Mediafax.biz Exclusiv

Bureţii de vase Scotch-Brite, made in România. Gigantul 3M a deschis în Militari prima fabrică

Bureţii de vase Scotch-Brite, made in România. Gigantul 3M a deschis în Militari prima fabrică

Autor: Adelina Mihai

04.09.2011, 17:49 841

Fabrica din cartierul bucureştean Militari, în care se produc lunar 500.000 de bureţi de vase, este al nouălea centru din lume pentru acest tip de prosduse. Celelalte fabrici sunt în Turcia, Polonia, Grecia, Rusia, Spania, Brazilia, China şi SUA.

"Deşi suntem o organizaţe prepondernt destinată vânzărilor şi activităţilor de marketing, începând cu luna iulie am deschis prima unitate de producţie în domeniul bureţilor sub brandul Scotch-Brite. Unitatea de producţie este în zona Militari, iar investiţia iniţială a fost de 250.000 de euro", a spus Cătălin Velescu, managing director al 3M România.

Velescu, 44 de ani, este un executiv care lucrează de mai bine de 15 ani în 3M România şi care a preluat cea mai înaltă funcţie în companie în luna mai a acestui an, după ce fostul şef Andrei Holban a fost promovat la conducerea filialei din Turcia.

3M este prezentă pe piaţa locală de la începutul anilor '90 printr-o companie de vânzări şi marketing, care a ajuns în prezent să aibă 70 de angajaţi. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 82,9 milioane de euro, în creştere cu peste 140% faţă de 2009, când a rulat afaceri în valoare de 34,3 milioane de euro. Velescu pune această creştere pe seama unor contracte multianuale care au fost semnate în ultimii doi ani.

"Unitatea de producţie are performanţe destul de bune, producem câte 500.000 de bureţi pe lună, iar capacitatea actuală este destinată exclusiv consumului intern. Avem în vedere extinderea gamei de produse şi a capacităţii în funcţie de cerere", a adăugat Velescu. În prezent, în fabrica din Militari, situată într-o suprafaţă închiriată de 1.000 de metri pătraţi, lucrează zece angajaţi.

Afaceri duble, profit înjumătăţit Deşi 3M România a înregistrat afaceri în creştere, profitul net aproape că s-a înjumătăţit anul trecut faţă de 2009, ajungând la 2,5 mil. euro de la 4,85 mil. euro în anul anterior, pe fondul investiţiilor. Principalul focus al companiei este în prezent creşterea cotei de piaţă.

"Creşterea cotei de piaţă este importantă pentru că, odată ce avansăm din punct de vedere economic, puterea de cumpărare va creşte şi clienţii se vor orienta către produse superioare din punct de vedere calitativ." 3M are în România şase business unituri: industrial & transportation (produse abrazive, adezivi, benzi, produse din industria auto, sisteme de purificare-filtrare), healthcare (produse folosite în stomatologie şi în domeniul medical), displayuri electronice şi grafică comercială (folii reflectorizante, retroproiectoare), electronice, electrice & telecomunicaţii (accesorii pentru cabluri destinate transportului şi distribuţiei energiei electrice, cabluri de cupru şi fibră optică pentru domeniul telecom), safety & security (echipamente de protecţia muncii pentru personalul care lucrează în producţie, sisteme de securitate a informaţ iei şi de protecţie a activelor - un cablu sau o ţeavă marcate cu sisteme speciale de securitate sau chiar securizarea documentelor - compania furnizează sisteme pentru securizarea paşapoartelor electronice) şi divizia de consumer & office (post-it-uri, scotch, bureţi de vase).

"Motivul pentru care am decis să producem în România este în primul rând potenţialul pieţei, deşi puterea de cumpărare este încă mică faţă de alte ţări. Un alt motiv este flexibilizarea din punct de vedere logistic, pentru că până acum importam aceste produse din Turcia şi din Polonia. Putem produce mai rapid o gamă de produse diversificate, necesare pentru ofertele promoţionale de tipul «2 + 1 gratis», pe care le putem stoca şi livra într-un timp mult mai scurt." Şeful 3M România admite că în continuare forţa locală de muncă este ieftină prin comparaţie cu ţările din regiune, ceea ce creează un avantaj competitiv pentru investitori, însă nu acesta este principalul criteriu după care se iau deciziile de investiţii.

Atunci când se ia o decizie de investiţie, costul forţei de muncă este doar unul dintre criteriile luate în considerare. Dacă criterii precum stabilitatea financiară, potenţialul pieţei, climatul fiscal sunt nefavorabile, atunci România pierde investitorul, chiar dacă forţa de muncă este un avantaj competitiv", a mai spus Velescu.

Angajează 30 de oameni de vânzări Compania intenţionează ca în următorii doi-trei ani să investească într-o altă unitate de producţie, care să livreze produse din sectorul industrial.

Tot în planurile pentru viitor în România ale 3M este dezvoltarea unei divizii de cercetare-dezvoltare în parteneriat cu un institut de specialitate pentru că "există competenţe".

În următorii doi ani compania va ajunge la 100 de angajaţi în România numai în organizaţia de vânzări şi marketing.

"Anul acesta, deşi se estimează că va exista o creştere slabă a economiei, de 1,5%, avem optimismul că începând cu anul viitor România va creşte accelerat. Cel puţin în domeniul FMCG am resimţit o scădere foarte mare a bugetelor, pentru că toate companiile au tăiat costurile cu birotica, scădere care s-a văzut şi în cifra de afaceri pe divizia respectivă." Printre principalii clienţi ai companiei se află lanţurile mari de retail - supermakerturi, hipermakerturi - dar şi retailerii de talie mai mică sau magazinele de cartier, unde ajung produsele prin intermediul unor distribuitori precum Elgeka-Ferfelis sau Interbrands.

Printre companiile către care 3M distribuie direct produsele se află Dacia sau Ford, cărora le furnizează accesorii care intră în componenţa autoturismelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO