Mediafax.biz Exclusiv

Ce înseamnă un client mare pentru un distribuitor: 70% în plus la vânzări şi cu 40% mai mulţi angajaţi

Ce înseamnă un client mare pentru un distribuitor: 70% în plus la vânzări şi cu 40% mai mulţi angajaţi

Autor: Adelina Mihai

26.04.2011, 17:39 56

Simba Invest din Bacău a ajuns anul trecut la vânzări cu 70%mai mari decât în 2009, creşterea provenind în principal dinextinderea co labo rării cu producătorul ţigă rilor Marlboro,Philip Morris, cu care compania a semnat primul contract încă din1998.

"Am avut o dezvoltare extensivă, al căreiefect s-a resimţit încă din 2009, însă numai în rezultatele dinultimele trei luni din an. Creşterea cu aproape 70% a cifrei deafaceri în 2010 se explică prin faptul că rezultatele extinderii aufost înregistrate pentru un an întreg, având în vedere că numai cuPhilip Morris ne-am extins de la 10 judeţe la 22 de judeţe, deacolo provenind şi majorarea substan ţială", a spusGavrilă.

Cu afaceri de 230 de milioane de euro, SimbaInvest este cel mai mare distribuitor local de bunuri de largconsum deţinut de oameni de afaceri români şi ar putea intra întopul primilor trei jucători din acest sector.

Deşi piaţa e dominată de antreprenoriromâni, cele mai mari afaceri din acest sector sunt deţinute deacţionarii libanezi de la Interbrands (care a intermediat în 2009vânzări de peste 1 mld. euro) şi cei de la Top Brands Distribution(cu afaceri de peste 300 mil. euro în 2009).

Simba Invest, cu un rulaj de 136,3 mil. euroîn 2009, era la acea vreme pe locul 5 în rândul jucătorilor dindistri buţie, după Interbrands, Top Brands Distribution, AstralImpex (deţinută de fraţii Ioan şi Floare Cuc - companie aflată înprezent în insolvenţă) şi Aquila Group (care a încheiat cu afaceride aproape 160 mil. euro în 2009), potrivit datelor centralizate deZF. Printre companiile importante de pe această piaţă se mai aflăşi Macromex, controlată de omul de afaceri DanMinulescu.

Au intrat în Ardeal şi Oltenia cuPhilip Morris

Afacerea pe care cei doi antreprenori dinBacău au demarat-o în urmă cu 15 ani a avut o investiţie iniţialăde câteva zeci de mii de dolari (proveniţi dintr-un credit bancar)şi numai 5 angajaţi. Înainte de a începe afacerea în distribuţie,Sorin Gavrilă a lucrat ca asistent universitar la catedra deelectrotehnică în cadrul Universităţii din Bacău. Companiadistribuie în principal ţigări, produse alimentare şi băuturialcoolice în judeţele din regiunea Moldovei.

"Momentan, ne-am dezvoltat în Oltenia şiArdeal numai cu Philip Morris, deşi focusul businessului nostrueste pe zona Moldovei. Produsele distribuite se vând cel mai bineîn oraşele mari, precum Timişoara, Arad sau Iaşi", a mai spusGavrilă.

Vânzările de ţigări au scăzut anul trecut cupeste 25% în volum, dar datorită majorării preţurilor au crescut învaloare cu 3%, potrivit datelor companiilor de cercetare.Magazinele de cartier aduc cele mai multe încasări distribuitorilorde ţigări.

Simba Invest este cel de-al doilea maredistribuitor local al producătorului ţigaretelor Marlboro după TopBrands Distribution. De altfel, primele produse pe care compania ledistribuia au fost ţigările, deoarece într-un volum relativ mic seputea concentra o cifră mare de afaceri.

Philip Morris a încheiat în 2009 colaborareacu distri buitorul Astral Impex, companie cu o expunere mare lainsolvenţa reţelei locale de supermarketuri SPAR (ca acţionar aloperatorului magazinelor) şi care a intrat anul trecut îninsolvenţă, iar distribuţia a fost preluată de companiile SimbaInvest şi Top Brands Distribution.

Philip Morris este şi compania cu care SimbaInvest a semnat primul contract în 1998, când producătorul adeschis o fabrică în Otopeni şi căuta parteneri pentru a-şi clădi oreţea de distribuţie. Philip Morris vinde anual în România ţigăride aproape 560 de milioane de euro prin două firme - Philip MorrisRomânia (fabrica din Otopeni) şi Philip Morris Trading (firma dedistribuţie).

Simba Invest, care livrează produse pentrupeste 6.000 de clienţi, a început de la finele lui 2007 sădistribuie produse şi pentru persoane fizice. Printre cei peste 20de producători sau importatori cu care compania are în prezentcontracte semnate se mai află firme pre cum Kraft Foods România (cubrandurile Poiana, Jacobs, Milka), Alexandrion Group, Grandiss(vodca Stalinskaya), BDG Grup (Jack Daniels, Finlandia), Wrigleysau Red Bull, Pfanner şi Parmalat.

Mai avem de aşteptat până când consumulva reveni

Distribuitorii de bunuri de larg consum suntpractic primii oameni de afaceri care află cum vor merge afacerilegiganţilor din FMCG, o piaţă de 20 mld. euro anual, şi cum s-aschimbat comportamentul de consum al românilor în funcţie decererea venită de la magazine.

În contractele de distribuţie existăestimări ale vânzărilor realizate în colaborare cu producătorii,care indică şi obiectivele legate de volumul de vânzări, informaţiipe care multinaţionalele din producţie nu le facpublice.

"Anul acesta credem ca va fi o stabilizare avolumelor din 2010 cu o uşoară creştere pe finalulanului".

În opinia lui Gavrilă, piaţa distribuţiei debunuri de larg consum a scăzut cu 20% anul trecut, ca urmare ascăderii consumului, de aceea a fost un an de criză care anecesitat reducere de costuri, dar care a reprezentat şioportunităţi. Reducerile de costuri au vizat atât structuraorganizaţională a companiei, cât şi negocieri cu toţi furnizorii deservicii.

Care a fost cea mai grea decizie luatăde antreprenor anul trecut?

"Cred că deciziile legate de anularea unorpoziţii în structura existentă au fost cele mai greu de luat,deoarece priveau persoane concrete. Totuşi, în cele mai multe dinsituaţii am reuşit (datorită dezvoltării extensive) să oferimalternative", a precizat Gavrilă.

Cu toate acestea, numărul deangajaţi ai Simba Invest a crescut cu 37% în perioada 2009- 2010,ajungând la un efectiv de 453 de salariaţi.

"Probabil că la nivel deindicatori economici, criza poate fi considerată ca fiind oarecumdepăşită, însă mai avem de aşteptat până când obiceiul de consumîşi va reveni la nivelul din 2008, chiar dacă salariile vorcreşte.În continuarefoarte mulţi oameni vor să economisească", a mai spus Gavrilă. El aadăugat că nu a întâmpinat probleme în ceea ce priveştelichidităţile, pentru că produsele distribuite au avut o vitezăfoarte bună de vânzare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO