Mediafax.biz Exclusiv

Românii lasă peste 50 mil. euro în „hipermarketurile“ de echipamente sportive. Bicicletele se vând cel mai bine

Românii lasă peste 50 mil. euro în „hipermarketurile“ de echipamente sportive. Bicicletele se vând cel mai bine

Autor: Cristina Rosca

04.09.2011, 19:17 384

Decatlon, cel mai nou jucător intrat pe piaţa locală, a ajuns în mai puţin de doi ani la o cifră de afaceri de 76,7 mil. lei (18,3 mil. euro) anul trecut, dublă faţă de 2009.

Retailerul francez de articole sportive, care deţine şase magazine, a reuşit astfel să se apropie de cel mai vechi şi cel mai mare jucător de pe această piaţă, Intersport. Magazinele Intersport sunt aduse în franciză din 2004 de grecii de la Fourlis Group, prin intermediul subsi diarei Genco Trade.

"Compania noastră Genco Trade (sub care sunt operate mai multe businessuri - n.red.) a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 192,7 mil. lei (circa 45 mil. euro), din care 44% reprezintă cifra de afaceri a Intersport România", spune Adrian Handra, marketing şi PR manager al Intersport România.

Cifra de afaceri a Genco Trade a scăzut anul trecut aproape la jumă tate faţă de 337,5 mil. lei (80 mil. euro) în 2009. "Scăderea cifrei de afaceri faţă de anul 2009 se datorează renunţării la distribuţia de produse electronice şi electrocasnice marca Samsung, începând cu 30 iunie 2010", explică Handra. Coreenii de la Samsung au decis să îşi deschidă propria reprezentanţă pe piaţa locală începând de anul trecut.

Afaceri în creştere şi estimări optimiste

Într-un an în care consumul a scăzut cu peste 5%, condiţiile economice dificile punându-şi amprenta asupra bugetelor românilor, vânzările tuturor celor trei jucători de pe piaţa de echipamente spor tive s-au majorat. Cea mai mare creştere a fost raportată de francezii de la De cathlon, ale căror afaceri s-au dublat într-un an de criză.

Totuşi, în 2009 compania a realizat afaceri de 38,3 milioane de lei (9 milioane de euro) doar cu magazinul din Militari, deschis la începutul lunii aprilie a acelui an.

Anul trecut compania a reuşit vânzări duble cu o reţea de cinci unităţi, ceea ce arată că vânzările per magazin au scăzut la circa 15 mil. lei (3,66 milioane de euro), mai puţin de jumătate faţă de 2009, potrivit calculelor ZF. Totuşi Decathlon are cele mai mari vânzări per magazin, aproape de trei ori mai mari decât cele ale Intersport (1,25 milioane de euro) şi Hervis (1,3 milioane de euro), dar şi suprafaţa maga zinelor este mai mare.

Hervis, divizia de retail sportiv a grupului Spar, care şi-a început expansiunea în România la începutul lui 2007 cu cinci magazine deschise în provincie, a reuşit să îşi majoreze vânzările în 2010 cu circa 30%, până la 55,7 mil. lei (13,2 mil. euro).

"Creşterea din 2010 se datorează atât vânzărilor din magazinele existente, cât şi inaugurării a trei magazine în Bucureşti, Arad şi Timişoara", spune Ana Maria Stan, directorul de marketing al retailerului. Anul acesta printre cele mai bine vândute produse s-au numărat bicicletele, aparatele de fitness şi accesoriile.

Ana Maria Stan mai explică faptul că trendul ascendent a continuat şi în primele şase luni din acest an, când cifra de afaceri a crescut cu 20%.

"Estimările pentru 2011 sunt optimiste, în sensul că ne aşteptăm să încheiem anul cu o creştere faţă de anul trecut. Se simte deja o revenire a consumului şi pe segmentul de retail sports & fashion".

Şi reprezentanţii Intersport se aşteaptă la o creştere a cifrei de afaceri în acest an comparativ cu 2010. "Anul trecut vânzările Intersport România au cunoscut o creştere de 12% faţă de 2009, iar anul acesta înregistrăm un avans de aproximativ 15 procente", spune Adrian Handra. El spune că deşi estimările sunt optimiste, reprezentanţii companiei sunt încă rezervaţi, rezerve generate de instabilitatea ce încă se simte pe piaţa autohtonă.

Încă deschid magazine

Adrian Handra mai spune că până la finalul anului se vor deschide alte trei magazine Intersport care se vor adăuga celor 16 deja existente. Compania, care deţine cele mai multe unităţi - cinci - în Bucureşti, mai este prezentă în unele dintre cele mai mari oraşe din ţară, precum Braşov, Constanţa, Cluj, Iaşi, Arad, Timişoara, Suceava, Piteşti, Buzău, Ploieşti şi Bacău.

"Anul acesta vom mai deschide magazine în Oradea, Constanţa şi Iaşi. În ultimele două oraşe vom deschide astfel al doilea magazin".

Compania nu a închis nicio unitate pe piaţa locală, însă a relocat în această primăvară magazinul aflat în zona Piaţa Unirii, în Bucureşti Mall Vitan.

Până la finalul anului şi Hervis va deschide un magazin în Constanţa, urmând a ajunge la 11 unităţi.

"Conceptul Hervis este strâns legat de centre comerciale, în România nu există magazine stradale marca Hervis.Pe viitor însă nu excludem deschiderea unor magazine stradale, dacă se formează o zonă de interes în acest sens", explică Ana Maria Stan.

Ea mai spune că expansiunea în România a companiei este în continuare planificată pentru un total de 40 de magazine pentru următorii câţiva ani, însă ritmul de deschidere a noilor magazine Hervis depinde în mare măsură de inaugurarea de noi centre comerciale.

La finalul anului trecut şi Decathlon anunţa că va ajunge în zece ani la cel puţin 20 de magazine în România.

Compania a deschis la începutul acestui an al treilea magazin din Bucureşti şi al şaselea al reţelei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO