Opinii

Andreea Vass: Toamna tarzie cu iz de infractiune

12.11.2007, 19:35 55

UE a impus masuri de urmarire a reformelor si transformarilor necesare pentru ca functionarea cu 27 de state membre sa nu fie compromisa. Pe scurt, ineficienta gestionarii acestor procese are un nume: declansarea procedurilor de infractiune si corectiile financiare privind fondurile europene. Ele pot viza oricare stat membru.
Daca primavara anului curent era dominata de nemultumirile legate de reforma justitiei si de lupta impotriva coruptiei in Romania, toamna e impregnata de izul riscului corectiilor financiare pentru fondurile europene alocate agriculturii. Totul se desfasoara pe fondul ploii torentiale cu actiuni in justitie si atentionari ale statelor membre.
Intarzieri si greseli greu de acceptat pot transforma aderarea la UE si sansele noastre de dezvoltare intr-o frustrare. Independenta justitiei si responsabilitatea politica (niciunul dintre dosarele penale intentate unor demnitari de rang inalt nu a fost finalizat prin pronuntarea sentintei), respectarea conditiilor concurentiale europene prin eliminarea taxei de prima inmatriculare, realizarea de privatizari in conditii de transparenta (cazurile Ford, Roman, Mittal sau Petrom), respectarea regimului achizitiilor publice, gestionarea problemelor agriculturii si a celor legate de accesarea fondurilor europene (cazul APIA), ar trebui sa constituie prioritatile Guvernului actual pe termen foarte scurt pentru a impiedica activarea procedurilor de infractiune.

Ce sunt procedurile de infracTiune? Comisia Europeana a intervenit in a doua jumatate a anului 2007, inaintand peste 1.000 de actiuni in justitie sau atentionari cu privire la nerespectarea unor obligatii legate de functionarea pietei interne unice. Pentru prima data, atitudinea sa in fata statelor membre are o asemenea anvergura.
Procedura de infractiune (infringement proceedings) este actiunea Comisiei Europene (CE) contra unui stat membru care nu si-a indeplinit una dintre obligatiile ce-i revin in virtutea Tratatului de baza sau a legislatiei comunitare secundare. Aceasta procedura este angajata de CE din proprie initiativa sau la cererea unui alt stat membru. Persoanele fizice nu o pot constrange in acest sens. Procedura ca atare poate sa conduca la o hotarare a Curtii Europene de Justitie (CEJ), care sa sustina ca statul membru in cauza a comis, intr-adevar, o infractiune. In caz de neexecutare a acestei hotarari, CEJ poate sa-i impuna statului respectiv plata unei sume forfetare/a unei penalitati, in cadrul unei proceduri separatei.
Cert este ca statele membre prefera, nu de putine ori, nesupunerea la regulile concurentei libere si plata acestor penalitati.

Tabloul eterogen al infracTiunilor. Caracterul masiv al declansarii procedurilor de infractiune s-a orientat cu precadere spre monopolurile din energie si asigurarea liberei concurente. Puterea de decizie s-a facut simtita si in aplicarea directivelor 48 si 49 privind licentierea si functionarea institutiilor de credit, dar nu numai.
Iata, de pilda, cateva din actiunile recente ale CE impotriva:
- Obstacolelor in calea liberei circulatii a serviciilor puse de Austria - impune doctorilor cu domiciliul intr-o anumita regiune austriaca deschiderea unui cont bancar la o anumita bancaii - si Portugalia - limiteaza dreptul intreprinzatorilor din sectorul constructiilor de a se stabili in Portugalia si impune anumite limitari dreptului de rambursare a serviciilor medicale. CE a declansat impotriva acestor doua state procedurile de infractiune, deferindu-le CEJ.
- Alte sapte state - Germania, Franta, Austria, Grecia, Luxemburg, Belgia si Portugalia - au urmat un traseu similar pentru discriminarea notarilor de alta nationalitate, respectiv mentinerea in legislatia nationala a obligativitatii cetateniei pentru exersarea profesiunii de notariii.
- Anglia, Luxemburg, Grecia si Malta sunt deferite CEJ pentru neimplementarea Directivei 38/2004 care stipuleaza dreptul cetatenilor UE si al familiilor lor de a se stabili liber in interiorul UE.
- impotriva Frantei, CE a introdus actiune in justitie pentru interzicerea importurilor paralele de produse fitosanitare.
- Luxemburg introduce in 2005 o taxa de 10% asupra dobanzii platite de diversi agenti (banci, burse etc.) stabiliti pe plan localiv. Ca urmare, CE a intentat in 2007 o actiune in justitie.
- Grecia va trebui sa faca fata unei alte actiuni de infractiune legata de discriminarea companiilor straine fata de cele autohtone in privinta impozitarii dividendelorv.

Avize motivate Si scrisori de atenTionare. Acum doua luni, CE s-a indreptat impotriva a 24 de state membre (exceptie fac Anglia, Irlanda si Romania) sub forma asa-numitelor avize motivate prin care le aminteste ca pana la 1 noiembrie 2007 trebuie transpuse in practica directivele privind pietele de instrumente financiare. Efectul modificarii acestui regim tine de posibilitatea folosirii autorizatiei obtinute intr-un stat membru pentru ca societatile de investitii sa presteze servicii financiare in oricare alt stat.
Comentariul reprezentantului Camerei de Comert si Industrie a Romaniei la Bruxelles, Maria Serban, din 5 iulie 2007 suna astfel: "In 'ploaia' de atentionari si actionari in justitie (...), Romania se regaseste cu doar doua mentiuni: actiunea 'de aur' a statului roman in compania Petrom si dezacordul CE privind taxa de inmatriculare auto". Doar ca ploaia s-a intetit in ultima luna, iar numarul atentionarilor Romaniei a crescut rapid la 13, iar lista nu se opreste.
Opt tari membre ale UEvi, printre care si Romania, au fost avertizate deoarece nu au introdus in legislatia interna directiva privind respectarea timpului de lucru si de odihna in transportul rutier. Alaturi de alte 21 de state membre ale UEvii, a fost initiata si procedura de sanctionare a Romaniei din cauza neimplementarii in legislatiile nationale a normelor UE de pregatire profesionala, modificate dupa 1 ianuarie 2007. Pana la operationalizarea acestei directive, specialistii romani si bulgari vor fi supusi unor proceduri birocratice greoaie daca vor dori sa profeseze pe teritoriul UE.

i Vezi art. 226 - 228 din Tratatul de baza al UE. ii Vezi art. 43, 49 si 56 din Tratat. iii Nu respecta art. 43 din Tratat. iv Contravine art. 56 si 49 din Tratat. v Incalca art. 56 din Tratat. vi Grecia, Italia, Lituania, Luxemburg, Portugalia, Romania, Slovacia si Marea Britanie. vii Exceptii fac doar Bulgaria, Finlanda, Olanda, Lituania si Slovenia

Andreea Vass este cercetator la Institutul de Economie Mondiala

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO