Mediafax.biz Exclusiv

Primul mall din România rămâne cea mai profitabilă afacere cu centre comerciale

Primul mall din România rămâne cea mai profitabilă afacere cu centre comerciale

Autor: Cristi Moga

25.08.2011, 19:30 1385

Mallurile din România cu cele mai mari venituri din chirii, raportat la investiţia în dezvoltare sau achiziţie sunt Bucureşti Mall, Plaza România şi Iulius Mall Iaşi, adică primele două centre de acest gen din Bucureşti şi primul din afara Bucureştiului.

Explicaţia este dată în primul rând de investiţii mai mici în realizarea acestor malluri în intervalul 1999-2004, când preţurile terenurilor şi costurile de construire erau mult mai mici.

Din acest motiv, dar şi datorită faptului că au reuşit să păstreze un nivel relativ constant al încasărilor, cele trei proiecte au generat în 2010 venituri reprezentând între 22,1% şi 30,9% din investiţia în construcţie, într-o piaţă în care randamentul mediu obţinut este de circa 10,7%, potrivit unei analize a ZF.

Proprietarii celor trei malluri, aflate în portofoliile companiilor Anchor Grup (Turcia) şi Iulius Group (Iulian Dascălu), au investit circa 150 de milioane de euro şi au contabilizat anul trecut venituri de 38 de milioane de euro.

Următoarele poziţii în topul randamentelor sunt ocupate de firma Băneasa Developments, proprietarul mallului Băneasa Shopping City (19,9%), condus tot de către un fost şef al Anchor Grup (Ali Ergun Ergen), precum şi de Iulius Mall Cluj (17,3%), un alt proiect aflat în portofoliul lui Iulian Dascălu.

Cu alte cuvinte, "şcolile" de malluri locale, iniţiate de Ali Ergun Ergen şi Iulian Dascălu, continuă să performeze cel mai bine, în ciuda investiţiilor masive realizate în ultimii cinci ani în această industrie.

A şasea poziţie este ocupată de un francez, Bertrand Catteau, proprietarul centru lui comercial TOM din Constanţa, care de asemenea are o experienţă bogată pe piaţa locală de retail, unde a mai construit şi centrele comerciale Carrefour Orhideea şi Cora Pantelimon.

Catteau a obţinut anul trecut 6,8 mil. euro din închirierea proiectului TOM, în care a investit 40 mil. euro în 2006, adică 17% din investiţia iniţială.

Acum, francezul mai alocă bani pentru realizarea unui pasaj şi a unor noi spaţii pentru magazinele Kika şi Decathlon, în condiţiile în care competiţia din Constanţa este tot mai aspră.

Un alt antreprenor român din zona Moldovei, Ovidiu Budeanu, a construit în Bacău un mall cu rezultate ce pot fi considerate cel puţin mulţumitoare în această perioadă, ţinând cont că proiectul Arena Mall, o investiţie de 30 mil. euro, a generat anul trecut chirii de 5 mil. euro (16,7% din investiţie).

În top mai sunt şi firma Matrix Investments, controlată de mai mulţi oameni de afaceri din Ardeal, care deţin proiectul Mureş Mall din Târgu-Mureş, parcul comercial Militari Shopping din vestul Capitalei, precum şi un al treilea mall din reţeaua Iulius, şi anume proiectul din Timişoara, care la o investiţie de 105 mil. euro a adus venituri de 14,5 mil. euro în 2010 (13,8%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO