Mediafax.biz Exclusiv

Mobilierul de birou a ajuns o piaţă de 30 mil. euro după ce firmele care s-au mutat au plecat „cu scaunele în braţe“

Mobilierul de birou a ajuns o piaţă de 30 mil. euro după ce firmele care s-au mutat au plecat „cu scaunele în braţe“

Autor: Ioana David

06.05.2011, 12:33 139

Pe măsură ce puţinelecompanii care au decis să se mai mute şi-au luat mobila veche cuele, firmele specializate în producţia sau importul mobilierului debirou au avut puţine resurse la îndemână pentru a-şi conservabusinessul.

De la izbucnirea crizei în 2008 piaţa a mers dininerţie o perioadă de timp, deoarece unele proiecte erau dejaantamate, însă odată venite, scăderile nu s-au oprit.

În toată această perioadă a existat o presiunefantastică pe preţ, astfel că negocierile s-au purtat la sânge.Nici acum vânzătorii de mobilă nu sunt pe picior de egalitate cucei care cumpără, ultimii fiind cei care fac regulile jocului peaceastă piaţă.

Odată cel mai efervescent segment al pieţei demobilă, nişa de birouri a început să scadă din 2009, ajungând la 50de milioane de euro în acel an şi la 40 de milioane de euro sauchiar mai puţin în 2010, potrivit estimărilorcompaniilor.

Anul 2008 a fost cel mai bun pentru jucătorii dinaceastă industrie, când piaţa a atins pragul de 100 de milioane deeuro. Practic, în acea perioadă proiectele pentru mobilarea de noiclădiri de birouri se făceau singure, iar concurenţa se diferenţiaîn funcţie de noutăţi şi design.

A fost perioada când în România începuse să sevorbească despre mobilier de birou de lux şi chiar au existatiniţiative privind deschiderea unor astfel de unităţi.

Astăzi, companiile aşteaptă mai degrabă venireaanului 2012, iar prognozele sunt că în 2011 piaţa îşi va atingeminimul.

"Piaţa de mobilă (de birou - n.red.) va fi seriosafectată anul acesta. Unele mişcări vor există, însă fară caacestea să se concretizeze în achiziţia de mobilă. Minimul va fiatins anul acesta, iar anul viitor, în a doua parte, îşi va revenidacă imobilele care sunt promovate acum vor începe să fieconstruite. Agenţii de real estate au devenit foarte ocupaţi zileleacestea, încercând să obţină contracte de preînchiriere pentruspaţiile noi. Reuşita lor va însemna un business pentru noi în2012", a spus Christophe Weller, Managing Partner al CorporateOffice Solutions (COS), unul dintre jucătorii semnificativi de pepiaţa importatorilor de mobilă de birou.

El estimează piaţa de mobilier de birou la 30 demilioane de euro anul acesta, adică 30% din nivelul anului de vârf2008.

Concurenţii COS în această industrie sunt MobexpertOffice (divizia specializată a celui mai mare grup din industrialocală a mobilei, controlat de omul de afaceri Dan Şucu),GreenForest, Hansen, dar şi alţii.

Reprezentantul COS a anunţat acum o cifră de afaceride 12 milioane de euro pentru 2011 (cu un milion mai puţin decâtobiectivul anunţat iniţial) şi spune că deocamdată nu este înţintele pentru acest an, dar va recupera.

"Nu va fi uşor deoarece piaţa este mai mică, iarcompetiţia mai aspră ca oricând", a mai spus Weller.

Începutul de an a fost slab în industria mobilei debirou. COS, spre exemplu, spune că a semnat 221 de contracte pentrulivrarea de mobilier în primele trei luni din 2011, cu o medie de9.000 de euro per comandă. El a precizat faptul că diversificareaafacerii prin livrarea de covoare şi realizarea de partiţiicontribuie la îndeplinirea ţintelor în ceea ce priveşte cifra deafaceri.

COS nu şi-a bugetat investiţii în acest an, însă areîn vedere "un control dur al costurilor".

Presiune foarte mare asuprapreţurilor

Reprezentanţii GreenForest, producător de mobilă debirou din Timişoara, sunt mai optimişti. Ei se aşteaptă încă dinacest an la un reviriment al pieţei.

"Estimarea noastră este pentru o creştere a pieţei decirca 10% în 2011 faţă de 2010, însă o revenire la valoarea din2008 probabil nu se va produce mai devreme de 2013 - 2014", a spusSebastian Capotescu, marketing manager al GreenForest.

Compania şi-a bugetat pentru acest an o cifră deafaceri de 4 milioane de euro, în creştere cu 20% comparativ cu2010. GreenForest este deţinută de trei persoane fizice, respectivIoan Ciprian Vida Osan - 35%, Florentin Adrian Sârbu - 35% şiCristian Florea30%. Înfiinţat în 1992, producătorul este unuldintre puţinii specializaţi pe mobilier de birou şi deţine ounitate de producţie de 3.000 de metri pătraţi situată înTimişoara.

"În continuare se manifestă o presiune foarte mareasupra preţurilor şi o orientare predominantă spre reducereacosturilor, care se va estompa probabil treptat odată cu revenireaîncrederii generale a mediului de afaceri", a mai spusCapotescu.

El afirmă că a simţit unele semne de revenire caurmare a faptului că multinaţionalele, care reprezintă cel mai maresegment pe piaţa mobilierului de birou, şi-au deblocat o partedintre proiectele de dezvoltare.

"Pe piaţa mobilierului de birou a continuat şi înprimul trimestru din 2011 tendinţa uşor crescătoare de revenirecare s-a resimţit şi în 2010", a continuat Capotescu.

Experienţa anului 2010 a arătat că nu este suficientca primele luni să fie bune pentru ca întregul an să urmeze acelaşitrend. Şi în 2010 piaţa a dat unele semne timide de revenire careau fost rapid înlocuite de scădere, astfel că speranţelejucătorilor s-au năruit după primele cinci luni.

La rândul său, Christophe Weller vorbeşte despre unînceput mai slab în 2011 pe piaţa de mobilă. Reprezentantul COS aamintit finalizarea de către firma sa a două deal-uri majore înBucureşi şi Sofia anul trecut, astfel că semnalele au fost pozitiveatunci. Dar acum? "Anul acesta nu au fost atâtea oportunităţi înpiaţă.Dimensiunea deal-urilordisponibile a fost moderată şi de aceea (...) în primele trei luniale acestui an avem o scădere de 30% a veniturilor comparativ cuperioada similară a anului trecut", a spus Weller.

El este mai optimist când vine vorba despre al doileatrimestru, când businessul ar trebui să fie mai mare, astfel încâtsperă să recupereze.

Cu toate acestea, va mai trece un timp până cândfirmele vor putea ajunge la comenzi de 3 mil. euro din partea unuisingur client, aşa cum se întâmpla înainte de criză. Mobilierul debirou reprezintă numai 3% din întreaga piaţă de mobilă, care estede circa 900 mil. euro şi care în ultimii ani a fost mai puţinafectată.

Scăderea pieţei totale nu a depăşit anual 10-15%,însă nici în 2011 nu sunt semnale că lucrurile vor stadiferit.

Cei mai mari jucători încearcă să-şi adapteze oferta,iar dacă pe segmentul de birouri nici nu se pune problema deextindere, la mobila de casă firmele încep deja să dea drumul lainvestiţii.

Atât Mobexpert, cât şi Elvila şi kika vorbesc desprenoi magazine şi despre faptul că este momentul oportun pentruastfel de proiecte.

Odată cu mărirea TVA la 24% vara trecută, jucătoriidin industria mobilei păreau că se îndepărtează de momentul în carevor putea vorbi despre dezvoltare, însă costurile scăzute dinultimele luni şi ofertele pe care le-au primit de la proprietariide spaţii comerciale au readus apetitul pentru noiproiecte.

În ceea ce priveşte mobilierul de birou, piaţa suferăîn continuare şi va mai trece un timp până se va putea vorbi despreefervescenţă, în condiţiile în care gradul de ocupare pentruclădirile a căror finalizare este programată în acest an nudepăşeşte 20%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO