Mediafax.biz Exclusiv

Povestea Vitacom: de la comerţ cu componente pentru televizoare la afaceri de 15 mil. euro

Povestea Vitacom: de la comerţ cu componente pentru televizoare la afaceri de 15 mil. euro

Autor: Laurentiu Cotu, Laurentiu Cotu

16.04.2012, 19:11 759

Totul a început într-un apartament şi o investiţie de 100.000 de lei (în 1991 echivalentul a 1.300 de dolari sau 13-14 salarii lunare medii nete). Ce urmează? "Am primit de la părinţii mei 100.000 de lei, banii cu care am demarat afacerea. Am început cu importul de piese electronice, de schimb, din Polonia, meseria mea de bază fiind inginer electronist. Stocul era destul de mic, vindeam într-o săptămână cam tot ce aduceam, după care plecam din nou după marfă", îşi aminteşte Vasile Andrei Vita, proprietarul Vitacom Electronics.

După trei ani de la demararea afacerii, el decide să plece în Asia şi să cumpere componente electronice direct de la producători. Mai mult, clujeanul a obţinut în perioada 1994-1995 o viză pentru Germania şi a demarat colaborări cu furnizori din Berlin şi München.

"Am obţinut foarte greu viza pentru Germania, însă era totuşi un pas important pentru mine. Aveam nevoie de mai mult spaţiu pentru stocurile de marfă, în condiţiile în care am început să lucrez cu mai mulţi furnizori. Am închiriat un apartament în Cluj, iar una dintre camere era folosită ca spaţiu pentru depozitarea componentelor electronice", spune proprietarul Vitacom.

El îşi aminteşte că primul moment dificil în evoluţia afacerii a venit în 1997, când leul s-a depreciat puternic (de la 4.000 lei/dolar în toamnă s-a ajuns la 10.000 lei la începutul lui 1997 pentru a coborî ulterior la 7.000 lei). Sprijinul a venit însă din partea unor parteneri ai Vitacom din Olanda, care au susţinut compania atât financiar, cât şi prin unele sfaturi de business. "Primeam sfaturi de business din partea partenerilor noştri, pe care le puneam în aplicare.Chiar dacă erau condiţii dificile la acel moment, faptul că piesele electronice lipseau de pe piaţă genera noi resurse pentru noi".

Instrucţiunile primite de la par tenerii de afaceri au dus la extinderea şi dezvoltarea businessului Vitacom în următorii ani. Pentru dezvoltarea afacerii era nevoie de bani, astfel că primul credit, în valoare de 7 mil. lei, a fost luat de Vitacom de la BCR. "A fost foarte greu până am reuşit să iau creditul, însă între timp situaţia s-a schimbat. De şapte ani lucrăm cu Citibank".

Primul punct de lucru al companiei a fost deschis în anul 1995 în Bucureşti, după care a fost Timişoara. Trei ani mai târziu, în anul 1998 compania a demarat construcţia unui sediu de 550 mp în Cluj- Napoca, spaţiu suficient pentru o echipă de 40 de angajaţi. Lucările de construcţie au durat un an şi jumătate, în tre timp fiind deschis şi un punct de lucru în Iaşi (punctele de lucru Vitacom din ţară funcţionează în spaţii închiriate).

"În sediul nou-construit în Cluj-Napoca aveam pe stoc la acel moment 12.000 de repere, accesorii şi componente pentru aparate de uz casnic, în condiţiile în care între timp am mai găsit noi furnizori", a precizat şeful Vitacom.

Compania a dezvoltat până în prezent o reţea de puncte de lucru în oraşe precum Bucureşti, Timişoara, Braşov, Brăila, Iaşi, Cluj-Napoca, a continuat colaborarea cu furnizorii şi a realizat parteneriate cu marile reţele de retail.

Compania se dezvoltă şi are nevoie de un nou sediu, mai mare, astfel că în anul 2003 Vita a luat decizia de a investi în construcţia de la zero a unei noi clădiri.

"Lucrările la actualul sediu central Vitacom din Cluj-Napoca au fost demarate în anul 2003. Am cumpărat la acel moment un teren de 1,5 hectare, pe care am dezvoltat o construcţie de 3.200 mp, suprafaţa desfăşurată. Până în prezent, valoarea investiţiei se ridică la 3,5-4 mil. euro, însă în viitor vom mai investi încă 500.000 de euro în extinderea depozitului cu 1.000 mp", a spus Vasile Vita. Totodată, proprietarul Vitacom mai are în plan realizarea unui alt depozit în zona centurii Vâlcele - Apahida din Cluj.

În ceea ce priveşte afacerile companiei din acest an, şeful Vitacom speră la o cifră de afaceri de 11 mil. euro, în creştere cu 10% faţă de anul anterior.

Vita se bazează în acest an pe reorganizarea internă a companiei, deschiderea unor noi puncte de lucru în oraşele mari din ţară, dar şi pe eficientizarea muncii prin implementarea unor noi programe informatice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO