Mediafax.biz Exclusiv

Şeful retailului UniCredit: N-o să le cerem clienţilor să ţină banii la noi cu dobândă zero doar pentru că suntem bancă europeană sistemică

Şeful retailului UniCredit: N-o să le cerem clienţilor să ţină banii la noi cu dobândă zero doar pentru că suntem bancă europeană sistemică

Autor: Razvan Voican

30.11.2011, 10:00 642

Criza externă şi situaţia economică fragilă din România au schimbat încă o dată planurile grupului italian UniCredit pe piaţa locală, astfel că Butta trebuie să oprească deschiderea de unităţi şi să se concentreze pe alte zone. Una foarte importantă: atragerea de depozite în contextul nevoii de diversificare a surselor de finanţare ale unei bănci dependente în mare măsură de banca-mamă.

"Vom avea depozite la termen pe doi ani sau chiar cu scadenţă mai lungă, vom avea şi noi scadenţe intermediare precum cele de opt luni. Mulţi clienţi sunt interesaţi de astfel de variante care le permit un mix mai bun de maturităţi şi monede în funcţie de ce interese au."

Butta, 44 de ani, reaminteşte şi intenţia băncii de a emite obligaţiuni. Pentru scadenţele lungi, banca va plăti şi dobânzi periodice.

Cum poate o bancă să atingă obiective de creştere a depozitelor într-un mediu bombardat cu ştiri negative privind băncile din zona euro şi schimbările de priorităţi ale acestora?

"Noi vrem să ne poziţionăm pe piaţă ca o bancă sigură şi inovativă. Suntem filială de bancă europeană de importanţă sistemică, nu sunt multe în România, iar aceasta ar trebui să reprezinte o garanţie pentru clienţi. Suntem solizi, iar asta contează cel mai mult astăzi. Deja vedem în mod clar o presiune pe dobânzile la depozite, suntem şi noi în competiţia pentru resurse, dar pentru clienţii noştri preţul este doar unul dintre elemente, nu e unicul driver."

Chiar dacă pariază pe ideea de siguranţă a depunerilor, italianul afirmă că UniCredit chiar vrea să crească depozitele atrase şi "va fi în piaţă" ca nivel al preţurilor.

"N-o să le pretindem clienţilor să-şi ţină banii la noi cu dobândă zero doar pentru că suntem bancă europeană de importanţă sistemică", spune bancherul zâmbind.

Cum se schimbă planul anterior ca banca să ajungă la un milion de clienţi de retail până în 2015?

"Pornind de la cei aproximativ 550.000 de clienţi de retail pe care îi avem, ţintim în continuare şi clienţii de mass market, însă efortul principal va fi să deservim cât mai bine clientela pe care o avem. Dincolo de cifrele în sine, important este să avem un portofoliu de clienţi cât mai activi."

Butta spune că vrea să dea un rol mai mare responsabilităţii sociale pe care trebuie să o aibă o bancă.

"Bankingul nu e doar vânzare de credite, mai înseamnă şi să asculţi, să înţelegi nevoile şi dificultăţile clientului, să îi dai informaţii ca să nu-şi distrugă viaţa cu un card de credit. Eu cred că multe dintre problemele de azi din retail nu au fost provocate atât de criză, cât de faptul că produsele nu au fost bine explicate oamenilor. Astăzi contează mult mai mult ideea de parteneriat între bancă şi client, iar eu cred că este foarte importantă componenta umană care să exprime grija faţă de client", susţine bancherul originar din sudul Italiei.

Din acest punct de vedere el spune că s-a adaptat foarte uşor în România, unde găseşte foarte multe asemănări cu stilul oamenilor din zona sa natală.

"Nu mă simt expat în România, văd multe reacţii similare cu ceea ce ştiu de-acasă."

Nu am ca obiectiv să fim cei mai ieftini, dar vreau ca valoarea serviciilor să justifice preţul

Până la începutul lui 2012 UniCredit va ieşi pe piaţă cu un card de cumpărături cu plata în rate fără dobândă, proiect pe care îl anunţase încă din primăvară.

"Lucrăm şi la alte idei pe zona cardurilor, atât pe cele de credit, cât şi la debit. În acelaşi timp cardurile de salarii sunt parte din strategia de achiziţie de clienţi mass market."

În general, italienii vor continua să-şi bazeze oferta de retail pe pachete de produse şi servicii care implică o schemă de beneficii la nivelul comisioanelor şi taxelor pe care clientul trebuie să le suporte dacă achiziţionează un produs sau un serviciu individual.

"Nu am ca obiectiv să fim cei mai ieftini, dar vreau ca un client care cumpără un pachet să simtă că preţul nu e mare pentru valoarea percepută. Problema este ce oferi la un anumit preţ, nu preţul în sine. Dacă valoarea percepută nu este destul de mare, înseamnă că este o problemă cu produsul."

Cât priveşte noul regulament de creditare în retail, Butta spune că la UniCredit vor fi mai multe schimbări.

"Lucrăm la produse pentru că vrem să surprindem cât mai bine ceea ce au nevoie clienţii în condiţiile actuale. La credite de consum lucrăm împreună cu UniCredit Consumer Financing şi vom lansa noile forme de produse împreună posibil în cursul lunii ianuarie. La credite de nevoi personale probabil va fi un efect de scădere ca urmare a noilor condiţii."

Scurtarea la cinci ani a scadenţei maxime a unui credit de consum va diminua sumele care vor putea fi împrumutate de clienţi, iar unii s-ar putea să nu se mai califice din cauză că ar rezulta o rată prea mare la cinci ani în loc de 7 sau 10.

La creditele ipotecare Butta afirmă că banca are în stadiu avansat un produs care încearcă să încurajeze finanţarea în lei.

"Nu putem generaliza cu creditele în lei, pentru că varianta de finanţare depinde în cele din urmă de client. Pentru unele categorii ar putea exista un viraj spre lei, dar nu pentru toate."

De asemenea, şeful retailului Uni-Credit şi-ar dori o felie mai mare din piaţa creditelor "Prima casă", după ce banca nu a fost foarte activă pe acest segment în trecut.

"Dacă va mai fi o ediţie a programului anul viitor, vreau să fim mai implicaţi."

Reţeaua se opreşte, dar va creşte numărul de maşini pentru operaţiuni non-stop

Deşi are foarte multă experienţă în extinderea organică a reţelelor de unităţi bancare pe mai multe pieţe din regiune, mai ales în Turcia, Butta nu va avea ocazia anul viitor să şi-o pună în practică pentru că banca a anunţat îngheţarea proiectului de expansiune din cauză că situaţia economică nu justifică un efort suplimentar de investiţii pentru banca-mamă în condiţiile în care şi aceasta se află sub presiune din cauza noilor cerinţe de capital.

"Rămânem cu 11 unităţi noi de anul acesta şi sunt foarte mulţumit de rezultatele celor care au intrat deja în funcţiune.Eu cred că avem nevoie şi de sucursale care să meargă împreună cu dezvoltarea serviciilor online sau furnizate de maşini."

UniCredit ar urma să închidă anul cu 246 de sucursale plus locaţia din salonul de business amenajat recent la Aeroportul Henri Coandă.

Printre planurile la care lucrează Butta se numără lansarea în următoarele trei luni a unei platforme care să coordoneze toate canalele de distribuţie din retail.

"Filosofia este să putem facilita orice tranzacţie vrea clientul, atunci când vrea el. Astăzi o bancă bună este cea care investeşte mult în tehnologie şi facilitează accesul la operaţiuni prin canale diferite care lucrează alături de sucursală."

UniCredit intenţionează să acopere toată reţeaua de sucursale cu maşini care permit depunerea de numerar şi realizarea de operaţiuni diverse, fiind conectate şi la platforma de internet banking (depuneri/retrageri de numerar pe baza unui cod de bare sau cu cardul, cumpărare de valută, procesare ordine de plată).

În prezent sunt funcţionale circa 80 de astfel de maşini, pe lângă 441 de bancomate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO