Mediafax.biz Exclusiv

Avon: 2012 nu va fi cel mai bun an, dar mizăm totuşi pe o creştere de până la 10%

Avon: 2012 nu va fi cel mai bun an, dar mizăm totuşi pe o creştere de până la 10%

Autor: Cristina Rosca

09.03.2012, 13:58 194

"Consider că acest an va fi mai bun decât 2011, însă sunt de părere că o estimare corectă va putea fi realizată spre mijlocul anului. Trebuie să mai menţionez că, dacă va fi creştere, va fi cu siguranţă single-digit (sub 10%, n. red.)", spune Bogdan Muraru, directorul naţional de vânzări al Avon România.

El adaugă că primele două luni s-au aflat sub zodia vremii nefavorabile, care şi-a pus amprenta asupra businessului de cosmetice.

"Cele câteva săptămâni de condiţii meteorologice nefavorabile au creat în primul rând dificultăţi departamentului de transporturi, livrarea coletelor în judeţe precum Ilfov, Tulcea, Constanţa sau Calăraşi fiind o adevărată provocare", explică Muraru.

El adaugă însă că vremea nu i-a luat prin surprindere, nivelul comenzilor menţinându-se la cel prognozat pentru perioada respectivă.

Consumul, încotro?

Deşi vremea şi-a pus amprenta asupra businessului de produse cosmetice, consumul a crescut destul de puternic în ianuarie, cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul principalul indicator pentru consum crescând cu aproape 10%. Primele semne bune pentru consum au apărut încă din trimestrul patru al anului trecut. Muraru consideră însă că, din punct de vedere al pieţei de cosmetice, "această creştere de 10% nu este relevantă pentru prognoza întregului an".

În ceea ce priveşte rezultatele de anul trecut, directorul de vânzări al Avon nu oferă cifre, însă explică faptul că, în cazul companiei, anul a fost împărţit în două jumătăţi diferite, cu evoluţii nepredictibile.

După o primă jumătate marcată de situaţia economică dificilă, în ultimele şase luni ale anului Avon a resimţit o revenire a vânzărilor datorată creşterii valorii medii a unei comenzi. Avon deţine un sistem de monitorizare care permite companiei să analizeze zilnic situaţia vânzărilor.

Avon deţine în prezent, la nivel naţional, circa 140.000 de reprezentanţi, un nivel constant în ultimii doi ani. Fiecare dintre aceştia cumpără la fiecare comandă în medie 15-20 de produse, cu o valoare de 40- 50 de euro, potrivit ultimelor date obţinute de ZF. Astfel, un produs costă în medie între 2 şi 3 euro. Nu există însă informaţii despre cât de des plasează un reprezentant o comandă la Avon.

De ce au scăzut vânzările?

"Dacă ar fi să arunc o privire în trecut, aş spune că scăderea în vânzări se datorează, în primul rând, nivelului redus de încredere a populaţiei în economie. Românii au renunţat la achiziţia de bunuri care nu sunt de strictă necesitate, deoarece îşi fac griji pentru viitor."

Avansul din a doua jumătate a lui 2011 s-a datorat creşterii în volum a achiziţiilor, în condiţiile în care românii au rămas sensibili la preţ, acesta fiind în cele mai multe cazuri argumentul suprem în procesul de achiziţie.

"Ultimii doi ani au crescut sensibilitatea la preţ şi reticenţa clienţilor în a cumpăra produse foarte scumpe.Această tendinţă continuă să se manifeste şi în contextul actual. Pentru a susţine şi impulsiona consumul am apelat la oferte."

Aceeaşi armă va fi folosită şi în acest an, ofertele urmând a fi aplicate pentru toate gamele şi categoriile de produse. Marcaţi de scăderea consumului, românii au devenit tot mai sensibili la preţ. În acest context, ei au început să caute tot mai des ofertele, promoţiile şi reducerile. La rândul lor, companiile au început să mizeze pe această armă pentru atrage clienţii în magazine.

Departe de cel mai bun an

În pofida contextului economic nefavorabil din ultimii trei ani, până anul trecut Avon România a reuşit să îşi menţină afacerile la acelaşi nivel.

Potrivit ultimelor date disponibile, Avon România a avut în 2010 afaceri de 114 milioane de euro, în creştere cu aproape 2%, şi profit de circa 18 mil. euro, faţă de 17 milioane de euro în anul anterior.

Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor Publice, care sintetizează informaţii după 1999, cel mai bun an pentru Avon din punct de vedere al cifrei de afaceri în lei a fost 2010.

Despre anul trecut, şeful Avon spunea în urmă cu mai puţin de două luni că firma pe care o conduce este aproape de buget.

"2012 va fi un an de tranziţie şi adaptare la un nou climat economic. Cu siguranţă nu va fi cel mai bun an din punct de vedere al profitului şi vânzărilor, dar vom face tot posibilul să ne aliniem cu nevoile consumatorilor în aceste condiţii economice", mai spune reprezentantul Avon.

Directorul de vânzări mai adaugă la punctele forte ale anului faptul că femeile vor continua să cumpere produse cosmetice, alianţele făcute de Avon cu vedete locale şi internaţionale şi faptul că în 2012 compania urmează să lanseze produse şi categorii de produse noi.

La polul opus se află faptul că actualul climat economic din România, care nu este influenţat doar de acţiunile economice locale, ci şi de contextul macroeconomic global, care nu se arată tocmai favorabil creşterii în momentul de faţă.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO