Mediafax.biz Exclusiv

Anul 2011 va fi anul tabletelor PC, spun retailerii eMag şi Pcfun. Producătorii locali Allview şi Evolio cred că piaţa va ajunge la 200.000 de unităţi în doi ani

Anul 2011 va fi anul tabletelor PC, spun retailerii eMag şi Pcfun. Producătorii locali Allview şi Evolio cred că piaţa va ajunge la 200.000 de unităţi în doi ani

Autor: Adrian Seceleanu, Magraon Andreea

27.01.2011, 19:47 23

Vânzările de eReadere şi de tablete PC vorcreşte pu ternic în România începând cu a doua parte a acestui an,odată ce alte câteva zeci de produse vor intra pe piaţă, iar unvârf al cererii va fi cel mai probabil înregistrat în decembrie, auestimat ieri, în cadrul şedinţei deschise de redacţie ZF Expert,managerii retailerilor IT&C eMag şi pcfun.ro şi aiproducătorilor locali de echipamente Visual Fan (Allview) şiTelevoice (Evolio).

Anul 2011 găseşte România cu un număr infim deutilizatori de tablete PC şi eReadere - aproximativ 10.000 dinfiecare, cele mai vândute produse fiind Apple iPad, Samsung GalaxyTab şi Amazon Kindle.

Cifrele mici de vânzări au mai multe motive,dincolo de preţurile ridicate ale unora dintre produse şi aperioadei de recesiune, care au dus la o restrângere acheltuielilor de către consumatori. Unul dintre motive este că înRomânia ecosistemul care trebuie să existe în jurul acestor produsepentru ca şi cererea să crească se construieşte abia acum, credeMarius Ghenea, preşedintele companiei Fit Distribution, caregrupează mai multe com panii online. "Microsoft a lansat în urmă cumulţi ani un tablet PC, dar atunci nu exista internet wireless, nuexista conţinut în format electronic, deci nu exista acel ecosistem care să facă funcţional dispozitivul. Ceea ce esteextraordinar la Amazon nu e Kindle, ci ecosistemul creat în jurulechipa mentului.

De exemplu, varianta care in clude şiconexiune 3G îmi permite să mă conectez la internet pentru acumpăra cărţi oriunde în lume fără a mai trebui să mă interesez deroaming, pentru că Amazon a semnat acorduri cu mai mulţi opera toritelecom. Nu am ce să fac cu dispozitivul dacă nu am acces lainternet. La fel se întâmplă şi cu tabletele. Pentru consum nu estenevoie numai de con ţinut, ci şi de modul de transferare a aceluiconţinut." Radu Apostolescu, fondator şi director de marketing aleMag, întăreşte ideea: "Consumatorii nu mai fug după tehnologie dedragul tehnologiei, ci după conţinut.Produsele care nu pot oferi şiconţinut sau care nu oferă acces uşor la conţinut nu vor aveasucces". Oficialul eMag foloseşte un Amazon Kindle, un iPhone 4,dar şi un iPad.

"Eu compar apariţia iPad cu inventareatelevizorului", spune el. "Tableta este perfec tă pentru entertainment acasă. iPad îţi per mite nu doar să ci teşti orice revistă sauziar pe internet, ci şi să accesezi diferite aplicaţii sau săciteşti mail-uri. iPad este atractiv şi pentru jocuri: sunt oamenicare nu vor sta nici odată ore în şir în faţa unui computer pentrua juca un joc, dar pot aloca 10-15 minute pe zi pentru a se relaxa,iar tableta Apple se adresează exact acestei categorii." Accesul laentertaiment, uşurinţa de a naviga pe internet sau de a citi şiachiziţiona cărţi au adus vânzări de mii de unităţi pentru acesttip de produse la cei doi retaileri, dar cum piaţa este abia înformare, şi doi producători români încearcă să-şi creeze un numeîncă de pe acum, lansând produse care să concureze cu giganţiiinternaţionali atât prin preţ, cât şi printr-o mai bună localizareşi ofertă de servicii.

"Nu concurăm cu iPad", spun atât LucianPeticilă - directorul firmei braşovene Visual Fan, cât şi LiviuNistorandirector şi pro prietar al Televoice, companii care aulansat sau se pregătesc să aducă pe piaţă tablete PC. Douăevenimente petrecute în Statele Unite (lansarea Apple iPad înaprilie 2010 şi decizia Google de a oferi gratuit o platformă softpentru mobile şi tablete în 2008) au ajutat cele două firme să facăacest pas.

Pentru Visual Fan pasul a fost mai simplu,pentru că firma braşoveană realiza deja telefoane mobile dual simcu livrări anuale de 30.000 de unităţi. "Vindem cât vinde şiSamsung în România pe acest segment", punctează Peticilă. Pasulurmător a fost lansarea în decembrie 2010 a unei tablete, carecostă 1.000 de lei în varianta care include şi conectivitate lareţele 3G, de câteva ori mai puţin decât rivalul de la Samsung. Neadresăm altei categorii, spune şeful Visual Fan, pariind însă peadaptarea platformei şi conţinutul şi aplicaţiile care pot fidezvoltate local. "Există potenţial pe piaţă", spuneel.

Compania pregăteşte de altfel o nouă tabletă,cu cea mai recentă variantă a sistemului Android, care va filansată în septembrie, dar şi un telefon mobil dual sim tot cuplatforma Google, care va include gratuit soft de navigaţie. În doiani, dacă va exista şi conţinut pentru tablete, putem ajunge la200.000 de tablete vândute la nivelul întregii pieţe înRomânia.

Trebuie să facem un iPad care "chiar să poatăfi pentru tot românul", spune şi Liviu Nistoran - făcând aluzie lao declaraţie a unuia dintre cei mai cunoscuţi posesori de iPad dinRomânia, premierul Emil Boc. După ce a lansat propriul eReader,compania sa pregăteşte şi o tabletă PC cu ecran de 7inchi.

Ca şi în cazul Visual Fan, echipamentul esteprodus în China, iar în România se lucrează doar lasoftware.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO