Mediafax.biz Exclusiv

Cine este grecul care a mizat 40 mil. € pe mallul Colosseum din Chitila, principalul competitor pentru „Băneasa lui Popoviciu“

Cine este grecul care a mizat 40 mil. € pe mallul Colosseum din Chitila, principalul competitor pentru „Băneasa lui Popoviciu“

Autor: Cristi Moga

09.06.2011, 19:05 110

Panayi va deschide în august pe un teren de 60 dehectare din Chitila un magazin de bricolaj Leroy Merlin, iar înoctombrie ar trebui să deschidă un hipermarket Carrefour, alăturide o galerie comercială de micidimensiuni..

Drumul până la primele rezultate cu acest centrucomercial a durat mai mult decât în alte proiecte imobiliare.Panayi a cumpărat terenul din Chitila în 2003, când era lotagricol, de la 57 de proprietari diferiţi, proces ce a durataproape un an şi jumătate.

Cu toate acestea, lucrări propriu-zise nu a începutdecât în acest an, din cauza birocraţiei, crizei şi a uneiordonanţe de urgenţă din 2007 care nu îi permitea să construiascăpe acest lot, considerat zonă verde.

Principalele afaceri pe care le derulează sunt înindustria de "leisure", Panayi controlând mai multe restaurante,pub-uri şi săli de bingo din Marea Britanie, ţară în care locuieştede mai mulţi ani, în Manchester.

O altă investiţie a omului de afaceri este înviticultură, în Cipru. Cum a ajuns însă de la aceste afaceri laintenţia de a construi cel mai mare mall dinRomânia?

"Pieţele care au ieşit dintr-o perioadă întunecată,cum a fost comunismul, oferă ulterior oportunităţi. Eu am venitatunci să le caut. O economie nu poate funcţiona fără investitoriprivaţi. M-am oprit în Chitila deoarece este în partea de nord aBucureştiului, la şase kilometri de Piaţa Victoriei şi aproape decentură, care în momentul finalizării va face mallul accesibil înjumătate de oră pentru trei milioane de locuitori, cât cred că vaavea Bucureştiul în patru-cinci ani", a declarat Panayi cu ocaziaprimului tur de presă pe şantierulColosseum.

Clădirea viitorului magazin Leroy Merlin este gata,singura activitate desfăşurându-se în interior. La fel este şiparcarea din faţa viitorului magazin de bricolaj, a căruideschidere este anunţată în termen de două luni. La circa 300 demetri distanţă însă pot fi observaţi câteva zeci, poate peste 100de muncitori ai firmei Real Design Trust, controlată de discretulom de afaceri Dan Petrescu, care lucrează la structura viitoruluihipermarket Carrefour. Acoperişul nu a fost încă montat, se mailucrează la pereţi, dar Panayi este sigur că magazinul va fideschis pe 18 octombrie.

"În luna august spaţiul va fi predat către Carrefourpentru începerea amenajării, iar pe 18 octombrie va fi deschis",spune Panayi, care se arată dispus să parieze simbolic cinci lirepentru inaugurarea la timp a magazinului.

Spaţiul dintre Leroy Merlin şi Carrefour va fi însămai greu de ocupat. Aici ar trebui ridicate clădiri de tip big-boxpentru 11 retaileri, cu intrare exterioară, dinspre parcare, dar înmomentul de faţă singurul contract confirmat este cel cu Altex,care va ocupa primul spaţiu de lângăCarrefour.

"Flanco a ieşit din proiect, iar acum negociem cuDomo pentru un spaţiu.Avem şi alte negocieri, dar în afară de Carrefour,Leroy Merlin şi Altex nu putem preciza numele altor chiriaşi.Chiriile medii în proiect sunt de circa 11 euro/metrul pătrat, iarvaloarea totală a încasărilor o estimăm la 6,2 milioane deeuro."

Pentru procesul de închiriere a spaţiilor Panayicolaborează cu firmele de consultanţă Jones Lang LaSalle şi KingSturge, aflate în proces de fuziune la nivel global, dar şi pepiaţa locală.

În timp, Colosseum ar trebui să devină principalulcompetitor al proiectului Băneasa, controlat de omul de afaceriGabriel Popoviciu.

În prezent însă traficul pe Şoseaua Chitilei estemult mai redus decât pe Bucureşti - Ploieşti, în timp ce densitateapopulaţiei din zonă, destul de scăzută ţinând cont că este o zonăpreponderent de case, ar putea reprezenta un nou element importantîn procesul de selecţie a spaţiilor de cătrechiriaşi.

"Colosseum va fi un centru comercial regional, încondiţiile în care consider că actualele malluri din Bucureşti nusunt o destinaţie "one stop" pentru fashion şileisure.Femeile vor să vadă întreaga ofertă de haine la modă.Şi bărbaţii la rândul lor", spune omul de afaceri, care a investitpână în prezent fonduri proprii de 38-39 pentru achiziţia terenuluişi lucrări de construcţie şi a împrumutat alţi aproape 50 demilioane de euro de la Bank of Cyprus în vederea finalizăriiparcului comercial, a cărui suprafaţă închiriabilă se va ridica la53.000 mp.

La o asemenea dimensiune, Colosseum va fi de circatrei ori mai mic decât proiectul Băneasa, centrul comercialdominant din zona de nord a Capitalei. După finalizarea parculuicomercial însă, Panayi plănuieşte şi construirea unui mallpropriu-zis, adevăratul "Colosseum" dinproiect.

"Denumirea am ales-o dintr-un termen grecesc furat deitalieni pentru cea mai mare arenă a lor pentru spectacole(Colosseumul din Roma - n. red.)", spune Panayi, care a lucratpentru acest proiect cu arhitecţi britanici şi firma de projectmanagement Gardiner & Theobald, de asemenea dinAnglia.

Miza de a construi cel mai mare mall din Bucureşti auavut-o şi alţi dezvoltatori, astfel că în 2008 Băneasa a "detronat"Plaza România, în 2009 cel mai mare mall a devenit Cotroceni Park,iar în 2010 a fost deschis Sun Plaza, care are o suprafaţă şi maimare.

Panayi spune că în toamnă va începe procesul deînchiriere a spaţiilor din viitorul mall pentru a putea în 2012cere bani de la bancă pentru construcţie, care ar urma să ducăinvestiţia totală în acest proiect la 350 mil.euro.

Până atunci însă, trebuie finalizat spaţiul pentruCarrefour şi închiriate spaţiile până la Leroy Merlin, iar acestemagazine să aibă rezultatele financiare care să justificedezvoltarea celui mai mare mall din ţară la ieşirea din Bucureştispre Târgovişte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO