Mediafax.biz Exclusiv

Liviu Dumitraşcu şi Daniel Tătar au cedat controlul eJobs elveţienilor de la Ringier

Liviu Dumitraşcu şi Daniel Tătar au cedat controlul eJobs elveţienilor de la Ringier

Liviu Dumitraşcu şi Daniel Tătar au cedat controlul eJobs elveţienilor de la Ringier

Autor: Adrian Seceleanu

01.04.2012, 20:29 1564

Grupul media elveţian Ringier, care deţine în România peste 30 de produse media tipărite şi online, a preluat pachetul majoritar de acţiuni al eJobs Group S.A., cel mai mare jucător de pe piaţa locală de joburi online, cu afaceri de 2 mil. euro în 2010.

Ringier a preluat controlul eJobs prin achiziţia unui pachet de 30% din titluri de la fondul american Tiger Global Investment şi preluarea a 40% din acţiunile deţinute de fondatori. Tiger a început discuţiile privind exitul de la eJobs anul trecut, negocierile până la forma finală a tranzacţiei durând câteva luni de zile, potrivit informaţiilor de pe piaţă.

Tiger a vândut toate acţiunile achiziţionate în anul 2007 de la eJobs pentru suma de 4,2 mil. euro. Nicuna dintre părţi nu a oferit detalii despre câte acţiuni au vândut Liviu Dumitraşcu şi Daniel Tătar.

Vânzarea pachetului de 40% din acţiuni va fi realizată în mai multe etape, momentan cei doi cedând suficiente acţiuni încât Ringier să devină majoritar în firmă.

După finalizarea tranzacţiei, cei doi fondatori locali vor rămâne în companie în calitate de acţionari minoritari şi vor face parte din top managementul businessului eJobs.ro.

Niciuna dintre părţile implicate în tranzacţie nu a făcut comentarii în legătură cu preţul, pe piaţă vehiculându-se o valoare de câteva milioane de euro, având în vedere marjele de profit net ale eJobs, de peste 50% din venituri. eJobs nu a publicat cifra de afaceri sau profitul pe anul trecut, cele mai recente date disponibile fiind cele pe anul 2010, publicate de Ministerul Finanţelor.

Luându-se în calcul un multiplicator de 15 al profitului brut de 1,2 mil. euro în 2010, valoarea eJobs ar putea fi de 18 mil. euro, iar cea a tranzacţiei pentru 70% din acţiuni de 12,6 mil. euro. În această ipoteză, cei doi fondatori ar urma să încaseze 7,2 mil. euro, iar Tiger Global Management - 5,6 mil. euro pentru investiţia de 4,2 mil. euro făcută în urmă cu 5 ani.

În anul 2007, când eJobs a avut un profit brut de 961.000 de euro, conform datelor de la Finanţe, Tiger a plătit 4,2 mil. euro pe 30% din firmă, evaluând astfel compania la 14 mil. euro (echivalent unui multiplu de 14,5 pe profitul brut). Multipli atât de mari au mai fost utilizaţi în tranzacţii locale din online: în 2009 grupul Naspers a plătit 4,7 mil. euro pe site-ul de anunţuri autovit.ro, care a fost evaluată astfel la un multiplu de 13 al profitului.

Casa de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP) a fost consultantul juridic al Ringier la achiziţia pachetului majoritar de acţiuni al eJobs Group. Echipa NNDKP a fost condusă de Gabriela Cacerea, unul dintre partenerii practicii de fuziuni şi achiziţii.

Liviu Dumitraşcu şi Daniel Tătar au fost asistaţi juridic de către casa de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii, care a lucrat pentru cei doi antreprenori şi la tranzacţia din anul 2007, cu fondul Tiger. Echipa de la Ţuca Zbârcea & Asociaţii a fost condusă de Răzvan Gheorghiu-Testa, avocat asociat.

Prin această tranzacţie, Ringier România îşi creşte cota de piaţă în domeniul digital, o direcţie strategică a grupului. Achiziţia este în linie cu strategia globală a Ringier de dezvoltare în zona digitală, în special în sectorul transaction based al pieţei online. Ringier România deţine peste 30 de produse tipărite şi online, printre care tabloidul Libertatea şi revista ELLE, cea mai vândută revistă de modă din lume.

"Achiziţia eJobs.ro reprezintă următorul pas strategic pentru Ringier de creştere a cotei de piaţă în business-ul digital. eJobs este o companie foarte profitabilă şi prin această achiziţie ne consolidăm poziţia pe piaţa online românească", a declarat Mihnea Vasiliu, General Manager Ringier România. "Vom continua să aducem valoare clienţilor noştri", a declarat Liviu Dumitraşcu.

În anul 2007, fondul Tiger Global Investment a mai cumpărat în România şi un pachet de 20,5% din acţiunile companiei online locale Neogen, care deţinea printre altele şi cel mai mare rival al eJobs pe recrutare online: site-ul bestjobs.ro. Exitul de la eJobs este un semn că Tiger se pregăteşte să iasă şi din acţionariatul Bestjobs, acum o companie separată de Neogen? "Nu, din câte ştiu eu", a răspuns întrebării ZF Călin Fusu, directorul general al companiei.

Întrebat cum comentează tranzacţia eJobs-Tiger-Ringier, Fusu a spus că aceasta a fost "o decizie bună pentru vânzători: site-ul fiind în pierdere de cotă de piaţă în ultimul an". Şeful Bestjobs a afirmat, fără a oferi cifre exacte, că anul trecut "piaţa de recrutare a continuat să crească, iar BestJobs a redevenit leader de piaţă depăşind eJobs ca vânzări şi brand awareness". Cum niciuna dintre companii nu a publicat datele financiare pe 2011 singurele date publice privind evoluţia eJobs şi Bestjobs sunt cele publicate de SATI (BRAT) privind numărul de clienţi unici de pe site-uri. Aceste date arată că eJobs a avut mai mulţi clienţi unici anul trecut dar şi în primele luni din acest an. În medie, eJobs a avut anul trecut lunar 1,468 milioane de clienţi unici pe site, iar Bestjobs 1,254 milioane, potrivit datelor SATI. În februarie 2012 s-a înregistrat cea mai mică diferenţă de clienţi unici între cele două site-uri, de aproximativ 20.000 de clienţi, dar eJobs a fost numărul unu.

Grosul veniturilor pentru site-urile eJobs şi BestJobs vine din publicarea anunţurilor de angajare ale companiilor şi din taxarea accesului la baza de date cu CV-uri. O companie plăteşte între 40 şi 100 de euro pentru publicarea unui anunţ de angajare, în funcţie de numărul total al anunţurilor (cu cât sunt mai multe anunţuri cu atât scade preţul), tariful crescând puternic faţă de acum şase ani de zile.

"Preţul unui anunţ a crescut în ultimii ani pentru că a pornit de la un nivel foarte mic", comentează Călin Fusu. "În continuare în România costul cu recrutarea online este la jumătate decât în ţările din jur, inclusiv Serbia. Totuşi, eu cred că nu preţurile vor contribui la creşterea pieţei, ci oferirea unei game de servicii mai largi şi creşterea bazei de clienţi".

Companiile de recrutare online încearcă, într-adevăr, să intre pe noi segmente de business şi să genereze noi fluxuri de venituri: eJobs, spre exemplu, va organiza în acest an, timp de două zile, un târg de locuri de muncă la complexul expoziţional Romexpo.

Piaţa de recrutare online - tariful pentru publicarea unui anunţ a crescut şi de 10 ori în şase ani

În prezent, în România există peste 30 de site-uri de recrutare online, iar cele mai cunoscute dintre acestea sunt eJobs, Bestjobs, MyJob, locuridemunca.ro, Tjobs.ro sau jobsinro.ro. În ultimii ani, angajatorii au apelat la serviciile site-urilor de recrutare pentru că le facilitează accesul la o bază de date mare de CV-uri, pe care le pot sorta în funcţie de criteriile puse la dispoziţie de site-ul de recrutare (nivel de experienţă, aşteptări salariale etc.). În medie, fiecare dintre cele mai mari site-uri de recrutare publică lunar între 10.000 şi 20.000 de locuri de muncă active, iar o companie cumpără serviciile a cel puţin două site-uri de recrutare atunci când apelează la astfel de servicii.

Odată cu creşterea numărului de angajatori care apelează la servicii de recrutare online a crescut şi tariful acestor servicii. Dacă în 2006 preţul unui anunţ de angajare care stătea pe site o lună costa aproape 19 euro (iar un pachet de până la 100 de anunţuri ducea la o scădere a preţurilor de până la 4 euro pe lună), în prezent publicarea unui anunţ de recrutare costă între 100 şi 300 de euro pe lună, în funcţie de vizibilitate, actualizare sau aşezarea sa în front page. Discounturi mai mari se fac pentru angajatorii care cumpără între 11 şi 150 de anunţuri de angajare, pentru care preţul variază între 49 şi 129 de euro per anunţ, potrivit ofertelor publicate pe site-ul eJobs.

În primii ani în care criza s-a resimţit şi în România, 2009- 2010, unele companii au renunţat chiar la serviciile firmelor de executive search (care percepeau tarife de peste 20.000 de euro pentru recrutarea unui executiv de top) şi au început să folosească site-urile de recrutare sau ziarele generaliste, din nevoia reducerii de costuri dacă voiau să facă angajări la nivel executiv. Reţeaua de socializare de business LinkedIn încă joacă un rol foarte important în recrutarea executivilor de top chiar dacă piaţa serviciilor de executive search şi-a mai revenit faţă de perioada 2009-2010. Adelina Mihai

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO