Mediafax.biz Exclusiv

Stagnare, cel mai optimist scenariu pentru piaţa de adezivi

Stagnare, cel mai optimist scenariu pentru piaţa de adezivi

Autor: Ioan Dornescu

09.06.2011, 11:00 222

Multe companii din zona de adezivi şi mortare manifestăîncredere în dezgheţarea pieţei, care ar putea reveni pe creştereînsă cel mai devreme din 2012, şi sunt hotărâte să-şi majorezecapacitatea de producţie, deşi în prezent aceasta depăşeşte cu multcererea.

Dezgheţarea pieţei ar însemna reluarea construc ţiei la marile proiecte imobiliare blocate în ultimii treiani şi care au tras în jos o piaţă de circa 200 mil. euro pentrucare scenariile optimiste din acest an vizeazăstagnarea.

Potrivit companiei de cercetare InterBizResearch & Consulting, piaţa de adezivi şi mortare din Româniaa scăzut cu 8% anul trecut, până la 220 mil. euro, şi ar puteastagna în 2011, într-o variantă realistă. Analiştii notează căscăderea a fost mai mică decât estimările iniţiale, fiind estompatăde creşterile în registrate de segmentul renovărilor, în principalprin livrarea de termosisteme. Adezivii şi chiturile au avut opondere de 65%, tencuielile şi gleturile de 25%, iar restulmortarelor (zidărie, şape şi speciale) au generat diferenţa de10%.

"Foarte important de remarcat că în aceştiani de recesiune s-a diminuat ponderea mortarelor clasice (produseprin mixare pe şantier) în favoarea mortarelor industrialepremixate. De altfel, în ţările dezvoltate din Europa mortareleindustriale premixate reprezintă aproximativ 80% din total consum,iar în România reprezintă numai 20%. De aici rezultă potenţialulmare de creştere al pieţei mortarelor uscate în România", spunreprezentanţii companiei de cercetare.

Consumul mediu în ţările dezvoltate variazăîntre 100 şi 250 kg/an/locuitor, în funcţie de tehnologiile deconstrucţii specifice fiecărei ţări, excepţie făcând Marea Britanieşi ţările nordice, unde sunt folosite alte materiale pentruconstruire. În România, consumul anual este de aproximativ 70kg/locuitor.

Reprezentanţii Henkel, unul dintreprincipalii producători de profil, spun că luând în calcul întregulsegment de mortare şi adezivi (gleturi, adezivi pentru placăriceramice, chituri şi adezivi pentru polistiren) şi exceptândmortarele care se comercializează în silozuri, piaţa se situează lacirca 137 mil. euro, iar în 2010 a scăzut cu 15% faţă de anulprecedent.

"Este prea devreme să estimăm cu adevărat cese va întâmpla anul acesta, deoarece sezonul construcţiilor abia aînceput cu adevărat. Sperăm că scăderea nu va fi mai mare de 5procente şi că anul viitor piaţa va reveni pe un trend ascendent",a declarat Andrei Dumitrescu, sales & marketing manager HenkelRomânia pentru divizia Adezivi. Producătorului german de bunuri delarg consum este prezent în România şi prin diviziile de detergenţişi produse pentru îngrijirea locuinţei şi cosmetice.

Marga Călin, director de marketing alcompaniei Duraziv, susţine că sectorul de adezivi şi mortare s-acomprimat anul trecut, conform datelor furnizate de principaliijucători, însă nicio companie nu ştie cu exactitate care estenivelul pieţei de profil, "în absenţa unor studii realiste"."Pentru noi situaţia actuală din piaţa de adezivi este una ideală.Piaţa se mişcă mai greu, procesul de selecţie a unui produs esteunul determinat de analize îndelungate. Nu se construieşte mult,astfel încât clienţii să ia imediat tot ce găsesc pe rafturi. Acumse interesează de proprietăţile materialelor expuse, sunt foarteinteresaţi de raportul calitate-preţ.

Or, tocmai aceasta este strategia prin carene-am propus să atacăm această piaţă", a spus reprezentantulDuraziv, companie controlată de omul de afaceri DanielGuzu.

În perioada 2009 - 2010 numărulproducătorilor s-a diminuat de la 55 la 45, iar piaţa este încontinuare dominată de jucători precum AdePlast, Baumit, Baumix,Ceradez, Duraziv, Hasit, Henkel, Ital Kol, Knauf sau Weber, caregenerează aproximativ 60% din totalul vânzărilor, potrivitInterBiz.

"Anul 2009 a fost cel care a «spălat» mult această piaţă.Firmele care nu au fost okau dispărut. Anul 2010 a fost un an în care firmele rămase şi-auconsolidat poziţia. Anul 2011 va fi unul în care cei care suntcorecţi vor deveni mai puternici, însă abia în 2012 vom vedea asta,sau în trimestrul patru din acest an. Rămân la părerea mea «dacăeşti corect, nu ai cum să nu creşti»", a afirmat omul de afaceriMarcel Bărbuţ, proprietarul AdePlast.

Preţuri vs. cotă depiaţă

Producătorii şi-au extins oferta de produsede profil şi au căutat să susţină vânzările prin diverse ofertepromoţionale, dar anunţă posibile majorări de preţ în 2011, dincauza scumpirii materiilor prime.

"În 2010, preţurile medii la nivelulîntregii pieţe au suferit o contracţie de circa 10-15% faţă de2009. În primul trimestru din 2011 am menţinut preţurile la niveluldin 2010 prin eficientizarea costurilor, însă creşterea preţuriloreste o certitudine pentru acest an, în condiţiile în carecheltuielile de producţie au crescut cu circa 10%, pe bazascumpirilor materiilor prime", a declarat Răzvan Bobe, directorcercetare dezvoltare la Baumix. Compania produce materiale deconstrucţii şi finisaje pe bază de ciment după reţete proprii, iarportofoliul include adezivi şi chituri pentru placări ceramice,gleturi şi mortare şi sistemul complet pentru izolarea termică afaţadelor, precum şi tencuiala decorativă cu marmură.

Canalele de vânzare sunt constituite dinreţelele de bricolaj şi o reţea naţională de distribuţ ie, prinparteneri locali. "În 2010 toţi producă torii au făcut eforturipentru a menţine preţurile la un nivel comparabil cu cel din 2009sau chiar au oferit promoţii care au dus la scădereapreţului.La nivelulintregii pieţe focusul a fost pe generarea de rulaje mai degrabădecât pe generarea de marje mai mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO