Mediafax.biz Exclusiv

Am căutat să cumpărăm o bancă, dar nu am găsit nimic interesant, spune şeful grupului Marfin

Am căutat să cumpărăm o bancă, dar nu am găsit nimic interesant, spune şeful grupului Marfin

Autor: Liviu Chiru

14.04.2011, 18:56 209

Ciprioţii de laMarfin Popular Bank, un grup financiar cu active de 42 de miliardede euro şi una dintre cele mai bune poziţii din punctul de vedereal capitalizării între jucătorii din regiune, vor creşte organic înRomânia, în condiţiile în care nu au reuşit să găsească niciooportunitate de achiziţii.

"Ne uităm la oportunităţi de achiziţii, darnu am găsit nimic interesant", a spus pentru ZF Thimios Bouloutas,49 de ani, CEO al grupului Marfin Popular Bank, după o vizită laBucureşti în care a avut întâlniri cu premierul şi guvernatorulBăncii Naţionale.

În condiţiile în care alternativa extinderiiprin achiziţii nu este viabilă cel puţin pentru moment, Bouloutas atrasat conducerii băncii de la Bucureşti noi ţinte.

"Creşterea organică va fi de bază pentrunoi. Am început o campanie de extindere a reţelei, vor fi 5 unităţiîn prima fază şi vom ajunge la 40 până în decembrie 2012.Activele vor ajunge la unmiliard de euro", anunţă Bouloutas.

Ciprioţii au intrat pe piaţa locală după ceau achiziţionat în anul 2007 două bănci elene - Laiki şi Egnatia,care deţinea o subsidiară pe plan local. Schimbarea brandului peplan local a fost realizată în 2008.

Grecii de la Egnatia intraseră în România în2000, prin achiziţia fostei BNP-Dresdner Bank, iar ulterior a fostînfiinţată şi o societate de leasing. Banca a crescut rapid însă dela o talie foarte mică între 2004 şi 2008, ajungând la o reţea de27 de unităţi şi active de circa 600 de milioane deeuro.

"Acum avem capitaluri proprii de 60 demilioane de euro, la active de 600 de milioane de euro. Dacă vremactive de un miliard de euro în 18 luni, asta înseamnă că şicapitalurile trebuie să ajungă la 100 de milioane de euro. Astaînseamnă că vom mai aduce 40 de milioane de euro", spuneBouloutas.

Pe fondul crizei financiare începută în2008, banca şi-a oprit expansiunea, începând în acelaşi timp unproces de evaluare atât a portofoliului de împrumuturi, cât şi asocietăţii de leasing care trăgea rezultatele băncii în jos.Preşedintele băncii a fost schimbat.

În 2010 banca, la nivel individual, araportat un profit de 7,6 milioane de euro, în creştere cu peste70%.

Compania de leasing a raportat însă unrezultat negativ, astfel încât rezultatul consolidat pentru Româniaindica un minus de 3 mil. euro, la jumătate faţă de pierdereaînregistrată în 2009. La sfârşitul anului trecut activele bănciierau de puţin peste 600 de milioane de euro, fiind la mijloculclasamentului băncilor în România.

"Vrem să fim profitabili pe bazeconsolidate anul acesta. Compania de leasing va ajunge labreak-even (punctul în care veniturile egalează cheltuielile - n.red.), iar din 2012 va lucra pe profit", a arătatBouloutas.

De altfel, compania de leasing areluat anul acesta vânzarea de finanţări noi, după ce în ultimiidoi ani activitatea sa a fost concentrată pe gestionareacontractelor existente şi valorificarea bunurilor reposedate de laclienţi.

Bouloutas spune că Marfin estepregătită să crească în România, după ce a trecut printr-oreaşezare a operaţiunilor şi a afacerilor. Anul trecut ciprioţiil-au adus la conducerea operaţiunilor locale pe Doros Ktorides,care în trecut s-a ocupat de managementul creanţelor neperformantela nivelul grupului.

Ne concentrăm pe regiune, Româniatrebuie să aibă o contribuţie mai mare

Grupul Marfin şi-a revizuit anultrecut strategia, alegând să se concentreze asupra operaţiunilordin Europa de Sud-Est.

"România reprezintă în prezentdoar 1,5% din activele grupului, dar vrem să ajungă la o pondere de5%", a spus şeful Marfin, fără să indice un termen cert.

Aceasta ar însemna ca activele sătreacă de borna de două miliarde de euro, luând în consideraredimen siunea actuală a afacerilor grupului.

În ceea ce priveşte poziţiaMarfin Bank pe piaţa locală, ciprioţii ţintesc o cotă de 3%-5% petermen mediu, în condiţiile în care nu trec în prezent de pragul de1%, ceea ce îi poziţionează în grupa băncilor mici.

"Cu o dezvoltare organică cred căputem ajunge la o cotă de piaţă de 2,5%-3%", afirmăBouloutas.În prezentafacerile băncii sunt concentrate pe sectorul de corporate, caregenerează circa 80% din creditele din bilanţ. Ponderea retailuluiar trebui însă să urce de la 20% la 35% în anii următori, iar ţintape termen mai lung este ca portofoliul de credite să fie egalîmpărţit între retail şi corporate.

Grupul Marfin a atras recent de lainvestitori 488 de milioane de euro şi a vândut subsidiara dinAustralia, ceea ce a dus indicatorul de adecvare a capitalurilor debază la 12%.Ciprioţii pregătesc în prezent şi o emisiune de obligaţiuniconvertibile în valoare de 300 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO