Mediafax.biz Exclusiv

Jean Jordache, proprietarul fabricii de ambalaje Amplast: De la un pahar de plastic cu Coca-Cola mi-a venit ideea de a dezvolta un business cu ambalaje

Autor: Mirabela Tiron

09.12.2010, 11:54 395

Cum a ajunsromânul în vârstă de 66 de ani să dezvolte un business care îi vaaduce câteva milioane de euro în urma acestei tranzacţii ce se aflăîn curs de evaluare de către Consiliul Concurenţei?

Jordache cumpăra în 1993un teren de 3.000 de metri pătraţi pe dealurile satului de munteLereşti, aflat la câţiva kilometri de Câmpulung Muscel (judeţulArgeş), pe care a ridicat o fabrică de ambalaje de plastic de unicăfolosinţă, Amplast, ce avea să ajungă în câţiva ani la o producţiede 400 de milioane de ambalaje anual pentru clienţi ca Nestlé,Coca-Cola HBC, Tnuva sau Colgate Palmolive.

Anul trecut, fabrica de ambalajede unică folosinţă a înregistrat o cifră de afaceri de 7 milioanede euro. "Ideea de a face o fabrică în care să se producă ambalajede plastic mi-a venit în timp ce beam o Coca-Cola dintr-un pahar deunică folosinţă. M-am întrebat cum este produs acel pahar şiulterior am început să mă documentez despre acest proces determoformare, mai ales că în 1993 în România nu se produceauambalaje frumos imprimate ca în vestul Europei", îşi aduce aminteJean Jordache, care la 48 de ani îşi investea "economiile de200.000 de dolari" în propria afacere în ţară.

De unde avea banii necesaripentru această afacere? Omul de afaceri Jordache, născut în comunaMioara din judeţul Argeş şi care deţine 45,7% din acţiunileAmplast, susţine că până în 1983 a lucrat în domeniul comerţuluiexterior în ţară, fiind absolventul unei facultăţi de relaţiieconomice internaţionale şi al uneia de limbi străine.

"Fusesem disponibilizat de lacompania la care lucram şi astfel ajunsesem să lucrez ca muncitorla producătorul de lacuri şi vopsele Policolor. Atunci am decis cătrebuie să plec din România cu soţia mea şi să ne stabilim înFranţa", a declarat Jean Jordache, care vorbeşte cinci limbistrăine (chineză, engleză, franceză, italiană, spaniolă). Ajuns înFranţa, Jordache s-a angajat într-un magazin unde trebuia săaranjeze marfa în raft, ulterior ajungând într-o firmă care fabricaaccesorii pentru pamperşi.

"Îmi doream să am propria meaafacere, ceea ce s-a şi întâmplat când mi-am înfiinţat o firmă princare vindeam ton pentru producătorii de conserve. Am reuşit să îmifac această afacere, după ce lucrasem într-o companie deimport-export de ton, unde mă împrietenisem cu un furnizor de toncolumbian, care m-a ajutat şi cu care am lucrat timp de de 20 deani" Acest business i-a adus lui Jordache 200.000 de dolari, banipe care i-a investit în România.El şi-a adunat însă mai mulţi prieteni care au venitcu bani şi a contractat şi un credit de 400.000 de dolari de laBanca Mondială la sugestia unui oficial al Băncii Române de ComerţExterior .

Pe parcursul dezvoltării afacerii, Jordachea lucrat şi cu BRD, Banca Agricolă, Raiffeisen şi BCR.

Ceilalţi acţionari ai companiei Amplast pecare funcţionează fabrica sunt italianul Franco Accetta, cu unpachet de 10,4%, Georgio Romanelli, cu 10,7%, restul acţiunilorfiind în posesia altor 29 de persoane fizice de cetăţenie română,potrivit datelor de la Registrul Comerţului. De la o hală deproducţie pe un teren de 3.000 de metri pătraţi, în care lucrau 12oameni, Jordache a ajuns să deţină alături de ceilalţi acţionari ofabrică pe un teren de 35.000 de metri pătraţi în care lucrează 240de oameni.

"Am creat totul de la zero, am avut o ideebună, intuiţie şi un curaj de nebun. De asemenea, am fost tottimpul în fabrică pentru a vedea cum se desfăşoară activitatea",susţine el, care a atras primul client mergând cu un pahar deplastic frumos colorat şi prezentându-l.

Anul trecut, Amplast a obţinut o cifră deafaceri de 7 milioane de euro şi un profit net de 22.000 de euro,potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Coca-Cola HBC a fost prima companie careşi-a arătat interesul pentru ambalajele fabricii Amplast. "Au venitla mine şi mi-au spus că dacă fac ambalaje de calitate vor cumpăra35 de milioane de pahare de plastic de unică folosinţă, aceastăpromisiune fiind trecută pe o hârtie, cu care m-am prezentat laîntâlnirile cu ceilalţi clienţi", spune Jordache, care livreazăacum ambalaje către marile multinaţionale de pe piaţă.

Creşterea businessului de ambalaje a fostasigurată de profitul reinvestit în dezvoltare anual, dar şi defaptul că în România nu existau fabrici care să pună "o notăvestică pe ambalajele produse". Jordache spune că şi-a promovatfabrica în ziare, reviste, dar şi la televizor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO