul dintre cele mai curate moduri de a face afaceri în România. Se discută despre un produs corect la un preţ pe care îl dictează piaţa. Se lucrează fără condiţii suplimentare, iar produsele se pot aborda altfel." În contextul în care cea mai mare parte a cifrei de afaceri vine din reţeaua de retail proprie sau din mărcile private, CarmOlimp a putut să renunţe uşor la costurile cu promo varea. Numele sau brandul companiei este puţin cunoscut de publicul larg, iar compania nu are la acest moment nici măcar un site funcţional.

"Am avut un site la un moment dat, dar avem un cont de facebook acum. Suntem un business invizibil. Dacă eu sunt mulţumit, pentru mine e bine. Nu am avut motive să ieşim în public." Businessul CarmOlimp a ajuns la 20 de ani de la prima factură tăiată să se numere printre cei mai mari producători români de mezeluri. Afacerile CarmOlimp sunt estimate să ajungă în acest an la 24 de milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de anii anteriori.

Profitul, în cădere liberă în criză

"Nu a trebuit să restructurăm partea de producţie, dar am restructurat pe zona de magazine şi ferme. A existat însă o scădere de preţ care a dus şi la o scădere puternică a profiturilor." Dacă în 2008 CarmOlimp avea un profit de 0,2 milioane de euro, anul trecut în contul de profit a adunat de patru ori mai puţin.

"Ar fi fost bine să avem scăderi minime sau o cifră de afaceri constantă şi să păstrăm profitabilitate", admite Şoneriu. Mai mult, antreprenorul spune că o afacere care nu merge înainte nu poate fi susţinută pe termen lung.

"Am avut profit în fiecare an. Aş accepta pierderi dacă aş avea de unde să le susţin. Eu altceva nu ştiu să fac, dacă îmi pierd serviciul ăsta, nu am unde să mă duc." CarmOlimp intră în competiţie pe piaţa internă a mezelurilor cu alte businessuri de familie precum CrisTim (Radu şi Cristina Timiş), Angst (Sorin Minea), Aldis Călăraşi (familia Naghi), precum şi cu producătorul Caroli Foods - o asociere între familia El Solh şi grupul Campofrio.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO