Aproape trei sferuri din companiile listate, nefinanciare, şi-au bugetat pentru acest an afaceri în creştere şi tot atâtea văd o evoluţie pozitivă a rezultatului net, adică profituri mai mari sau pierderi mai mici, potrivit unei analize a ZF.
Au fost analizate bugetele propuse de 35 dintre cele mai mari companii de pe bursă, cu excepţia celor din sectorul financiar. Afacerile bugetate de cele 35 de companii pentru acest an cumulează 41,8 mld. lei, fiind cu 3,3% mai mari decât cele de anul trecut (40,45 mld. lei).
Creşteri semnificative şi-au bugetat companiile din sectorul farmaceutic (Zentiva, Antibiotice şi Biofarm), distribuitorii de medicamente (Ropharma Braşov şi Remedia Deva), dar şi unele companii din sectorul construcţiilor, care speră să vadă prima revenire, după trei ani de scăderi.
În cazul companiilor foarte mari, bugetele alternează, unele mizând pe creşteri semnificative în timp ce altele, mai conservatoare, şi-au bugetat scăderi uşoare ale afacerilor.
Rompetrol Rafinare (RRC), compania care operează rafinăria Petromidia, şi-a construit bugetul pornind de la o creştere cu 23% a afacerilor. Compania mizează pe creşterea cantităţilor de carburanţi vândute, în special la export, Rompetrol vizând creşterea livrărilor pe piaţa din Ucraina şi intrarea pe piaţa din Turcia.
OMV Petrom (SNP), cea mai mare companie locală, şi-a bugetat afaceri mai mici cu 4,6% decât în 2011. Este cunoscut însă faptul că Petrom este mai conservatoare la construirea bugetului. Anul trecut, compania a avut rezultate record, afacerile depăşind cu 30% nivelul bugetat, iar profitul a fost cu 59% peste buget. Menţinerea preţului ţiţeiului la un nivel ridicat şi scumpirile carburanţilor din primele luni ale anului ar putea ajuta Petrom să-şi crească afacerile şi în acest an.
Creşteri ale afacerilor şi-au bugetat şi companiile din industrie, care se află în topul exportatorilor. Producătorul de ţevi TMK Artrom Slatina (ART) estimează afaceri cu 12% mai mari, în condiţiile în care circa 80% din producţie merge la export. Şi producătorul de componente auto Compa Sibiu (CMP) mizează pe vânzări mai mari cu 9,4%.
În schimb, producătorul de aluminiu Alro Slatina (ALR) estimează afaceri în scădere cu 5%, în condiţiile în care îşi va reduce producţia totală de aluminiu turnat, dar va creşte producţia de aluminiu procesat, cu valoare adăugată mai mare.
Per ansamblu, bugetele companiilor confirmă prognozele privind o evoluţie pozitivă a economiei în acest an. Încrederea analiştilor financiari în economia românească a depăşit în martie pragul de 50 de puncte din 100 pentru prima dată în ultimele opt luni, arată un raport CFA Romania Macroeconomic Confidence Index publicat recent. Indicatorul îşi propune să cuantifice estimările analiştilor financiari cu privire la activitatea economică în România pentru un orizont de timp de un an.
Şi evoluţia bursei din ultimele luni indică faptul că investitorii se aşteaptă la rezultate mai bune din partea companiilor listate. Indicele BET a câştigat 20% de la începutul anului. Totuşi, în ultimele săptămâni creşterile s-au oprit şi au apărut corecţii, semn că investitorii aşteaptă acum confirmarea prognozelor. Rezultatele pe primul trimestru ar putea oferi primele indicii cu privire la capacitatea companiilor de a-şi atinge ţintele bugetate.
Anul trecut, 17 companii dintre cele 35 analizate au realizat afaceri mai mari decât cele bugetate, iar alte 8 companii au realizat cel puţin 90% din buget.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels