Mediafax.biz Exclusiv

Şeful Sonae Sierra: În 2009 am băut hectolitri de cafea cu bancherii, dar abia acum putem vorbi serios de finanţări

Şeful Sonae Sierra: În 2009 am băut hectolitri de cafea cu bancherii, dar abia acum putem vorbi serios de finanţări

Autor: Cristi Moga

24.03.2011, 11:45 41

IngoNissen, germanul care conduce operaţiunile din România alecompaniei de dezvoltare imobiliară Sonae Sierra, spune că nu a fosttot timpul uşor să îi convingă pe şefii din Portugalia că Româniaeste o piaţă bună, dar a reuşit, "dovadă că încă suntemaici".

Portughezii au vândut laînceputul acestui an două malluri din Spania pentru 120 de milioanede euro, banii urmând a fi reinvestiţi în alte proiecte.

Vor fi alocate fonduri şi pentruRomânia, ca urmare a acestui exit? "Cu siguranţă", spune germanul,într-un interviu pentru ZF. Nissen este mai optimist ca niciodatăcu privire la şansele companiei de a începe construcţia primuluimall Sonae Sierra din România, în condiţiile în care proiectul dinVâlcea a fost cumpărat de portughezi în 2007, după finalizareaconstrucţiei.

"Sunt încrezător că voi veni foarte curândcu veşti bune referitoare la mallul de la Craiova. Cred că pentruAdora va fi un an bun". Lucrările la un mall cu o suprafaţă de140.000 de metri pătraţi, din care 55.000 mp reprezintă suprafaţaînchiriabilă, pot dura aproximativ 18 luni.

Portughezii au semnat contracte pentru 35%din suprafaţa închiriabilă a viitorului mall cu retaileri precumCora, Cinema City sau Altex, dar principalul "hop" îl reprezintăobţinerea finanţării bancare, fără de care practic în România nus-ar fi construit niciun mall.

"Am băut hectolitri de cafea cu directoriide bănci în 2009, dar nu puteai vorbi de finanţări. În 2010 amînceput să tatonăm, iar în acest an discuţiile au devenit serioase,dar încă nu este uşor să obţii un credit pentru dezvoltare înRomânia. Discutăm cu băncile internaţionale care au prezenţălocală. Necesarul de fonduri proprii la investiţia într-un mall seridică în prezent la minimum 40% şi poate ajunge la 55%", explicăNissen.

El nu a precizat ce valoare va aveainvestiţia totală în proiectul de la Craiova, dar costurile deconstruire a unui mall de asemenea dimensiuni sunt estimate la60-80 de milioane de euro. Firmele de construcţii sunt mai"prietenoase" cu investitorii în prezent, astfel că vin cu ofertemai bune, dar retailerii au cerinţe suplimentare când semneazăcontractele de închiriere, solicitând adesea contribuţiadezvoltatorului la amenajarea spaţiului.

Nissen afirmă că în afara contractelor dejasemnate, compania mai negociază închirierea unor spaţii comercialecu o suprafaţă de 20.000 de metri pătraţi, doar cu firme care aunevoie de magazine mari, urmând ca discuţ iile cu micii retailerisă fie începute doar după securizarea ancorelorprincipale.

"Încă este o perioadă achiriaşilor, care sunt prevăzători şi negociază contracte cât sepoate de flexibile pentru ei. Au trecut prin experienţe cu cares-au ars, iar acum se tem de chiriile fixe şi încearcă să obţinăcontracte care implică în primul rând chiriiprocentuale".

Această tendinţă a retailerilorar mai putea dura un an-doi, după ce în ultimii doi ani "foartepuţine au fost companiile care au făcut profit în România". Înorice caz, dezvoltatorii au nevoie de contracte pentru a convingebăncile că mallurile pe care vor să le construiască vor generaveniturile necesare rambursării împrumuturilor.

"Noi avem nevoie de chirii fixepentru a putea avea garanţiile necesare obţinerii creditului pentrudezvoltare.

Din fericire, o serie de băncisunt conştiente de comportamentul chiriaşilor şi acceptă cagaranţii şi chiriile procentuale, până la 80% din veniturileestimate, în condiţiile în care băncile cunosc cifrele de vânzăriale retailerilor".

Principalul competitor al SonaeSierra la Craiova va fi proiectul Electroputere Parc, a căruideschidere este programată pentru luna noiembrie a acestui an şipentru care dezvoltatorii au găsit soluţii pentru ocuparea a 80%din spaţii, jumătate urmând a fi operate de către branduriledeţinute de familia Mulliez (Auchan, Leroy Merlin, Decathlon,Kiabi, Norauto), în timp ce alţi chiriaş sunt C&A, New Yorker,Altex sau Domo.

Suportă un oraş precum Craiova două centrecomerciale de peste 50.000 de metri pătraţi fiecare, adică 300 demetri pătraţi la 1.000 de locuitori? "Craiova poate susţine înurmătorii ani 450 de metri pătraţi de spaţii comerciale la 1.000 delocuitori. Fabrica Ford va crea în următorii ani foarte multelocuri de muncă. În prezent, puterea de cumpărare în Craiova esteîn media ţării, dar pe termen lung se va îmbunătăţi, iar investiţiaFord va fi principalul motiv. Oraşul evoluează, tot timpul seîntâmplă ceva când mergi acolo".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO