Mediafax.biz Exclusiv

Anul 2011 ar putea fi cel mai bun din istoria Arctic. Criza nu se simte, exporturile sunt peste aşteptări

Anul 2011 ar putea fi cel mai bun din istoria Arctic. Criza nu se simte, exporturile sunt peste aşteptări

Monica Iavorschi, directorul general al Arctic România: Anul acesta nu am mai fost luaţi prin surprindere. Nu am avut parte de surprize majore, singura pe care o pot cataloga la categoria surpriză este evoluţia mai puţin bună a economiilor europene. Totuşi, pe noi situaţia nu ne-a afectat, pentru că ţările cele mai lovite aveau o pondere mică în totalul exporturilor noastre. În această situaţie, pentru noi exportul este peste aşteptări.

Autor: Cristina Roşca

02.11.2011, 18:13 1069

Astfel, deşi pieţele externe întâmpină probleme, iar economia locală evoluează în consecinţă, 2011 ar putea deveni cel mai bun an din istoria Arctic.

"Ne aşteptăm ca anul acesta să fie per ansamblu mai bun decât 2010. Nu ne aşteptăm ca situaţia externă actuală să provoace scăderea afacerilor Arctic, ba din contră, ne aşteptăm ca avansul de 18% la export să se menţină", a spus Monica Iavorschi (37 de ani), directorul general al Arctic România. Ea refuză să ofere estimări privind cifra de afaceri la finalul acestui an, însă spune că se aşteaptă ca evoluţia să fie în linie cu cea de la nouă luni.

Arctic a obţinut în perioada ianuarie-septembrie 2011 afaceri de 165 mil. euro, în creştere cu 16% comparativ cu perioada similară din 2010. În aceste condiţii, dacă cifra de afaceri va avansa la nivelul întregului an în acelaşi ritm, Artic ar putea ajunge la finalul lui 2011 cu afaceri de 260 mil. euro, faţă de 224 anul trecut, potrivit estimărilor ZF.

Cifra de afaceri cuprinde vânzările de aparate frigorifice produse la Găeşti (frigidere Arctic şi Beko) şi vânzările de electrocasnice (maşini de spălat, aragazuri şi maşini de spălat vase) produse în celelalte fabrici din grupul turc Arcelik care deţine Arctic.

Produsele brandului Arctic sunt vândute exclusiv pe piaţa locală, în timp ce produsele Beko sunt vândute atât în România, cât şi la export.

Exportul susţine creşterea

Monica Iavorschi spune că piaţa internă a rămas relativ constantă comparativ cu anul anterior, ea fiind direct proporţ ională cu evoluţia economiei. "Anul acesta economia este de aşteptat să crească cu sub două procente, iar piaţa va evolua în consecinţă. La nouă luni creşterea pieţei interne era undeva la 2%. Estimez că şi anul viitor situaţia va fi similară, respectiv, potrivit estimărilor oficiale, economia va avansa cu circa 2%, iar piaţa românească cred eu, la fel." Ea adaugă faptul că piaţa locală de electrocasnice mari - frigidere, maşini de spălat, maşini de spălat vase şi aragazuri - se situează în jurul valorii de 300 mil. euro la preţul de vânzare la raft.

"Dacă va creşte puterea de cumpărare, piaţa locală se poate dubla uşor." Totuşi Monica Iavorschi spune că deşi speră să revină consumul din perioada de boom, nu se întrevede încă luminiţa de la capătul tunelului.

În ceea ce priveşte exportul, Arctic vinde produse pe 58 de pieţe străine, printre care Germania, Polonia, Turcia şi începând cu acest an Africa de Sud.

"Anul acesta nu am mai fost luaţi prin surprindere. Nu am avut parte de surprize majore, singura pe care o pot cataloga la categoria surpriză este evoluţ ia mai puţin bună a economiilor europene.Totuşi, pe noi situaţia nu ne-a afectat, pentru că ţările cele mai lovite aveau o pondere mică în totalul exporturilor noastre. În această situaţie, pentru noi exportul este peste aşteptări." Exportul reprezintă în cazul Arctic 80% din totalul producţiei din România şi 70% din cifra de afaceri. Astfel, la nouă luni piaţa locală reprezintă 50 de milioane de euro, iar exportul 115 mil. euro.

Arcelik a investit 70 de milioane de euro la Găeşti

Arctic produce la Găeşti, în judeţul Dâmboviţa, doar frigidere Arctic şi Beko.

În primele nouă luni ale anului au fost realizate 1,030 milioane de unităţi, în timp ce la nivelul întregului an 2010 au fost produse 1,2 mil. unităţi. Producţ ia la nouă luni a crescut cu 15%.

"Anul acesta, ca urmare a evoluţiei bune, am fost nevoiţi să angajăm peste 100 de oameni, şi aici este vorba de angajaţi permanenţi. În total avem peste 2.500, din care doar 200 nu lucrează în producţie. Pe timpul verii, când este vârf de producţie la noi, am angajat şi personal temporar, însă pe acesta nu îl includem aici."

Angajările s-au făcut atât ca urmare a evoluţiei pozitive a cererii, mai ales la export, cât şi ca urmare a introducerii unei noi game de produse. "Am investit la Găeşti doar în acest an 8 milioane de euro în extensia capacităţii de producţie şi în infrastructură. În mod normal într-un an investim nu mai mult de 5-6 mil. euro." Iavorschi a mai precizat că de la preluarea Arctic de către Arcelik în 2002 turcii au investit la Găeşti 70 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO