Mediafax.biz Exclusiv

Scăderea cererii îi face pe bancheri să alerge din nou după clienţi

Scăderea cererii îi face pe bancheri să alerge din nou după clienţi

Autor: Ciprian Botea

08.04.2012, 18:33 666

Dobânzi mai mici, bonusuri şi simplificarea documentaţiei de credit sunt formulele prin care băncile încearcă să resusciteze vânzarea de împrumuturi către populaţie, creditul de consum fiind cel mai promovat produs din ofertă în această perioadă.

BCR, cea mai mare bancă după activele deţinute, a simplificat documentaţia de credit şi le solicită clienţilor care vor un credit de consum doar adeverinţa de salariu, fişa fiscală şi o factură de utilităţi. Totodată, pentru a fluidiza procesul de acordare banca le promite un bonus de 200 de lei clienţilor care se întorc la bancă cu toate documentele în termen de 5 zile de la data obţinerii preaprobării, ceea ce înseamnă o reducere de cinci ori a comisionului de acordare.

Şi Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum, promovează în această perioadă un credit de nevoi personale fără garanţii cu dobândă anuală efectivă de 13,9% pe an la lei şi promite preaprobarea creditului prin telefon în 10 minute.

De asemenea, clienţii Carpatica care au depus o cerere pentru un credit de consum până pe 6 aprilie vor plăti o dobândă redusă cu un punct procentual dacă dosarul de credit este aprobat de bancă.

Dobânda anuală efectivă ajunge astfel la 12,9% pe an la lei, una dintre cele mai mici de pe piaţă.

Băncile au relaxat condiţiile de creditare încurajate de reducerea dobânzii-cheie la lei cu un punct procentual începând din toamna anului trecut şi de creşterea lichidităţii pe piaţă.

Dobânda-cheie a ajuns în prezent la un minim de 5,25% pe an, în timp ce indicatorii Robor la 3 şi 6 luni, utilizaţi ca referinţă în majoritatea contractelor de credit, au coborât la 4,4% şi respectiv 5,1% pe an.

Banca de stat CEC a redus în acest context cu până la trei puncte procentuale dobânzile la creditele în lei cu garanţii. Radu Gheţea, preşedintele băncii, declara că prin această mişcare banca încearcă să transmită în piaţă un semnal de stimulare a creditului de retail.

Bancherii caută să transmită semnaleîn piaţă într-un moment în care cererea de credite nu îşi revine, clienţii fiind încă reticenţi să se îndatoreze. Astfel, în luna februarie băncile au verificat la Biroul de Credit circa 320.000 de clienţi potenţiali, în condiţiile în care în vara anului trecut se înregistrau peste 500.000 de interogări pe lună.

Soldul creditelor de consum a scăzut în acest context cu echivalentul a 800 mil. lei în trei luni şi a ajuns la 62 miliarde de lei (14 mld. euro) la sfârşitul lunii februarie în condiţiile în care bancherii au evitat să ajusteze vizibil dobânzile, costul efectiv al unui împrumut în lei fiind de circa 16% pe an. Creditul de consum atinsese înainte de criză un vârf de aproape 72 miliarde de lei.

Subţierea portofoliilor de credite înseamnă pentru bancheri venituri mai mici din dobânzi şi comisioane, dar în ciuda acestei presiuni valul promoţiilor aruncate pe piaţă nu mai este la fel de vizibil ca în anii trecuţi, o piedică importantă fiind acum noul regulament privind creditarea populaţiei care a înjumătăţit perioada maximă de acordare a împrumuturilor de consum fără garanţii.

Totodată, noul regulament nu mai permite vânzarea de credite de consum în valută dacă debitorul nu aduce garanţii de 133% din suma împrumutată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO