Mediafax.biz Exclusiv

Două foste colege de facultate au dezvoltat un magazin de articole bio în parcul Cişmigiu

Două foste colege de facultate au dezvoltat un magazin de articole bio în parcul Cişmigiu

Autor: Mirabela Tiron

23.09.2011, 12:33 1076

"Ne doream să facem ceva pe cont propriu, să muncim pentru noi (...) Ni s-a părut o nevoie evidentă şi o idee bună să facem un magazin de unde şi alţii ca noi să poată cumpăra mâncare sănătoasă, garantată doar de certificarea bio" spune Ileana Muntean, 41 de ani.

Cele două prietene au investit 80.000 de euro în deschiderea unui magazin pe o suprafaţă de 40 de metri pătraţi în parcul Cişmigiu.

În prezent în magazin se comercializează în jur de 1.500 de produse bio, din care aproape 25-30% luate de la producători români, restul fiind aduse din Germania, Marea Britanie sau Italia.

În România există doar câteva magazine bio, printre care şi GreenFeet, sau magazine online precum Biomania.ro sau Mamanatura.ro.

Piaţa produselor bio-ecologice-organice este o alternativă la cea a produselor convenţionale.

Dacă este în expansiune în unele ţări din Europa şi deja matură în Statele Unite ale Americii, la noi abia acum începe să prindă contur.

În SUA, de exemplu, această piaţă a început să se dezvolte încă din anii '80, iar astăzi sunt active lanţuri întregi de magazine organice (Wholefoods are sute de magazine prezente în toate statele).

"Să punem lucrurile pe picioare a implicat entuziasm maxim incipient, energie bună, apoi stupoare la întâlnirea cu practica zilnică.Nu ne-am imaginat că lucrurile pot fi atât de complicate din toate punctele de vedere, dar mai ales din punct de vedere legislativ şi birocratic."

Cadrul legal este greoi, împovărător, apreciază Ileana Muntean.Ea mai spune că cei care realizează controale vin să îţi dea amendă şi în niciun caz să te ajute să "fii în regulă".

"Trăgând linia după trei ani de activitate, mă simt inamicul societăţii, am certitudinea că micul întreprinzător nu este un personaj dorit în România. Dificultăţile cu care ne confruntăm sunt legate de cadrul legislativ, legea nu te diferenţiază pe tine, ca mic comerciant, de un lanţ de supermarketuri."

Mai mult, o altă dificultate o reprezintă perisabilitatea mare a produselor bio, dar şi gradul redus de informare a consumatorilor cu privire la produsele bio.

Piaţa românească a produselor agricole bio ar putea creşte în acest an cu 20%, de la 45-50 de milioane de euro în 2010, pe fondul majorării cererii, potrivit declaraţiilor anterioare ale lui Marian Cioceanu, preşedintele Asociaţiei Operatorilor din Agricultura Ecologică "Bio România".

În 2010 consumul intern de produse agricole bio s-a ridicat la 45-50 milioane euro, din care aproximativ 35 milioane euro reprezintă produse importate. Potrivit datelor asociaţiei "Bio România", exporturile de produse bio s-au ridicat anul trecut la 150 milioane euro.

Principalele destinaţii de export au fost Germania, Italia, Grecia, Olanda, Elveţia, SUA şi Japonia. Producătorii români vând la export cu preţuri de două-trei ori mai mari decât produsele convenţionale.

În România se produce în principal miere, vin şi produse de panificaţie bio.Pukka Food, unde lucrează trei angajaţi, comercializează produse bio luate direct de la micii producători români, dar şi de la producători din străinătate.Jumătate din produsele importate sunt luate direct de la producătorii din străinătate.

Gama de produse este un mix între produsele alimentare, cosmetice şi de întreţinere. Cele mai vândute produse sunt halvaua cu miere şi migdale, crema de ciocolată neagră, pasta tartinabilă din seminţe de susan şi făina albă fără gluten.

Pe lângă magazinul din parcul Cişmigiu, cele două antreprenoare au dezvoltat şi un magazin online, pukkafood.ro. Mai mult, ele îşi doresc să dezvolte şi un bistro bio.

Compania care administrează magazinul Pukka Food a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 563.000 de lei (134.000 euro) şi pierderi de 55.000 de lei (13.000 euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

"Am recuperat foarte puţin din investiţia iniţială. Când se va recupera? Este o întrebare pe care mi-o pun şi eu tot mai des în ultima vreme. Nu se întrezăreşte curcubeul. Am citit însă că la Londra Whole Foods Market a devenit profitabil abia după patru ani de zile.La Londra - Whole Foods! Iar mă îmbăt cu ceai de muşeţel."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO