Mediafax.biz Exclusiv

Diraţian, Avon: Suntem prudenţi. Incertitudinea încă domneşte în mediul economic

Diraţian, Avon: Suntem prudenţi. Incertitudinea încă domneşte în mediul economic

Autor: Cristina Rosca

14.09.2011, 09:35 218

"Mă aşteptam ca această criză să se manifeste mai devreme în domeniul nostru, piaţa de produse cosmetice a scăzut mai puternic decât ne aşteptam noi la finalul lui 2010", spune Răzvan Diraţian (35 de ani), directorul comercial al Avon pentru România şi Republica Moldova.

Diraţian adaugă că se simte în continuare o scădere a consumului. "Tot mai mulţi oameni se orientează către produsele de tip value (segmentul economic - n. red.). Se observă însă în general o migraţie către produse mai ieftine. Totuşi clienţii nu renunţă la produse cosmetice." Directorul Avon explică faptul că şi în cazul clienţilor tradiţionali criza şi-a pus amprenta. Deşi aceştia cumpără acelaşi număr de produse, se orientează la rândul lor spre unităţi mai ieftine. "Clienţii Avon sunt de regulă femei. Opt din zece femei din România cumpără minimum un produs Avon pe an. În ceea ce priveşte statutul social şi vârsta, avem clienţi din toate categoriile. Ne concentrăm însă pe populaţia tânără, o mare parte din oferte fiind pentru persoanele între 18 şi 30 de ani."

Tot mai ieftin

Diraţian, care conduce operaţiunile Avon România de circa doi ani, spune că Avon a introdus tot mai multe promoţii, reduceri şi produse de tip value în catalog.

Numărul reprezentanţilor a rămas relativ constant (140.000) în primele şase luni ale anului, numărul de produse vândute de asemenea, însă valoarea totală a acestora a scăzut. "Acest lucru se datorează faptului că noi am menţinut preţurile sau chiar le-am redus." În prezent, în cazul Avon peste jumătate (52%) din produsele vândute fac parte din categoria mass market (categoria de mijloc din punctul de vedere al preţului).

Totuşi, produsele de tip value (economic) câştigă tot mai mult teren, ajungând la 42% din vânzările în volum. Diferenţa de şase procente este reprezentată de produsele premium. În ceea ce priveşte lansările pe care compania le-a făcut în 2011 sau urmează să le facă în trimestrul patru, acestea vor fi produse pentru segmentele mass şi premium, semn că Avon, o companie cu o istorie de 125 de ani, se aşteaptă pe viitor la o revenire a situaţiei.

"În trimestrul patru vom lansa un parfum, Fergie Internse, şi o serie de produse pentru îngrijirea pielii, toate încadrându-se în segmentul premium".

Viitor incert

În ceea ce priveşte momentul în care vom vedea o revenire a consumului, directorul Avon, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa de produse cosmetice, cu venituri de 114 mil. euro anul trecut, în creştere cu circa 2 procente faţă de 2009, spune că este greu de făcut previziuni. "Proiecţiile s-au schimbat radical.

Agen ţia de cercetare de piaţă Euromonitor spune că anul acesta vom avea o creştere marginală a pieţei. Eu mă aştept ca declinul să se diminueze, însă mi-e greu să cred că vom vedea o schimbare radicală." Mai mult, şeful Avon susţine că în ultimele luni declinul s-a accentuat. Piaţa de cosmetice este, potrivit lui Diraţian, marcată de sezonalitate, iar vara este o perioadă mai slabă pentru vânzări.

"Totul depinde de evoluţia din ultimele luni", spune el despre estimările proprii pentru businessul Avon.

"Suntem prudenţi, după ce în ultimele luni am văzut o accen tuare a declinului de pe piaţă. Incertitudinea încă domneşte în mediul economic".

Urban vs. rural

Diraţian explică faptul că fiecare dintre cei 140.000 de reprezentanţi ai Avon cumpără în medie 20 de produse per comandă. Cifra variază în funcţie de sezon, în trimestrul patru consumul creşte în timp ce sfârşitul primăverii şi vara sunt mai slabe din punctul de vedere al vânzărilor. În fiecare an Avon lansează 17 broşuri, cu peste 1.000 de produse (atât cosmetice, cât şi non-cosmetice - bijuterii, accesorii, genţi) fiecare.Ponderea produselor cosmetice este preponderentă, respectiv 85-90% din total.Acestea sunt şi cele mai cumpărate.

Fiecare agent poate face mai multe comenzi pentru fiecare catalog. "Tot mai mulţi reprezentanţi cumpără de două ori din aceeaşi broşură." Răzvan Diraţian explică faptul că pentru fiecare comandă livrarea se face la oficiul poştal corespunzător în maximum 48 de ore. Avon a externalizat serviciile de distribuţie către o companie care preia coletele de la poarta centrului operaţional al Avon din Chiajna şi le livrează la oficiile poştale. În prezent circa 45% din clienţii Avon provin din mediul rural, în timp ce restul din cel urban."Există o tendinţă clară de creştere a numărului de clienţi din mediul urban.Acest lucru se datorează faptului că tot mai mulţi oameni din România se mută din rural spre urban." Diraţian mai spune că la începutul anului se aştepta să observe diferenţe de consum între mediul urban şi rural, însă "coşul de consum nu diferă semnificativ".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO