Mediafax.biz Exclusiv

O familie bogată din Austria cumpără afacerea cu ciocolată Primola

O familie bogată din Austria cumpără afacerea cu ciocolată Primola

Autor: Cristi Moga, Roxana Petrescu

16.11.2011, 19:54 652

Producătorul de ciocolată Kandia, unul dintre cele mai cunoscute branduri locale, este pe punctul de la prelua integral grupul Supreme Chocolat, în portofoliul căruia se află brandul Primola, tranzacţia aflându-se deja pe masa Consiliului Concurenţei. Kandia este deţinută de una dintre cele mai bogate familii din Austria, Meinl, iar Supreme este o afacere creată de doi fraţi libanezi, Jihad şi Johnny Jabra.

"Kandia Dulce şi proprietarii Supreme au încheiat un acord prin care Kandia va prelua Supreme Chocolat. Această operaţiune va crea un jucător român extrem de interesant pe piaţa dulciurilor şi cea a biscuiţilor, un competitor cu un portofoliu extins de mărci cu renume. Tranzacţia este în prezent notificată Consiliului Concurenţei şi se află în analiza acestora. Vom reveni cu mai multe informaţii de îndată ce această tranzacţie va fi aprobată de către autorităţile de concurenţă", a declarat Mihuţ Crăciun, directorul general al Kandia Dulce.

Crăciun nu a precizat la cât s-ar putea ridica achiziţia şi nici motivele care au stat la baza realiză rii acesteia, spunând că detaliile vor fi publice după ce tranzacţia va primi avizul Consiliului Concurenţ ei. Cealaltă parte implicată, Supreme Chocolat, nu a dorit să facă vreun comentariu.

"Tranzacţia vizează preluarea în întregime a Supreme Chocolat de către Kandia, iar valoarea acesteia ar putea ajunge între 15 şi 20 de milioane de euro", au declarat surse din piaţă. Potrivit acestora, avizul instituţiei ar putea veni până la sfârşitul acestui an.

Potrivit informaţiilor depuse la Ministerul Finanţelor, în 2010 Kandia a înregistrat o cifră de afaceri de 31,4 milioane de euro şi un profit net de 0,4 milioane de euro cu 519 angajaţi. La rândul său, Supreme Chocolat a avut o cifră de afaceri de 21,8 milioane de euro, un profit net similar cu cel înregistrat de Kandia, de circa 0,4 milioane de euro, şi un număr de 297 de salariaţi. Ambele companii deţin unităţi de producţie în Bucureşti, clubul firmelor din piaţa dulciurilor care au şi fabrici fiind în acest moment destul de redus.

Piaţa ciocolatei este dominată în prezent de Kraft Foods, următoarele locuri fiind ocupate de Mars, Kandia şi Supreme Chocolat. Prin această achiziţie, Kandia devine astfel al doilea cel mai mare jucător din piaţa de profil.

Această tranzacţie se petrece între două afaceri de familie, în contextul în care piaţa dulciurilor este dominată de multinaţionale precum Nestlé sau Kraft. Astfel, în 2007, familia austriacă Meinl decide vânzarea afacerii Kandia-Excelent către grupul britanic Cadbury, tranzacţia la acea dată ridicându-se la 100 de milioane de euro.

La începutul anului 2010 însă pe piaţa mondială a ciocolatei are loc o tranzacţie majoră prin care operaţiunile Cadbury au fost preluate de către americanii de la Kraft.Pentru validarea acestui deal Cadbury s-a angajat să vândă operaţiunile pe care le deţinea în două pieţe: Polonia şi România.

În acel moment familia Meinl intră din nou în scenă, prin intermediul unui fond de investiţii, şi-şi readuce în portofoliu cea mai cunoscută marcă românească de ciocolată, plătind însă de trei ori mai puţin faţă de cât au fost dispuşi britancii de la Cadbury să dea pe Kandia. După această tranzacţie la brandul Kandia se adaugă şi cuvântul Dulce, brandul iniţial rămânând în portofoliul britanicilor.

De cealaltă parte, şi Supreme Chocolat este tot o afacere de familie, pusă pe picioare de doi fraţi libanezi, Jihad şi Johnny Jabra.

Prima unitate de producţie a grupului a fost înfiinţată în anul 1992, fiind specializată în cafea. În anul 2001 mărcile de cafea ale grupului, printre care Nova Brasilia, au fost achiziţionate de compania americană Kraft Foods. Kraft a cumpărat numai brandul Nova Brasilia, nu şi facilităţile de producţie ale Supreme din Bucureşti.

Valoarea exactă a tranzacţiei nu a fost dezvăluită până în prezent, însă ea este estimată la câteva milioane de dolari, bani cu care grupul Supreme s-a lansat în afacerea cu ciocolată.

În portofoliul Kandia, în afară de această marcă de ciocolată, se mai găsesc şi brandul Laura, precum şi batonul ROM sau prăjiturica Măgura. În cazul Supreme Chocolat, dincolo de tabletele de ciocolată, compania mai produce biscuiţi şi napolitane.

Ca branduri, în portofoliul Supreme, în afară de Primola, se mai regăsesc şi tabletele şi bomboanele din ciocolată Anidor şi Novatini sau biscuiţii Ulpio.

Piaţa de ciocolată este estimată de jucătorii de profil la circa 250-300 de milioane de euro şi a fost confruntată atât în 2009, cât şi în 2010 cu scăderi majore cauzate de contracţia puterii de cumpărare. Cum ciocolata este văzută de mulţi consumatori ca un produs de lux, achiziţiile s-au redus în contextul în care o bună parte din populaţie a fost afectată de concedieri sau de scăderea salariilor. Astfel, consumul s-a contractat cu circa 10% în 2009 şi cu circa 20% în 2010, potrivit estimărilor companiilor de profil.

Începutul acestui an a fost în continuare dificil în ciuda promoţiilor realizate, piaţa continuând să scadă cu circa 5-10%.

Speranţele companiilor se îndreaptă mai ales spre ultima parte a anului, care ar putea contrabalansa scăderile de la începutul lui 2011.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO