Mediafax.biz Exclusiv

Blidar: Nu ştiu cine se va grăbi să ia fabrici în insolvenţă cu datorii mari

Blidar: Nu ştiu cine se va grăbi să ia fabrici în insolvenţă cu datorii mari

Autor: Mirabela Tiron

07.04.2011, 19:34 218

"Datoriile pecare le au aceste fabrici sunt mult prea mari, cu banii aceia aşputea construi cinci fabrici de vagoane. Nu mă interesează să lecumpăr din cauza găurilor pe care le au", spune Valer Blidar, carea dezvoltat un grup de companii în mai multe domenii, cu afaceri decâteva zeci de milioane de euro.

Blidar (65 de ani) şi Cristian Burci (45 deani) controlează două dintre cele mai mari companii feroviare dinRomânia, diferenţa fiind că Blidar s-a concentrat pe vagoane decălători (Astra Vagoane Călători), iar Burci pe transportul demarfă (Astra Vagoane Arad, Meva şi Romvag - companii aflate îninsolvenţă).

Fabricile lui Cristian Burci, Astra VagoaneArad, Romvag Caracal şi Meva din Drobeta-Turnu Severin, cu afaceritotale de 230 de milioane de euro în 2009, au intrat în insolvenţăla sfârşitul anului trecut.

Valoarea consolidată a datoriilor pe care leau cele trei fabrici către creditori se ridică la aproape 150 demilioane de euro, din care 100 de milioane de euro către băncileRBS Bank România, ING Bank, Citibank Europe şi PiraeusBank.

În urmă cu câteva săptămâni administratoriijudiciari ai firmelor lui Burci au afirmat că una dintre varianteleluate în calcul pentru reorganizare este vânzarea unui pachet deacţiuni, informaţie confirmată atunci şi de omul deafaceri.

"Nu ştiu cine se va grăbi să cumpere acestefabrici", a mai spus Blidar.

Un alt antreprenor important din transportulferoviar este Gruia Stoica, antreprenorul care controlează companiaGrup Feroviar Român, cel mai mare operator privat feroviar de pepiaţa românească, cu afaceri bugetate de 157 milioane de euro înacest an.

Un trimestru greu

Valer Blidar, care a înfiinţat şi BancaComercială Feroviară, spune că în primul trimestru din acest anvânzările Astra Vagoane Călători au scăzut cu 70%, ca urmare acăderii pieţelor din Libia, Egipt şi Iran, unde compania aveacontracte în derulare.

"Cine a prevăzut ce se va întâmpla în Egiptşi în Libia? Nu aş putea spune cât la sută din cifra de afacerieste generată de contractele din aceste ţări.Acum căutăm alte pieţe pe care sălivrăm vagoane.Sperla o revenire a afacerilor în a doua parte a anului", a declaratBlidar.

În 2010, Valer Blidar a câştigat douălicitaţii în străinătate, prin care va livra timp de doi ani 50 devagoane de călători unui operator feroviar din Cehia, dar şi altecâteva zeci de vagoane unui operator feroviar dinItalia.

Dacă după câştigarea licitaţiilor în acesteţări, omul de afaceri susţine că livrarea de vagoane către Italiaşi Cehia va compensa destul de bine reducerile cauzate de perioadaneagră de criză, în prezent afirmă că începutul anului 2011 a fostfoarte prost. Confruntat cu prăbuşirea pieţelor din lumea arabă,antreprenorul român spune că în prima parte a acestui an s-aconcentrat pe dezvoltarea proiectelor de investiţii întramvaie.

Focus pe tramvaie

"Încă nu am fost nevoit să trimit oamenii înşomaj. Lucrăm la cele două proiecte de tramvaie".

Investiţia în aducerea liniilor defabricaţie din Germania şi în modernizarea unui spaţiu din fabricade la Arad s-a ridicat la aproape şase milioane de euro.Blidar a încheiat în 2009 unparteneriat cu Siemens, constructorul german de material rulant, învederea fabricării unui model de tramvai, care va fi denumitImperio.

Industriaşul român mai deţine pe lângăcompania Astra Vagoane Călători şi firmele Astra Vest, Sirv Titu,fabrica de marmură Marmura Bucureşti şi TristarBucureşti.

Astra Vagoane Călători a finalizat anultrecut cu o cifră de afaceri estimată la 44,2 milioane de euro şicu un profit net estimat la 9,5 milioane de euro, potrivitdeclaraţiilor omului de afaceri, datelor de la Ministerul deFinanţe şi calculelor ZF.

Blidar spunea în februarie anul acesta cădin cauza faptului că preţul vagoanelor s-a redus anul trecut,profitul companiei pe 2010 s-a înjumătăţit, iar cifra de afaceri ascăzut cu 14 procente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO