Mediafax.biz Exclusiv

Blidar caută afaceri în America de Sud. În Europa toate pieţele scad

Blidar caută afaceri în America de Sud. În Europa toate pieţele scad

Autor: Mirabela Tiron

21.11.2011, 18:08 183

"2011 a fost pentru Astra Vagoane Călători cel mai prost an de după Revoluţie. Am pierdut tot cheagul pe care îl făcusem în ultimii ani din cauza costurilor mari, a problemelor de pe pieţele pe care livrăm vagoane şi a investiţiilor demarate", a spus Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători.

Anul trecut compania Astra Vagoane Călători a avut o cifră de afaceri de 189 de milioane de lei (45 mil. euro) şi un profit de 55,4 milioane de lei (13 mil. euro), la un număr de 924 de angajaţi. În 2009 compania raporta un profit de 80 de milioane de lei (19 mil. euro) şi o cifră de afaceri de 215 milioane de lei (51 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Astra Vagoane Călători este principalul furnizor de vagoane pentru operatorul feroviar de stat CFR Călători, cu care a încheiat în ultimii trei ani contracte pe mai mulţi ani în valoare de peste 400 de milioane de euro.

Compania mai livrează însă componente de vagoane şi către căile ferate din Egipt, Franţa, Iran şi alte ţări, contracte care au contribuţie importantă în businessul Astra Vagoane Călători.

Partenerii externi au rămas fără bani

Industriaşul Blidar susţine că pe mai multe pieţe externe partenerii de afaceri nu au mai avut bani să plătească vagoanele şi de aceea s-a sistat livrarea. Pe piaţa italiană, dar şi pe cea cehă, unde Blidar câştigase anul trecut două licitaţii pentru a livra 50 de vagoane de călători unui operator feroviar din Cehia, dar şi alte câteva zeci de vagoane unui operator feroviar din Italia, situaţia a fost "cea mai rea".

"Ne zbatem să prindem contracte pe final de an şi să compensăm pierderile aduse de nordul Africii. Suntem într-o alergătură continuă. Am fost de mai multe ori în ţări din America de Sud pentru a găsi business", a precizat el. Omul de afaceri nu a precizat care sunt ţările în care poartă negocieri cu operatorii feroviari, ci doar că un astfel de contract de livrare se semnează greu şi poate după 16 decembrie se va concretiza ceva în acest sens.

Omul de afaceri susţine că este dispus să meargă pe orice piaţă externă unde va găsi cumpărători de componente de vagoane.

"Cifra de afaceri a Astra Vagoane Călători a fost în continuă scădere şi cred că profitul poate ajunge anul acesta chiar şi la doar 20% din valoarea de anul trecut din cauza problemelor de pe pieţele externe. Nimeni nu a prevăzut ce se va întâmpla pe aceste pieţe." În primul trimestru al acestui an încasările companiei care produce vagoane de călători Astra Vagoane Călători s-au redus cu 70% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut din cauza problemelor din nordul Africii şi a căderii pieţelor din Libia, Egipt şi Iran. Scăderile nu s-au oprit însă după primul trimestru, potrivit lui Blidar.

După căderea pieţelor din Libia, Egipt şi Iran, omul de afaceri susţinea în august că începe să aibă nopţi nedormite cu gândul că s-ar putea întâmpla la fel şi în Europa.

Investiţii în producţia de vagoane

Valer Blidar nu s-a limitat doar la nişa componentelor de vagoane şi în ultimii doi ani a făcut investiţii importante în demararea producţiei de tramvaie.

După ce a prezentat un prototip de tramvai numit Imperio, produs în parteneriat cu germanii de la Siemens, omul de afaceri aşteaptă acum licitaţiile din ţară şi străinătate pentru modernizarea parcurilor de tramvaie.

Compania Astra Vagoane Călători a investit circa 7 milioane de euro în fabrica de tramvaie de la Arad, care va produce 36-40 de tramvaie anual.

Mai mult, după ce a încheiat un parteneriat cu Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB), Blidar va investi 8 milioane de euro pentru a începe producţia de tramvaie şi în Capitală.

În cadrul acestui parteneriat RATB va participa cu spaţiul de producţie al Uzinei de Reparaţii Atelierele Centrale (URAC) şi cu forţa de muncă, respectiv 150 de angajaţi, iar Astra Vagoane Călători va realiza investiţia în modernizarea spaţiului şi în linia de producţie tramvaie, deţinând o licenţă Siemens. Parteneriatul este pe o durată de zece ani. Blidar mai deţine pe lângă compania Astra Vagoane Călători şi firmele Astra Vest, Sirv Titu, fabrica de marmură Marmura Bucureşti şi Tristar Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO