Opinii

Am fost batuti frumos pe umar

10.11.2003, 00:00 18



Asteptat cu mare nerabdare de catre politicieni si de presa, raportul de tara al Comisiei Europene ne priveste de fapt pe toti. Desi concluzia raportului a pus la lucru si lingvistii, trebuie remarcat ca nici anul acesta nu am obtinut statutul de economie functionala de piata. Nu trebuie sa fii nici lingvist si nici diplomat ca sa citesti raportul si sa constati ca in cele mai multe domenii de negociere am fost batuti frumos pe umar si ni s-a spus: Dragi romani, este nevoie de pasi decisivi de reforma. De fapt, aceasta este problema Romaniei: prea putina reforma si aceasta facuta cu frana pusa.



In primul rand, as dori sa ma alatur si eu celor care traduc "fara suflet" concluzia Comisiei Europene: Romania can be considered as a functioning market economy once the good progress made has continued decisively. In limba romana, sensul frazei este urmatorul: Romania poate fi considerata o economie de piata functionala de indata ce progresul realizat pana acum va continua in mod decisiv (ferm).



Oricat de mult am fi dorit ca romani sa avem acest statut - economie de piata functionala, trebuie sa fim constienti ca reforma de tip "stop and go" dusa de guvernele anterioare si perpetuata de actualul guvern nu a condus la acest rezultat. Pe de alta parte, trebuie sa intelegem ca politica economica traditionala "zicem ca ei si facem ca noi" este bine cunoscuta de catre Comisia Europeana si nu numai. Asa ca, in ciuda masurilor curajoase de reforma din luna octombrie, acest statut va fi obtinut mult mai greu decat in cazul altor tari candidate si numai dupa ce vor fi luate masuri de reforma greu de suportat intr-un an electoral, printre care:



a) restructurarea sectoarelor energetic, minier si transporturi, aceasta insemnand, in principal, concedieri colective;



b) imbunatatirea disciplinei financiare - in acest sector Comisia Europeana a cerut reducerea arieratelor si lichidarea societatilor comerciale cu pierderi;



c) imbunatatirea aplicarii cadrului legal, in speta restructurarea administratiei publice si a justitiei. In acest context, se solicita criterii transparente de promovare si de remunerare si, surprinzator, majorarea salariilor functionarilor publici.



Dintre masurile mentionate mai sus, nu cred ca se va realiza integral decat cea de la punctul b) unde "buretele' guvernamental sterge datoriile una dupa alta, lasand societatile de stat "curate si placut uscate". Din pacate, acest burete lasa la fel de "curat" si bugetul asigurarilor de stat din care se platesc pensiile, pentru ca sute de mii de salariati din aceste societati nu platesc contributii de asigurari sociale si nici de asigurari de sanatate. Evident ca salariile mari din aceste societati distorsioneaza piata muncii, creind asteptari nerealiste pentru persoanele care intra pe aceasta piata. Intr-adevar, daca iei 6 milioane pe luna si nu faci nimic, nu vei accepta sa muncesti 8 ore la un patron ("exploatator") pentru aceasi suma.



In ce priveste impozitarea din Romania, raportul semnaleaza unele progrese in alinierea la directivele europene in domeniul accizelor si a taxei pe valoarea adaugata si faptul ca nu s-au mai produs modificari in domeniul impozitelor directe. Pe de alta parte, legislatia privind impozitele indirecte (accize si TVA) este in continuare incompleta si nealiniata la cerintele europene, lucru valabil si in cazul legislatiei privind impozitele directe. In aceste conditii este de asteptat ca modificarile legislatiei fiscale sa continue in acelasi ritm alert ca pana prezent.



Una dintre constatarile ingrijoratoare din raport este ca sistemul de pensii nu a fost reformat. In plus, somajul calculat de specialistii Comisiei Europene este mult mai mare decat cel din statisticile oficiale - circa 21% (pe termen lung). Toate acestea arata ca exista un numar foarte mare de asistati sociali. In realitate, acesta este "rezervorul" pentru munca la negru. Desi noul Cod al muncii este apreciat ca un progres important in domeniul social, aplicarea acestuia de catre inspectia muncii trebuie mult imbunatatita.



Trecand peste aspectele negative trebuie sa remarcam ca, desi sunt foarte multe lucruri de facut in continuare, lucrurile se misca in directia dorita. Asadar, exista vointa politica de a adera la Uniunea Europeana insa se pune problema daca societatea romaneasca poate "asimila" pana in 2007 noile reguli de functionare pentru a face fata pietei unice europene. Aceasta este o problema cu aproximativ 22 de milioane de necunoscute!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO