Mediafax.biz Exclusiv

Cine sunt adevăraţii milionari în euro, a căror avere a fost demonstrată de tranzacţiile din ultimul an

Cine sunt adevăraţii milionari în euro, a căror avere a fost demonstrată de tranzacţiile din ultimul an

Autor: Cristi Moga, Cristina Rosca

02.04.2012, 19:46 1407

În presa de business sunt vehiculate numele a câteva sute de oameni de afaceri români, poate peste o mie, a căror avere este de ordinul a zeci sau sute de milioane de euro, luând în calcul businessurile şi activele pe care aceştia le controlează.

Criza ultimilor ani a secerat de la rădăcină însă aceste evaluări, iar numărul românilor care pot cu adevărat spune că au în conturi milioane de euro este în prezent mult mai redus.

Ovidiu Şandor, cel care a dezvoltat proiectul de birouri City Business Center din Timişoara, Ciprian Aldea, un antreprenor din Sibiu care a făcut o reţea de supermarketuri, Mircea Vladu, de la agenţia Prestige Tours, Bogdan Vlad, unul dintre fondatorii eMag sau Lucian Stăncescu, acţionar al afacerii cu carne Integra din Chitila au încasat în ultimul an sume de ordinul milioanelor de euro din vânzarea acestor afaceri, deşi prezenţa lor în paginile ziarelor este sporadică.

Alţi români, precum Ioan Repede, directorul Rombat Bistriţa, sau Vasile Leu, fostul şef al producătorului de ulei Argus Constanţa, au devenit la rândul lor milionari în euro, ca urmare a vânzării pachetelor de acţiuni deţinute în firmele pe care le-au condus "o viaţă întreagă".

Cum s-au scris poveştile lor?

Cea mai mare tranzacţie realizată de un antreprenor român în ultimul an a fost reuşită de către Ovidiu Şandor, cel care a moştenit de la tatăl său afacerea cu confecţii Moda-Tim din centrul Timişoarei, dar a decis să mute activitatea în afara oraşului şi să dezvolte un proiect de birouri.

Nu puţini au fost oamenii de afaceri locali care, pe fondul creşterii pieţei imobiliare, şi-au încercat norocul în piaţa de birouri. Cu toate acestea, cei care au reuşit să atragă şi să menţină în clădirile lor corporaţii internaţionale, care au standarde ridicate privind sediile de birouri, şi chiar să vândă aceste proiecte pe sume de ordinul zecilor de milioane de euro pot fi număraţi pe degete.

Şandor şi acţionarii minoritari ai Moda-Tim au semnat o tranzacţie evaluată la circa 80 de milioane de euro şi, într-o primă fază, în conturile lor au intrat 16 milioane de euro pentru primele trei clădiri. La momentul finalizării ultimelor două imobile, ei ar mai putea încasa aproximativ 10 milioane de euro bani suficienţi pentru pornirea unei noi afaceri sau chiar mai multe.

"Tentaţii sunt multe, oportunităţi, de asemenea. Până la finalizarea proiectului City Business Center, este foarte posibil să demarăm un nou proiect în imobiliare. O altă zonă de interes pentru mine, din punct de vedere investiţional, o reprezintă segmentul IT&C de care sunt în mod evident atras, format fiind în această direcţie", a declarat Ovidiu Şandor într-un interviu publicat în Anuarul Top Tranzacţii, care va fi lansat mâine de către Ziarul Financiar.

Milionari din calculatoare

Afacerile din zona IT au făcut în ultimii ani mai mulţi români milionari în euro. Unul dintre cele mai recente exemple este cel al lui Daniel Oancea, un IT-ist care după 12 ani petrecuţi în Oracle a decis în 2008 să devină antreprenor şi în doar trei ani a reuşit să vândă pentru circa 2 milioane de euro afacerea fondată în zona de consultanţă.

Oancea alături de Radu Pencea au vândut grupului austriac Kapsch firmele Squario IT Solutions şi Focus Net Consulting, care la scurt timp după înfiinţare au câştigat contracte cu BCR, Vodafone, Orange, Romtelecom sau chiar Oracle, fostul angajator.

"Acum un an nu ne gândeam la un exit. Credeam că se va întâmpla peste 4-5 ani", spunea recent Daniel Oancea, cel care şi-a asumat să rămână în firmă pentru o perioadă de trei ani.

Dacă Oancea a vândut un business relativ tânăr, Bogdan Vlad şi Dan Teodosescu, doi dintre cei trei antreprenori care au pus pe piaţă în 2001 afacerea eMag, cel mai mare retailer online din România, au realizat la o distanţă de mai bine de zece ani exit-ul din companie.

Cei doi au vândut la sfârşitul anului trecut 30% din eMag către grupul Asesoft, într-o tranzacţie de câteva milioane de euro, la un preţ care "a făcut doi oameni fericiţi", potrivit lui Iulian Stanciu, cel care con tro lează alături de Sebastian Ghiţă grupul Asesoft.

Bogdan Vlad se va îndrepta tot către o serie de "proiecte online" după această vânzare, semn că cea mai bună afacere este cea pe care o cunoşti deja.

Înghiţiţi de un "peşte mai mare"

Deseori antreprenorii îşi vând afacerile pentru că nu au forţa financiară de a atinge nivelul următor, de a se extinde, şi preferă să cedeze poziţia unui competitor mai puternic pentru a se concentra pe alte domenii.

"Cu resursele de care am dispus, am dezvoltat reţeaua Al Comsib până la nivelul la care oamenii au ajuns să aprecieze brandul. A venit însă vremea ca aceste magazine să-şi valorifice încă şi mai bine potenţialul", spunea Ciprian Aldea, acţionar şi director general al firmei sibiene Al Comsib, care a vândut şase supermarketuri către reţeaua Profi, companie cu peste 100 de magazine şi acoperire la nivel naţional. Familia Aldea are afaceri şi în panificaţie şi patiserie, precum şi câteva cafenele, fiind asociată cu fostul fotbalist Mircea Rednic, actualul antrenor al echipei Astra Ploieşti.

Pe de altă parte, acţionarii producătorului de acumulatori Rombat Bistriţa au decis vânzarea companiei către grupul sud-african Metair, care deţine know-howul şi resursele financiare necesare pentru a investi în noile tehnologii din domeniul auto. Metair a plătit peste 40 de milioane de euro către circa 150 de acţionari ai Rombat, iar sumele încasate de către directorul firmei, Ioan Repede, şi Dorel Goia, cel mai mare acţionar persoană fizică, pot fi estimate ca fiind de ordinul milioanelor de euro.

Rombat este o fostă companie de stat, cedată salariaţilor prin metoda MEBO.

Spre deosebire de alte afaceri din această categorie, compania din Bistriţa şi-a continuat activitatea în piaţa auto, unde furnizează baterii pentru Dacia, dar a găsit şi alţi clienţi, a crescut producţia şi a făcut profituri importante în ultimii ani, iar acest lucru s-a datorat şi stabilităţii de la nivelul managementului.

Viziunea, pregătirea, iniţiativa şi consecvenţa pot fi răsplătite astfel cu milioane de euro inclusiv în România, iar acest lucru poate fi certificat de cei aproape 100 de antreprenori, milionari în euro, ale căror exit-uri din afaceri au fost reflectate în cele şase ediţii ale anuarului Top Tranzacţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO