Mediafax.biz Exclusiv

„Camioanele au stat pe loc, nu am încasat bani pe transport, dar motorul a mers şi a consumat motorină mai scumpă“

„Camioanele au stat pe loc, nu am încasat bani pe transport, dar motorul a mers şi a consumat motorină mai scumpă“

Autor: Ioana Mihai-Andrei

21.02.2012, 11:15 392

Pentru operatorii logistici şi distribuitori, nămeţii şi viscolul sunt un coşmar ce are corespondenţe şi în cifre. Reducerea pierderilor este pe lista de priorităţi, scrie revista BUSINESS Magazin (www.bmag.ro).

"Creşterea costurilor este greu de estimat, dar cred că este aproape dublă faţă de un februarie normal", spune Dragoş Geletu, managing director al firmei de logistică KLG Europe România.

Mai simplu spus, dacă, de exemplu, în condiţii normale bugetul ar viza pierderi de 50.000 de euro, acum minusurile pot ajunge lejer la 100.000 de euro care, în cazul fericit, pot fi recuperate în semestrul doi. KLG a avut anul trecut o cifră de afaceri de 20 milioane de euro, faţă de 15,5 milioane de euro în 2010, an în care compania a investit peste 25 de milioane de euro în România.

Creşterea de costuri este suportată de furnizorii de servicii - atât distribuitori, cât şi operatori logistici, iar cei mai mulţi dintre ei au fost precauţi.

"Din fericire, am bugetat lunile ianuarie şi februarie pe minus şi am avut surpriza plăcută că, deşi am închis pe minus, până la urmă stăm mai bine decât am prognozat", spune Cătălin Olteanu, general manager al FM România.

Compania pe care o conduce a fost dintre cele care au marcat plusuri anul trecut, când cifra de afaceri a ajuns la 22 de milioane de euro faţă de 20 de milioane de euro în 2010. Cifrele se referă însă numai la serviciile facturate şi nu reflectă valoarea bunurilor depozitate, intermediate şi transportate. Compania a ajuns acum să încarce zilnic în jur de 180 de camioane, în rândul clienţilor numărându-se atât retaileri - cum sunt Cora, Profi, Bricostore sau Carrefour -, cât şi producători ca P&G, Nestlé, Danone, Coca-Cola sau Unilever.

În total, compania are în jur de 80 de clienţi pentru serviciile de transport, iar numărul lor este în creştere pentru că au dispărut firmele concurente pe fondul crizei. Pierderile mai mici decât cele bugetate, despre care vorbeşte Olteanu, se datorează, în parte, şi faptului că două depozite "sunt construite pe standardul nostru, au pierderi de căldură mai mici şi cheltuieli de întreţinere mult mai rezonabile decât cele închiriate".

Dincolo de această parte bună însă, "starea vremii are un impact serios în businessul pe care îl desfăşurăm noi", punctează reprezentantul FM România. El dă şi exemple.

Camioanele stau blocate prin parcări sau în cozi în faţa unor drumuri închise, ceea ce înseamnă că "nu fac kilometri, nu încasăm bani pe transport, în timp ce motorul merge şi consumă motorina care se scumpeşte de la o zi la alta".

Mai mult, în acest an iarna a adus în acelaşi timp ger, ninsori şi viscol. Or, dacă ar fi fost doar ger, "ne-ar fi convenit, pentru că avem remorci cu temperatură controlată, iar cei care trebuie să-şi ferească produsele de frig apelează la noi".

Problema a fost viscolul, care a dus la blocarea străzilor şi "oricât se plânge lumea de autorităţi, realitatea spune că nu te pui cu natura", spune Cătălin Olteanu.

Profund nemulţumit de reacţia autorităţilor este însă Dragoş Geletu care declară că "din păcate, ca de fiecare dată, toate costurile şi organizarea la nivel de infrastructură (utilaje pentru deszăpezit, costuri etc.) au fost în sarcina noastră, iar de autorităţile locale, la al căror buget local plătim bani grei, nici măcar n-am auzit".

Activitatea este "crunt afectată" nu numai din punctul de vedere al accesului la depozitele logistice - în special cele situate pe autostradă -, ci şi din punctul de vedere al distribuţiei în ţară. În ultimele săptămâni activitatea a fost efectiv întreruptă câte două zile în fiecare săptămână, iar accesul, "atât pentru angajaţii noştri, cât şi pentru furnizorii clienţilor a fost limitat", explică Geletu.

Pe lista dificultăţilor aduse de iarnă în ultimele săptămâni mai figurează, arată Olteanu, faptul că personalul din depozite nu poate ajunge la serviciu - fie din pricina drumurilor închise, fie din cauza problemelor medicale. În plus, în această perioadă, cresc costurile de întreţinere şi mentenanţă - "mi-e şi frică să mă uit pe rapoartele de consum de curent şi gaz", spune Olteanu.

Acestor cheltuieli li se adaugă cele cu deszăpezirea.

Trăgând linie şi adunând, "nu prea câştigăm bani, dar ne costă iarna de «ne rupe»", afirmă şeful FM România.

Pe ansamblu, pierderile înregistrate în această perioadă se plasează "la minim 25-30%, într-un an care nici măcar nu se arată optimist la nivel de creştere economică globală", estimează Dragoş Geletu.Tot el apreciază că decalajul între nevoia de aprovizionare şi posibilitatea efectivă de livrare este, în medie, de 72 de ore.

"În cazul nostru întârzierile sunt mult mai mici deoarece am hotărât să suportăm pierderi financiare, dar să ţinem sub control timpii de livrare", spune reprezentantul KLG Europe. Concret, firma a făcut livrări cu maşini de capacitate mică chiar şi către propriile depozite, în locul camioanelor de 20 de tone, "ceea ce a crescut ameţitor costul".

Totuşi stocurile din magazine nu s-au epuizat complet, chiar dacă sunt categorii de produse care lipsesc de pe rafturi. Cătălin Olteanu, care nu pune preţ pe "ce vede la TV", estimează că stocul de mărfuri din piaţă mai ajunge pentru încă două săptămâni şi este improbabil ca drumurile să rămână blocate atâta timp.Pe de altă parte, punctează Olteanu, oamenii din zonele calamitate se bazează mai mult pe autoconsum decât pe aprovizionarea din comerţul modern.

Jumătatea plină a paharului constă în faptul că "în curând vom avea ceva mai mult de lucru ca să reconstruim stocurile", spune optimist Olteanu.

Optimismul se vede şi în planurile altor companii, iar un exemplu este Vos Logistics, o companie olandeză, care a anunţat că va intra pe piaţa românească prin deschiderea unui punct de lucru în judeţul Cluj, unde ar urma să angajeze 100 de persoane.

Un alt operator logistic - NDL Frigo Logistics - a atacat piaţa la finalul anului trecut, entitatea fiind o asociere de tip joint venture între producătorul de lactate Danone şi filiala din România a transportatorului internaţional Norbert Dentressangle.

Odată topite zăpezile, magazinele şi cumpărătorii se vor afla (tot) la capătul drumului camioanelor.Aşa că minusurile transportatorilor de la început de an ar putea fi şterse odată cu venirea primăverii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO