Constructii&Imobiliare

Colorăm de 270 milioane de euro

15.10.2010, 09:11 59

"Cea mai afectată piaţăţintă este cea a construcţiilor de locuinţe noi. În anul 2010numărul autorizaţiilor de construire clădiri va scădea cu până la20% şi se va reflecta în consumul de vopsea din anul 2011, dar vaînregistra o creştere uşoară pe segmentul de reparaţii şi renovări.De altfel, în perioada 2010-2014 consumul de lacuri şi vopsele arputea fi susţinut de renovări, atât finanţate de stat cât şi depopulaţie, şi va compensa scăderea dramatică din segmentulconstrucţiilor de noi clădiri. În această situaţie, strategiile dedezvoltare ar trebui să se axeze pe acoperirea regională, prinreţele de distribuţie şi prezenţa în punctele DiY", potrivitcompaniei de cercetare.

Piaţa locală de lacuri şivopsele este competitivă şi oferă în continuare oportunităţi maride creştere. În ciuda evoluţiei favorabile de până în al doileasemestru din 2008 şi a creşterii puternice a producţiei de lacurişi vopsele, capacitatea de producţie utilizată a rămas la un nivelfoarte scăzut, (mai puţin de 20% în 2009). În prezent, în Româniaexistă capacităţi de producţie instalate de peste 800.000 de tonelacuri şi vopsele, şi ar putea rămâne la acest nivel, în condiţiileîn care potenţialul maxim de consum local este de 420.000 de tone.Competiţia este formată din 190 de producători şi 70-80 deimportatori. Piaţa este dominată de Fabryo, Policolor, Deutek,Kober, Daw Benţa, Atlas, Sarcom şi Druckfarben. De asemenea,multinaţionale precum Akzo Nobel, Sigma Kalon-PPG, Sto, DuPont,BASF, Sniezka, Tikkurila, JUB, Helios, Jotun sau Becker Acroma suntprezente pe piaţă prin intermediul importurilor. Alţi jucători noipe piaţă sunt Adeplast, Duraziv şi Meffert. "După această perioadăde recesiune, piaţa vopselelor va începe să evolueze cătrematuritate, în sensul polarizării puternice a competiţiei şiextinderii gamelor de produse şi serviciilor oferite de cătrefirme", susţin autorii analizei.

Odată cu dezvoltarearapidă a reţelelor DIY, se dezvoltă şi mărcile private. Astfel,Hornbach, bauMax, Dedeman sau Bricostore au pe piaţă branduriproprii de lacuri şi vopsele. În România, cea mai puternică marcăprivată, destinată exclusiv reţelelor de bricolaj, este "Alpina".Mărcile private de vopsele ale reţelelor DIY sunt produse înspecial în Bulgaria, Ungaria, Germania şi România.

În condiţiile în carepreferinţele de consum se schimbă rapid, unii producători audezvoltat game de produse "personalizate", pentru consumatoriimari. Totuşi, pe segmentul casnic consumul de vopsele economice s-aaccentuat în ultimul an. Potrivit estimărilor InterBiz, numărulaparatelor de colorare la punctele de vânzare a depăşit nivelul de2.600 de unităţi, înregistrându-se creşteri anuale de peste 30% înultimii patru ani.

Structura pieţeiromâneşti este apropiată de cea din Europa, vopselele şitencuielile decorative având o pondere de 62%, iar diferenţa fiindacoperită de vopsele auto şi industriale. În anul 2009 consumul delacuri şi vopsele din România a fost de aproximativ 9 kg/locuitor,în timp ce media în Uniunea Europeană este de 14-15 kg /locuitor.

"O perioadă de corecţienegativă era de aşteptat chiar şi în lipsa crizei economice, pentrucă în ultimii ani evoluţiile au depăşit previziunile, iar piaţa erasupraîncălzită. Consumul de lacuri şi vopsele din 2008 ar mai puteafi atins abia în 2013-2014, iar tot în această perioadă piaţa arputea reveni la creşteri anuale de două cifre. Pe lângă potenţialulde consum semnificativ din segmentul rezidenţial, piaţa de vopselemai poate creşte în urma investiţiilor străine realizate, cum ar fiîn industria auto, electrice şi electrocasnice, industria lemnuluisau navală", mai arată InterBiz.

Grupul olandez AkzoNobel, cel mai mare producător de vopseluri din lume, este îndiscuţii cu mai multe fonduri de investiţii pentru achiziţia uneicompanii cu acelaşi obiect de activitate din România, tranzacţiecare va avea loc cel mai devreme în 2011, au anunţat la finelelunii iunie reprezentanţii Akzo Nobel Coatings. Compania,importator de vopsele, intenţiona să intre pe segmetul producţieiprintr-o investiţie într-o fabrică, la Codlea, în judeţul Braşov,unde a achiziţionat în 2007 un teren de trei hectare, dar proiectula fost oprit în contextul crizei.Astfel, grupul a decis achiziţiaunui producător, situat între primii cinci după cota de piaţă,terenul urmând să fie cel mai probabil vândut, a declarat MariusPintea, market manager al Akzo Nobel Coatings.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO