Mediafax.biz Exclusiv

Exporturile se văd şi în afacerea DHL: avans de 8% în primul semestru bazat pe expedierile din Bucureşti şi Cluj

Exporturile se văd şi în afacerea DHL: avans de 8% în primul semestru bazat pe expedierile din Bucureşti şi Cluj

Autor: Mirabela Tiron

30.08.2011, 18:57 154

Aproape 90% din veniturile DHL sunt generate de expediţiile internaţionale, restul fiind aduse de expedierile interne.

"Veniturile DHL au crescut cu 8% în primul semestru al acestui an datorită expedierilor efectuate din şi către Europa. Am avut această creştere în ciuda faptului că anul trecut câştigasem un contract de un milion de euro. Dacă nu am lua în considerare acest contract atunci creşterea din primul semestru ar fi de 12%", a spus Gian Sharp, managing director al DHL International pe România şi Bulgaria.

Gian Sharp este şi şeful companiei Cargus cumpărată de DHL în 2008, ambele firme fiind controlate în prezent de gigantul Deutsche Post.

Grupul german acoperă astfel prin două companii distincte piaţa de curierat din România: DHL are o poziţie solidă pe expedieri internaţionale, în timp ce Cargus se află în top trei companii din segmentul expedierilor interne.

Pe această piaţă cel mai mare jucător este compania românească Fan Courier.

Anul trecut DHL România şi Cargus au avut afaceri de 57 de milioane de euro, nivel aproape similar cu cel din 2009. Compania DHL International România a finalizat anul trecut cu o cifră de afaceri de 151 milioane de lei (35 mil. euro), în creştere cu 9% în euro faţă de anul anterior, arată datele de la Ministerul de Finanţe. Dacă cifra de afaceri s-a majorat, profitul companiei s-a redus semnificativ.

Astfel, de la 5,4 milioane de lei (1,2 milioane de euro) în 2009, profitul companiei a ajuns la doar 580.000 de lei (140.000 de euro), arată datele de pe Ministerul de Finanţe.

"Această scădere vine pe fondul investiţiilor pe care le-am făcut anul trecut", a spus Gian Sharp. Compania a adus un avion pe aeropoprtul din Cluj în vederea îmbunătăţirii timpilor de preluare/livrare, cererea pentru expediţii internaţionale crescând cu 20%.

Contracte cu Nokia, Honeywell, H&M sau Renault

În primele şase luni ale acestui an cererea pentru expedierile internaţ ionale venită din partea clienţilor corporate a crescut cu 10% în Bucureş ti şi cu 20% în Cluj şi zonele din vecinătate.

În judeţul Cluj este prezentă cu o fabrică de telefoane mobile compania finlandeză Nokia, unul dintre clienţii curierului DHL.

Afacerile Nokia au explodat anul trecut, ajungând la nivelul record de 1,6 miliarde de euro, în creştere cu 56% faţă de anul precedent pe fondul extinderii producţiei şi al faptului că românii au asamblat telefoane şi accesorii mai performante, cu o valoare mai mare.

Compania DHL furnizează servicii şi pentru firme din domeniul auto, pentru grupul Renault Dacia, dar şi pentru firme din fashion, un exemplu fiind H&M.

De asemenea, DHL lucrează cu compania producătoare de echipamente şi componente pentru industria aeriană şi auto Honeywell, prezentă pe piaţa locală prin patru firme (dintre care o fabrică înregistrată în Bucureşti şi una în Lugoj), care s-a aflat anul trecut pe locul 7 în topul celor mai mari 100 de exportatori din România.

DHL lucrează cu circa 2.000 de clienţi corporate, care solicită de la o expedire pe zi la câteva sute. "Pentru anul acesta estimăm o creştere a veniturilor în concordanţă cu strategia de mărire a cotei de piaţă, prin investiţiile în îmbunătăţirea timpilor de preluare şi livrare în întreaga ţară." Cota de piaţă a DHL a crescut cu 2%, până la 44%, potrivit lui Sharp.

Germania, Anglia, Franţa - pieţe-cheie pentru livrări

Cele mai multe expedieri internaţionale se fac din şi înspre Germania, iar alte pieţe importante sunt Anglia, Franţa, Italia, dar şi China şi SUA.

Întrebat de ZF ce companii consideră că sunt concurentele DHL, Gian Sharp a spus că firme precum TNT sau UPS. În ceea ce priveşte operatorul naţional de servicii poştale Poşta Română, el a precizat că "nu cred că am pierdut vreodată un client în favoarea Poştei Române. Aceasta trebuie să îşi îmbunătăţească întâi serviciile pe care le are şi abia apoi să se gândească la servicii noi în curierat". Poşta Română trece în prezent printr-un proces de reorganizare, care va implica şi dezvoltarea unor servicii în curierat express.

Plus 8% se aşteaptă în veniturile Cargus

Compania Cargus, achiziţionată de DHL în 2008, a avut o creştere a expedierilor cu 21% în perioada ianuarie-august, veniturile înregistrând o majorare cu 4% în primul semestru.

"Până la sfârşitul anului estimăm că vom avea venituri mai mari cu 8% faţă de anul trecut." Circa 96% din veniturile companiei Cargus vin din curierat intern.

"Pe piaţa domestică, competiţia este mai mare, sunt mulţi jucători. Profitul companiei a fost în scădere pe fondul presiunii pe preţuri, am renegociat mai multe contracte în contextul crizei economice şi al competiţiei de pe piaţă." Compania Cargus a finalizat anul trecut cu o cifră de afaceri de 92,9 milioane de lei (22 mil. euro), în scădere cu 9% în lei faţă de nivelul de anul anterior.

Profitul companiei s-a redus de la 1,2 milioane de euro în 2009 la 261.000 de euro anul trecut, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţ e. În companie lucrau 1.004 angajaţi anul trecut.

Gian Sharp apreciază că preluarea Cargus a fost "o decizie bună", iar în prezent compania nu mai ia în calcul realizarea de noi achiziţii. Decizia de a cumpăra Cargus a venit pe fondul dinamicii segmentului de curierat intern în 2008, pe care firmele locale aveau poziţii bine definite. Tot în acel an au fost preluate şi fimele Pegasus de către GeoPost, o subsidiară a Poştei Franceze, dar şi Trans Courier Service de către gigantul american UPS.

Singura companie de curierat intern care s-a dezvoltat independent este Fan Courier, cu afaceri de 40 mil. euro şi care este controlată de fraţii Adrian şi Neculai Mihai şi Felix Pătraşcanu.

DHL este deţinută 100% de Deutsche Post DHL, una dintre cele mai mari companii de logistică din lume.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO