Mediafax.biz Exclusiv

Vitalis Consulting: Au fost multe momente de panică, dar piaţa construcţiilor începe uşor să se dezmorţească

Vitalis Consulting: Au fost multe momente de panică, dar piaţa construcţiilor începe uşor să se dezmorţească

Autor: Andreea Neferu

23.03.2012, 14:22 329

Florin Popa a intrat în antreprenoriat în 2006, pe vremea când avea 26 de ani, iar acum lucrează cu clienţi precum AIG Lincoln sau Immofinanz şi a deschis două birouri externe, în Ucraina şi Republica Moldova. Uitându-se în urmă, spune că cei şase ani au fost marcaţi şi de suişuri, dar şi de coborâşuri.

În timpul, dar şi după finalizarea studiilor Facultăţii de Construcţii, Florin Popa a lucrat la Gleeds, firmă britanică de project management în construcţii.

"Acolo pot spune că am învăţat foarte multe, fiind o companie unde 80% din staff era din Marea Britanie. Am prins uşor modul de gândire, limbajul, dar şi multe altele", spune Florin Popa, care are acum 31 de ani.

În 2006 a luat decizia să-şi facă propria firmă în acest domeniu, astfel că, împreună cu un amic din copilărie, care terminase Facultatea de Instalaţii, a înfiinţat Vitalis Consulting: "Am crezut că ştiu totul când am înfiinţat compania, dar acest lucru s-a dovedit greşit foarte repede".

Deşi nu poate cuantifica investiţia iniţială în bani în acest business, Florin Popa spune că aceasta a fost considerabilă, având în vedere că au închiriat un sediu într-o zonă centrală din Bucureşti şi au fost nevoiţi să investească în maşini, calculatoare, mobilier şi nu în ultimul rând în noul brand.

"Toată această investiţie a venit practic din contractele cu clienţii, pentru că în 2006 tocmai începea boom-ul în construcţii", explică Florin Popa.

A început cu un birou format din patru persoane şi, după doar jumătate de an de la înfiinţare, echipa era formată din 10 angajaţi. În perioada de boom, numărul maxim de angajaţi a fost de 31 de persoane (acum sunt aproape la jumătate - 17), iar ritmul de creştere din piaţa construcţiilor l-a determinat să facă şi primii paşi pe pieţele externe în 2007, când a deschis un birou la Kiev, în Ucraina, unde a lucrat cu clienţi precum Honda sau JTI. După încă un an şi jumătate, aproape de declanşarea crizei, următorul pas a fost făcut în Republica Moldova.

"În Moldova, am avut patru angajaţi, acum mai sunt doi, dar şi piaţa este mai limitată acolo. Pornisem discuţii cu potenţiali clienţi, dar, având în vedere că biroul a fost deschis în 2008, nu am avut timp să dezvoltăm negocierile", explică, franc, tânărul antreprenor.

Vitalis Consulting a prins perioada când sectorul construcţiilor creştea exponenţial an de an, dar şi perioada în care criza a şters practic 35% din valoarea acestei pieţe, până la sub 10 miliarde de euro, potrivit calculelor BUSINESS Magazin pe baza datelor de la Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcţii.

"Cea mai mare provocare, pentru care sunt sigur că nimeni nu a fost pregătit, a fost perioada dintre sfârşitul lui 2008 şi începutul lui 2009; în prima zi de lucru din ianuarie 2009 am găsit pe birou o notificare de încetare a contractului de la cel mai mare client pe care îl aveam la acea vreme. Altele au urmat în acea lună, în total am primit cinci astfel de notificări. A fost o lună foarte grea", îşi aminteşte Florin Popa.

A luat măsuri destul de dure la acea vreme, tăind la sânge din costurile cu fiecare furnizor de servicii, de la telefonie, birotică până la chirii, terminând cu angajaţii.

"După peste 3 ani de criză, mă uit în spate şi îmi dau seama că a fost o lecţie foarte dură, dar foarte bine învăţată", spune Florin Popa.

Compania şi-a diversificat, pe fondul crizei, şi activităţile, în prezent oferind servicii de project management (coordonare a întregului proces de construcţie), fit-out project management (coordonarea procesului de amenajare a spaţiilor de birouri), cost management (estimare de costuri de construcţie, aprobare plăţi lunare, optimizare de costuri etc.), due diligence (raportare către client a costurilor, soluţiilor şi a situaţiei actuale a unui proiect de construcţii) şi dirigenţie de şantier (responsabilităţi cu calitatea în construcţii).

Printre proiectele la care Vitalis a lucrat se numără clădirea de birouri Lakeview, dezvoltată de AIG Lincoln, centrul comercial Colloseum, dezvoltat de Nova Imobiliare, Centrul de Radiologie din Capitală sau demolarea platformei de la Rocar pentru Immofinanz.

"Am avut peste 100 de clienţi de-a lungul timpului, cu proiecte valorând mai mult de 850 de milioane de euro, cumulat. Am coordonat construcţia a 1.275.000 de metri pătraţi de construcţii", inventariază Florin Popa ultimii şase ani.

Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 700.000 de euro, în creştere cu circa 4% faţă de anul anterior. Tânărul antreprenor pune avansul de anul trecut pe seama diversificării serviciilor.

"Singurul an când am scăzut a fost 2009, comparativ cu 2008, cu o scădere de 40%. După aceea am urcat în fiecare an cu câteva procente. Prefer o creştere treptată, dar sănătoasă, decât una bruscă, dar periculoasă."

Pentru 2012 compania estimează afaceri de circa 730-750.000 de euro, creşterea bazându-se pe proiectele pe care Vitalis Consulting le are în derulare, dar şi pe estimările privind câştigarea de alte proiecte. Iar unul dintre clienţii actuali, pentru care Vitalis efectuează servicii de due diligence, are planuri mari în România: vrea să cumpere şapte galerii comerciale. "Nu vă pot spune însă deocamdată despre cine este vorba", explică Florin Popa.

Împreună cu firma de consultanţă imobiliară DTZ Echinox, Vitalis a construit şi un proiect de facility management (operarea şi întreţinerea unei clădiri, mentenanţa, evidenţa contractelor cu furnizorii sau cu firmele de salubrizare şi pază - n. red.), denumit Vector FM, care în prezent are un portofoliu de peste 80.000 de metri pătraţi de birouri şi circa 30.000 de metri pătraţi de spaţii în rezidenţial şi retail.

Florin Popa a decis în urmă cu doi ani să se implice şi în alte proiecte, care nu au neapărat legătură cu domeniul construcţiilor. Mai exact, a investit în compania de brand building & development Delazero, unde este partener alături de alţi doi asociaţi. Similar unui business angel, el a investit până acum circa 50.000 de euro în această companie, care deţine câteva site-uri de comerţ online, printre care otter-shop.ro sau delonghi-store.ro.

Anul trecut Delazero a trecut de pragul de 200.000 de euro ca şi cifră de afaceri.

Despre piaţa construcţiilor în 2012, Florin Popa este relativ optimist: "Piaţa construcţiilor începe uşor să se dezmorţească. Au fost multe momente de panică. Cel mai probabil se vor găsi persoane care să mă contrazică, dar consider că va creşte. Ca şi procente nu pot spune, în orice caz nu va fi ceva spectaculos".


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO