Mediafax.biz Exclusiv

CEO Orange: Investim 600 mil. euro până în 2015 pentru a ţine pasul cu cererea de produse şi servicii precum smartphone-urile şi internetul

CEO Orange: Investim 600 de milioane de euro până în 2015 pentru a ţine pasul cu cererea în creştere pentru produse şi servicii precum smartphone-urile şi internetul

CEO Orange: Investim 600 de milioane de euro până în 2015 pentru a ţine pasul cu cererea în creştere pentru produse şi servicii precum smartphone-urile şi internetul

Autor: Adrian Seceleanu

21.11.2011, 00:08 1805

Orange România, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de comunicaţii, va derula investiţii "substanţiale" în următorii ani, iar unul dintre cele mai importante proiecte - care va fi finalizat la jumătatea anului viitor, este extinderea "masivă" a reţelei 3G în mediul rural, a spus într-un interviu exclusiv cu ZIARUL FINANCIAR Jean-François Fallacher, director general al operatorului din iulie 2011.

"Investiţiile pe care le facem sunt substanţiale - 600 mil. euro până în 2015. Clienţii noştri sună din ce în ce mai mult, folosesc din ce în ce mai mult serviciile de date. Suntem în faza de lansare a unui proiect masiv de extindere a serviciilor 3G în zonele rurale din România. Suntem la jumătatea acestui proiect - am migrat întreaga zonă a Transilvaniei, acum avem lucrări în Moldova şi începem şi în Timişoara. Înainte de jumătatea anului viitor vom avea cea mai puternică şi cea mai rapidă reţea din România."

Accent şi pe zonele rurale

Orange avea la finele lunii septembrie peste 10,1 milioane de clienţi, dintre care peste 4,3 milioane utilizau şi serviciile de internet mobil de mare viteză ale companiei.

Orange nu se va limita la mărirea vitezei şi la îmbunătăţirea acoperirii din localităţile mari sau unde compania avea deja reţea, ci se va extinde şi în localităţi mici din mediul rural, unde în prezent nu există semnal GSM.

"Vom continua să acoperim arii unde acum nu avem semnal - zone care sunt din ce în ce mai puţine. Avem un plan să acoperim mai mult de 200 de sate mai mici - zone rurale din România cu reţele 2G şi 3G, ceea ce reprezintă o investiţie importantă. Investim deci în reţea, dar nu este singura în care investim. Avem peste 700 de puncte de prezenţă în care am făcut schimbări - vrem să avem magazine frumoase, care să asigure o atmosferă plăcută clienţilor noştri. Este un detaliu, dar eu cred că în business detaliile contează, este lucrul care face diferenţa, mai ales pe o piaţă atât de competitivă ca România. Faptul că avem telefoane ce pot fi testate live în magazine este o decizie costisitoare, deci şi în această zonă investim bani."

De la vânzări în France Telecom la un start-up în reţele fixe din Olanda

Jean-François Fallacher are deja în spate o carieră lungă în industria telecom, iar pentru un top manager în vârstă de doar 45 de ani experienţa acumulată este neobişnuită, din punct de vedere al proiectelelor în care s-a implicat (lansarea de reţele mobile, dar şi de telefonie fixă) sau al locaţiilor - de la Asia până la Africa.

Inginer de formaţie, a hotărât după câţiva ani, la începutul carierei, să se mute în departamentul de vânzări al France Telecom.

"Mi-am început cariera ca inginer şi după câţiva ani - trei, am hotărât să mă mut în departamentul de vânzări corporate al France Telecom. A fost un moment foarte important în cariera mea, pentru că, în primul rând, mi-a plăcut să lucrez în departamentul de vânzări, pentru că acolo ai ocazia de a cunoaşte mulţi oameni din industrie şi de a construi împreună soluţii de afaceri. Mi-a plăcut foarte mult acest lucru şi am petrecut cinci ani în această poziţie." Înainte de a veni în România şi-a petrecut şase ani lucrând la lansarea unor operaţiuni de telefonie mobilă în diferite colţuri ale lumii din poziţia de director al Sofrecom, o companie de consultanţă în telefonia mobilă a France Telecom. "Am lansat operatori pe mai multe pieţe din Africa, Orientul Mijlociu şi Asia, astfel că am avut oportunitatea de a călători şi de a întâlni clienţi din diferite colţuri ale lumii.

Am călătorit în Asia, am fost în Thailanda sau Malaiezia sau Indonezia." Cu o asemenea experienţă în spate, pentru noul şef al Orange colacii de fibră optică şi cabluri - prezenţi încă în multe locuri din Bucureşti şi din România şi care nu-i lasă să vadă cerul pe top manageri care vin în România de pe pieţe occidentalenu sunt o surpriză. "Am văzut ţări în care sunt cabluri mai multe, care sunt atârnate de copaci, iar în România am văzut că lucrurile se schimbă, iar reţeaua Netcity devine o realitate." Cariera noului CEO al Orange România nu se leagă însă exclusiv de funcţii de top management în multinaţionale gigant: timp de şapte ani a făcut parte din echipa de conducere a unei companii care a avut o evoluţie similară cu cea a unui start-up. "Al doilea moment important din cariera mea a fost timpul petrecut în Olanda - şapte ani. Acolo am avut şansa să fac nişte lucruri pe care le consider extraordinare: când am început eram o companie mică, un furnizor de servicii de acces la internet cu aproximativ 40 de oameni, iar când am plecat, Wanadoo era unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă. Am construit şi am lansat în acea perioadă o reţea DSL. Când am plecat din Olanda, aveam peste un milion de clienţi şi aproximativ 500.000 de abonaţi pentru serviciile de internet de mare viteză în reţeaua pe care o construisem. A fost o aventură minunată, nu doar din punct de vedere tehnic, ci şi uman. Când construieşti o asemenea companie - pe durata a şapte sau opt ani - se formează echipe puternice, cu siguranţă a fost o perioadă interesantă a carierei mele."



În România sunt mai puţine bariere, inclusiv de ordin psihologic

Imediat după ce a venit la Orange România - una dintre cele mai mari companii din România, cu peste zece milioane de clienţi şi un rulaj anual de un miliard de euro, primul obiectiv al lui Jean-François Fallacher a fost să ia pulsul pieţei. "Încă din primele săptămâni ale prezenţei mele în România primul meu obiectiv a fost să mă întâlnesc cu clienţii, cu echipa noastră din România - nu doar din Bucureşti, ci din toată ţara. Am fost la Timişoara, Bacău, Cluj, Bistriţa - pentru a întâlni echipa, clienţi, companii, reprezentanţi ai autorităţilor, pentru a simţi cum este România, cum este piaţa." După cinci luni în funcţia de şef al Orange, perioadă în care a participat la mai multe evenimente publice şi conferinţe de presă ale companiei, Jean-François Fallacher spune că impresiile lui sunt pozitive. "România este o ţară cu o şansă extraordinară, simţi că ţara este în dezvoltare şi ce este foarte evident, prin comparaţie cu Europa Occidentală, este faptul că aici există mai puţine bariere, chiar şi de ordin psihologic. Oamenii sunt într-un stadiu de dezvoltare continuă, vor să meargă înainte, totul este posibil în România, aceasta este senzaţia pe care o ai. Este un sentiment foarte pozitiv, de aceea cred că încă există multe oportunităţi de dezvoltare în România, inclusiv pentru companiile de telecomunicaţii."

Există loc de creştere, chiar dacă piaţa este dificilă

Este însă loc de creştere şi pentru industria de comunicaţii, a cărei valoare a scăzut abrupt în perioada de criză? Doar în anul 2010, potrivit estimărilor făcute de France Telecom, 300 de milioane de euro au dispărut din buzunarele operatorilor de telefonie mobilă, ca rezultat al creşterii TVA, al măsurilor de austeritate şi al reducerii cheltuielilor de către consumatori şi companii. CEO-ul Orange România afişează un optimism prudent.

"Dacă mă întrebaţi dacă nouă, ca operator de telefonie mobilă, ne-ar plăcea ca venitul mediu lunar pe utilizator (ARPU) să crească, am răspunde cu siguranţă da. Dar totuşi nu văd acest lucru întâmplându-se. Cred că România va ieşi din recesiune, sper să se întâmple mai repede decât în alte ţări europene, de aceea cred în potenţialul puternic de dezvoltare pe care îl are această ţară. Convingerea noastră este că vor exista numeroase noi servicii suplimentare care vor fi aduse de noi tehnologii, ce vin pe piaţă, şi noi, la Orange, lucrăm la dezvoltarea acestora. Vorbesc de NFC şi de posibilităţile noi pe care le oferă smartphone-urile. Toate acestea vor aduce noi servicii, noi posibilităţi pentru consumatori. Dacă facem o comparaţie între România şi alte pieţe europene, vedem că serviciile telecom ocupă un procent mai mic din coşul de cumpărături, deci aceasta înseamnă că ar putea fi potenţial de creştere. Este ceea ce eu, personal, şi grupul Orange credem."


De la Guvern şi ANCOM vrem vizibilitate pentru strategia pe următorii zece ani

Telefonia mobilă este un business care are nevoie an de an de investiţii masive pentru a rămâne competitiv, astfel că Orange îşi doreşte de la autorităţile din România predictibilitate în ce priveşte cadrul de reglementare şi licenţiere pentru cel puţin următorii zece ani, spune Jean François Fallacher.

"Suntem în relaţii foarte bune cu autorităţile, cu autoritatea de reglementare a acestei pieţe. Ceea ce noi aşteptăm de la autoritatea de reglementare în comunicaţii şi guvern este un cadru corect şi predictibil. Companiile telecom, şi acest lucru este puţin cunoscut de marea majoritate a consumatorilor şi a oamenilor, sunt un business ce presupune investiţii constante de capital. Reţelele 4G, în tehnologie LTE, sunt o investiţie foarte mare pe care trebuie să o facem pentru următorii zece ani sau chiar mai mult. De aceea mă aştept să avem, din partea autorităţilor, o anumită vizibilitate asupra reglementării şi strategiei de licenţiere pentru o perioadă de minimum zece ani pentru că, din nou, suntem parte a unei industrii care investeşte masiv. Nu este vorba doar de Orange, ci de toate companiile de profil. Ne aşteptăm, de asemenea, să evoluăm într-un climat competiţional corect. Pentru a investi trebuie să ai o viziune clară. Suntem încrezători că aşa se va întâmpla în viitor."

Din luna iulie, când a preluat conducerea Orange România, Fallacher a avut întâlniri şi cu premierul Emil Boc, dar şi cu reprezentanţi ai altor autorităţi şi instituţii locale. Orange aşteaptă chiar în aceste zile un răspuns de la Guvern şi ANCOM în ceea ce priveşte prelungirea licenţei GSM a companiei, care expiră la finele lunii decembrie.

Întrebat cum comentează amenda de 34 mil. euro aplicată în acest companiei de Consiliul Concurenţei (CC), într-un dosar de abuz de poziţie dominantă deschis în anul 2006 şi care vizează şi Vodafone şi Romtelecom, şeful Orange România a spus că operatorul consideră nefondată decizia CC şi aşteaptă cu încredere decizia justiţiei. "În ceea ce priveşte Consiliul Concurenţei, am primit o amendă pe care noi o considerăm nefondată şi de aceea am atacat decizia în instanţă. Suntem încrezători, avem încredere în justiţia romană că va lua decizia corectă în acest caz."

Internet pentru consumatori prin reţeaua fixă a Romtelecom?

De mai mulţi ani de zile, atât Orange, cât şi Vodafone au explorat, la nivelul declaraţiilor cel puţin, posibilitatea de a lansa servicii de internet fix folosindu-se de reţeaua Romtelecom - cel mai mare jucător din telefonia fixă, ale cărui fire ajung în câteva milioane de gospodării. Noul CEO al Orange România, care a venit în companie cu o lungă experienţă inclusiv în reţele de voce şi date fixe, pune capăt incertitudinii legate de acest proiect: o asemenea lansare nu este sustenabilă.

"În acest moment nu există un business case pentru acest tip de servicii, pentru că preţurile retail pentru serviciile de date sunt egale cu cele wholesale. Nu putem spune că în principiu nu ne interesează, dar nu există un business case pentru aşa ceva. Al doilea lucru este că aceasta este o piaţă dominată de telefonia mobilă, şi aceasta nu este o surpriză pentru mine. Am văzut pieţe unde telefonia fixă nici măcar nu exista. Deci nu spun că liniile fixe nu există în România, dar calitatea liniilor de cupru de aici nu este atât de ridicată cu cea de pe unele pieţe vestice, iar în plus preţurile retail pentru serviciile de internet sunt aproape egale cu cele wholesale", a spus Fallacher.

CEO-ul Orange România insistă, de altfel pe faptul că telefonia mobilă este industria dominantă pe piaţa locală, iar dezvoltarea puternică a reţelelor de date mobile este cea care face ca un număr atât de mare de utilizatori să aibă acces la serviciile de internet.

"România este o piaţă a telefoniei mobile - dacă ne uităm la situaţia penetrării serviciilor de date din România, este vorba de o rată de penetrare generată de comunicaţiile mobile. În prezent, cu reţelele 3G, cu viteze precum cele din Bucureşti, de 43,2 Mbps, stăm mai bine decât liniile fixe. Iar tehnologia face ca anumite situaţii, care erau valide acum 10 ani de zile, să nu mai fie de actualitate acum. Mai este acum o nevoie absolută de a avea servicii de date prin linii fixe? Nu cred că mai suntem în situaţia în care ne aflam în urmă cu zece ani. Acum, cu tehnologii mobile precum LTE (4G) - care va veni inclusiv în România, vom fi capabili să oferim viteze mult mai mari, de 100 Mbps şi mai mult. Nu avem deci în acest moment niciun plan să oferim servicii de internet fix retail prin reţeaua Romtelecom, pentru că nu credem că există un business case pentru un asemenea proiect. Totuşi, aşa cum vă spuneam, suntem deschişi să cumpărăm servicii de infrastructură de la Romtelecom, să conectăm unii clienţi business - aşa este piaţa telecom în orice ţară."



Jean François Fallacher despre …

când a auzit de România

În mod evident, prima oară am auzit de România în anii de şcoală, am însă despre această ţară şi amintiri oarecum personale. Când eram adolescent părinţii mei au fost într-o călătorie în România şi îmi aduc aminte că au fost foarte impresionaţi, atât de ceea ce au văzut, de nivelul de cultură al multor români, cât şi de faptul că ghidul lor fusese un profesor universitar.

A doua experienţă - când eram în Olanda, CIO-ul companiei era o româncă, Cristina Petcu. Am lucrat cinci ani cu ea şi, de-a lungul întregii perioade, m-a impresionat nivelul ei de pregătire profesională. Acestea sunt lucrurile prin intermediul cărora am aflat despre România. Sigur că în ultimii ani, când am lucrat la Sofrecom, am auzit foarte des de România, pentru că mă întâlneam în şedinţe cu Thierry Millet, directorul executiv al Orange România.

cablurile de pe stâlpii din Bucureşti

Am condus compania Sofrecom, care era o companie de consultanţă dedicată sectorului telecom, şi astfel am avut şansa de a dezvolta businessuri în străinătate, pe pieţe emergente. Am lansat operatori pe mai multe pieţe din Africa, Orientul Mijlociu şi Asia, astfel că am avut oportunitatea de a călători şi de a întâlni clienţi din diferite colţuri ale lumii. Am călătorit în Asia, am fost în Thailanda sau Malaiezia sau Indonezia şi pot să vă asigur că sunt locuri total diferite faţă de Bucureşti. Am văzut ţări în care sunt cabluri mai multe, care sunt atârnate de copaci, iar în România am văzut că lucrurile se schimbă, iar reţeaua Netcity devine o realitate.