Mediafax.biz Exclusiv

Top 20 contracte de infrastructură rutieră: Italienii au luat jumătate din contractele de 1,5 miliarde de euro pentru şosele

Top 20 contracte de infrastructură rutieră: Italienii au luat jumătate din contractele de 1,5 miliarde de euro pentru şosele

Top 20 contracte de infrastructură rutieră

Autor: Andreea Neferu

08.01.2012, 19:52 813

Opt companii de construcţii din Peninsulă, printre care şi Astaldi, Impregilo, Tirrena Scavi, Studio Corona sau Carena au reuşit să-şi adjudece importante contracte de construire de autostrăzi sau modernizări şi reabilitări de drumuri naţionale.

De altfel, cel mai mare contract atribuit în 2011 de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a fost câştigat de un consorţiu format din trei firme italieneşti, Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d'Acqua şi Cossi Construzioni, potrivit informaţiilor transmise de CNADNR la solicitarea ZF. Este vorba de construirea autostrăzii Lugoj-Nod Dumbravă (27,4 kilometri), pentru care cele trei firme vor încasa puţin peste 160 de milioane de euro pentru lucrări. Situaţia este similară în cazul celui de-al doilea mare contract atribuit de CNADNR anul trecut, lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu, cu o valoare de 144 milioane de euro, care a fost câştigat de italienii de la Impregilo.

"Nu ne surprinde prezenţa antreprenorilor italieni de construcţii în acest top al contractelor, având în vedere că firmele italieneşti şi spaniole se numără printre cei mai importanţi constructori la nivel european. O chestiune care merită eviden ţiată este însă dispersia acestor constructori, în sensul că sunt aceleaşi companii care câştigă contractele", a declarat Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).

De altfel, semnalul de bună cooperare cu firme italieneşti, şi mai ales Astaldi, a fost dat încă de acum 10 ani de către preşedintele Traian Băsescu, pe vremea când era primar al Capitalei. Astaldi, în cooperare cu spaniolii de la FCC Construccion, au construit spre exemplu Pasajul Basarab, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură urbană din ultimii ani, cu o valoare de 240 de milioane de euro.

Italienii sunt familiarizaţi şi cu şoselele româneşti, firme precum Tirrena Scavi lucrând spre exemplu la autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei, contract în valoare de 184 milioane de euro.

Contractele pentru construirea autostrăzii Lugoj - Dumbravă, Orăştie - Sibiu şi Cernavodă - Medgidia sunt cele mai importante proiecte atribuite anul acesta de CNADNR. Spre deosebire de anii anteriori, când instituţia semna contracte în special pentru reabilitări de drumuri naţionale sau întreţineri de şosele, în 2011 autostrăzile au dominat prima parte a clasamentului.

Şi austriecii de la Strabag au câştigat contracte de circa 209 milioane de euro anul trecut, printre care şi construirea primului lot din autostrada Orăştie-Sibiu, cu o valoare de 131 milioane de euro.

În top sunt prezente şi firme româneşti, care în asociere cu constructori străini au primit contracte cu greutate.

Romstrade, companie controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, construieşte primul tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, cu o lungime de 22,2 kilometri, alături de portughezii de la Monteadriano şi de firma românească Donrep Construct (Dragoş Niculae), pentru circa 91 de milioane de euro.

Pe de altă parte, Straco Grup (controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos) construieşte alături de italienii de la Studio Corona lotul al doilea din autostrada Orăştie-Sibiu (19,7 kilometri) pentru 90 de milioane de euro.

De asemenea, şi firma bucureşteană Euro Construct Trading 98, controlată de oamenii de afaceri Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu şi-a adjudecat în parteneriat cu Astaldi şi cu Astalrom un contract de 115,4 milioane de euro pentru realizarea celui de-al patrulea lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu (16 kilometri).

Un alt constructor român, care se numără printre cele mai active firme din sectorul infrastructurii rutiere, Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu), a câştigat proiecte de autostrăzi şi drumuri naţionale în valoare de 141 milioane de euro. Cel mai important contract este cel de construire a primului lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj (9,5 kilometri), în valoare de 50 de milioane de euro, pe care îl va construi alături de firma Tehnostrade (controlată tot de Dorinel Umbrărescu) şi de italienii de la Carena.

Autostrăzile atribuite anul trecut, care fac parte din Coridorul IV paneuropean, ar urma să fie gata în majoritatea cazurilor în 2013, potrivit Ministerului Transporturilor.

Există câteva tronsoane care ar putea fi gata însă chiar de anul acesta, aşa cum sunt Simeria-Orăştie sau primul lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj.

Lucrările au demarat pe cea mai mare parte din şantiere, în contextul în care şi finanţările sunt sigure: Comisia Europeană a aprobat până acum acordarea de finanţări de circa 900 de milioane de euro pentru autostrăzile Nădlac-Arad, Orăştie-Sibiu şi Lugoj-Dumbravă.

În continuare infrastructura rutieră va beneficia de cei mai mulţi bani de investiţii de la Transporturi (peste 1,8 miliarde de euro în 2012).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO