Mediafax.biz Exclusiv

Prima vară de creştere de după criză pentru piaţa cosmeticelor de protecţie solară: plus 5 – 10%

Prima vară de creştere de după criză pentru piaţa cosmeticelor de protecţie solară: plus 5 – 10%

Autor: Cristina Rosca, Ioana David

10.08.2011, 19:52 88

Deşi sunt departe de valorile din perioadade avânt economic, când creşterile ajungeau chiar şi la 80%,prognozele reprezintă primele semnale pozitive pentru această piaţăde la începutul crizei.

"Numărul clienţilor Oriflame care solicităpro duse cu factor de protecţie a crescut anul acesta faţă deperioada similară a anului trecut - lunile mai - septembrie - lacare ne raportăm.

Unul dintre motivele care stau la bazaacestei evoluţii este creşterea forţei de distribuţie a companiei",spune Pavlina Marinova, managing director al OriflameRomânia.

Marinova explică faptul că în cazul Oriflameprodusele cu factor de protecţie solară sunt comandate începând cusfârşitul lunii mai până la începutul lunii septembrie.

Protecţia solară - 1% dintr-o piaţă acosmeticelor de 800 mil. dolari

Piaţa produselor de protecţie solară,disputată de jucători precum Beiersdorf şi Avon, Oriflame, Amway şialţii, a scăzut de la 12 mil euro în 2009, potrivit estimărilor dela acea vreme, la 10,3 mil. euro anul trecut, însă există estimăriîn creştere pentru acest an, la 45,6 mil. lei (10,7 mil. euro lacursul actual).

Valoarea de 10,3 mil. euro este ovaloare calculată de compania de cercetare de piaţă Euromonitor,citată de reprezentanţii Beiersdorf, iar cea de 45,6 mil. lei esteo estimare a Euromonitor, citată de Avon.

Din punctul de vedere alîmpărţirii pe segmente, produsele cu rol de protecţie reprezintă70% din total, restul fiind disputat de produsele autobronzante şicele folosite "după expunere", conform reprezentanţilorAvon.

Totodată, reprezentanţii Oriflamesunt de părere că vânzările de produse de protecţie solară seridică la numai 1% din total, iar un calcul arată că valoareaajunge la numai 8 mil.

dolari (5,6 mil. euro), încondiţiile în care industria locală de cosmetice ajunge la 800mil.

dolari anual.

"Produsele cu factor de protecţiesolară reprezintă 1% din totalul pieţei de produse cosmetice şi deîngrijire personală în România", spune Pavlina Marinova, careconduce un business de circa 23 mil. euro la nivelul anuluitrecut.

Scăderea numărului de turiştistrăini trage în jos piaţa

Dacă reprezentanţii Oriflame suntoptimişti, Beiersdorf, companie în portofoliul căreia se aflăbrandul Nivea şi produsele de protecţie solară Nivea Sun, cuafaceri de 40 mil. euro anul trecut, se uită şi la factorii caretrag în jos această piaţă, chiar dacă sunt semnale derevenire.

"În ultimii doi ani pe piaţaproduselor de protecţie solară din România s-au putut observa douădirecţii majore. Pe de-o parte observăm o schimbare acomportamentului consumatorului, din ce în ce mai atent şi maiinteresat de îngrijirea şi protejarea pielii împotriva efectelornocive ale radiaţiilor solare. Pe de altă parte observăm o scăderea numărului de turişti la nivel local care se reflectă în totalulvânzărilor de produse din această categorie", spune Erik Hageleit,cel care conduce operaţiunile din România aleBeiersdorf.

În cazul acestei categorii deproduse, Beiersdorf îşi vinde produsele atât în magazinele dincomerţul modern, cât şi în cele de retailul tradiţional, cuprecădere în zona litoralului.

"În fiecare an ne propunem săcreştem portofoliul de clienţi, obiectivul fiind cel de a creştepenetrarea categoriei la nivel local", a adăugat Hageleit, care seaflă de patru ani la conducerea Beiersdorf România.

În cazul Amway, companie prezentăpe piaţa vânzărilor directe, cu afaceri de 22 de milioane de euroanul trecut, vânzările se menţin constante comparativ cu anultrecut.

Fără a oferi detalii privindvaloarea vânzărilor, compania precizează că cel mai bine vândutprodus de protecţie solară este o loţiune de plajă cu factor deprotecţie solară 30, din gama Peter Island.

Vârful vânzărilor, în iunie şiiulie

Pentru Avon, cel mai mare jucătorde pe piaţa de vânzări directe, cu afaceri de peste 110 mil. euro,cele mai mari vânzări de astfel de produse se realizează înperioada iunieiulie.

Avon are în portofoliu brandulAvon Sun, care se adresează segmentelor low şi medium, şi brandulpremium Anew Solar Advance.

Chiar dacă sunt produse cudistribuire sezonieră, aceste creme trebuie să ajungă din timp înmagazine, după cum remarcă Hageleit de la Beiersdorf.

"Pentru a asiguradisponibilitatea produselor încă de la începutul sezonului pregătimcampania de încărcare încă din lunile aprilie-mai.Produsele sunt disponibilela raft pe toată durata verii, acoperind şi o parte din extrasezon,respectiv luna septembrie. În cazul produselor Nivea Sun, cel maibine vândute sunt cele adresate copiilor şi bebeluşilor", explicăHageleit.

Farmaciştii, fericiţi că a venitvara

Vânzările pe această categorie de produsereprezintă un motiv de bucurie şi pentru marile reţele de farmacii,care vorbesc la rândul lor despre o creştere a vânzărilor în acestsezon estival.

"Estimăm o creştere mai mare de 5% pe întregsezonul de solare comparativ cu cel de anul trecut, creştere care,probabil, este rezultatul acţiunilor de conştientizare aconsumatorilor de către marii producători de game solare", a spusDorin Catană, directorul general al reţelei Cen trofarm. El noteazăcă politica de oferte către consumator a devenit mult mai agresivăanul acesta, astfel că preţurile acestei categorii auscăzut.

În iunie 2011, comparativ cu perioadasimilară din 2010, vânzările Centrofarm pe această categorie aufost cu 3% mai mari.Reţeaua de farmacii a înregistrat anul trecut o cifră deafaceri de 160 de milioane de lei (38 mil. euro).

La creştere se aşteaptă şireţeaua Sensiblu, iar procentul avansat este de 5%.

"Tendinţa este de uşoarăcreştere, însă la nivelul pieţei consumatorii se orienteazăpreponderent către produsele cosmetice mai ieftine. În farmaciiînsă, clienţii (...) preferă dermatocosmeticele (produse la limitadintre cosmetice şi tratamente dermatologice - n.red.)", a spusVeronica Burlacu, PR Manager al A&D Pharma, grupul din careSensiblu face parte. Sensiblu a avut anul trecut o cifră deafaceri de 989 milioane de lei (234,9 milioane deeuro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO