Opinii

Capcanele Codului fiscal. Astazi, despre impozitul pe venit

11.08.2003, 00:00 26



Ministerul Finantelor a prezentat ultima varianta a Codului fiscal care urmeaza sa fie discutata de Guvern in sedinta din 28 august. Codul fiscal va inlocui toata legislatia referitoare la taxe si impozite. Consultantul fiscal Emil Duca a facut o analiza critica a Codului fiscal propus de Ministerul Finantelor subliniind punctele slabe. Dupa ce in editia de vineri a ZF, Emil Duca a analizat Codul in ansamblu si capitolul dedicat impozitului pe profit, astazi este randul analizei impozitului pe venit. El spune ca lipsa de adaptare a noului Cod fiscal la conditiile specifice din economia Romaniei creeaza dificultati investitorilor pusi in situatia de a-si insusi concepte fiscale noi pe care nici functionarii Ministerului Finanselor nu le stapanesc.



Principalele modificari referitoare la impozitul pe venit sunt comentate in continuare. Din considerente de spatiu am renuntat, in unele cazuri, la preluarea textului analizat. (Textul codului poate fi consultat pe Internet la adresa www.mfinante.ro).





Art. 1. Contribuabilii



Un prim comentariu este ca primul articol privind contribuabilii nu este corelat cu restul codului. Pentru simplitatea aplicarii si insusirii prevederilor codului ar fi trebuit limitata aplicarea titlului la contribuabilii care sunt rezidenti (din punct de vedere fiscal) in Romania. Bineinteles, aceasta inseamna ca in titlul referitor la nerezidenti (Titlul V) ar fi trebuit preluate prevederile (sau, mai simplu, sa se faca trimitere la) din titlul dedicat impozitului pe venit care reglementeaza statutul persoanelor fizice nerezidente. Aceasta cerinta este ceruta chiar de existenta unui titlu dedicat nerezidentilor (persoane fizice sau juridice care nu sunt rezidente din punct de vedere fiscal in Romania).





Art. 2. Sfera de cuprindere a impozitului



Articolul stabileste care sunt veniturile impozabile pe categorii de contribuabili. In cazul persoanelor fizice nerezidente se face referire la venitul net, ceea ce ar putea insemna ca aceste persoane vor avea dreptul la deduceri personale, in mod similar rezidentilor. Totusi, chiar daca exista aceasta "portita" este posibil ca prin norme sa se elimine aceasta facilitate.





Art. 3. Categorii de venituri supuse impozitarii



Noua reglementare introduce termenul de venituri din investitii, in care sunt grupate o serie de venituri tratate distinct in vechea reglementare - dobanzi, dividende, castiguri din transferul titlurilor de valoare, castiguri din vanzarea-cumpararea de valuta la termen si operatiuni similare.





Art. 4. Venituri neimpozabile



La acest articol apar destule modificari, prin alocarea facilitattilor pe categorii de venituri. Principala modificare consta in neimpozitarea indemnizatiei de maternitate si pentru cresterea copilului, dar si a oricaror forme de ajutor similar indiferent daca acesta este platit din fonduri publice sau private. Oare statul nu va impozita suplimentarea veniturilor mamei de catre un angajator, pe perioada cand se afla in concediu de maternitate? Ar fi prea frumos ca sa fie adevarat! Oare Ministerul Muncii a propus asa ceva?



Deasemenea remarcam evidentierea unor venituri neimpozabile la capitolele corespunzatoare din titlu. O noutate notabila o reprezinta neimpozitarea despagubirilor primite de o persoana fizica pentru un prejudiciu material suferit de acesta, inclusiv despagubirile pentru pagube morale.





Art. 5. Barem de impunere



Baremul de impunere pentru anul 2004 stabileste o cota minima de impunere de 18%, in timp ce transa urmatoare incepe de la 28,800,000 lei (cu 14% mai mult fata de anul 2003), in timp ce cota de 40% se aplica de la un venit net de 156,000,000 lei (cu 12% mai mult decat in anul 2003). Practic, in termeni reali, se coboara limita pentru impunerea veniturilor mari. Acest lucru nu ne mira deloc daca luam in considerare "recomandarile" presedintelui Romaniei din aceasta primavara.





Art. 7. Deduceri personale



Deducerea personala de baza pentru anul 2004 este de 2.000.000 lei, fata de 1.800.000 lei in 2003. Totusi, cresterea de doar 11% a deducerii de baza este sub rata inflatiei prognozate in anul 2003 (14%). Probabil ca salariatii din Romania au prea multe facilitati si trebuie sa mai eliminam din ele.





Art. 11. Reguli generale de stabilire a venitului net din activitati independente determinat pe baza contabilitatii in partida simpla



Aceste reguli sunt structurate in mod diferit fata de reglementarea initiala, fiind mai usor de inteles. In plus, plafoanele pentru unele cheltuieli fiind corelate cu cele din cazul impozitului pe profit.



Totusi, alineatul 3 - referitor la conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile aferente veniturilor - este redactat cel putin neglijent. Forma acestuia sugereaza ca o cheltuiala trebuie sa indeplineasca toate conditiile, de la a) la d), pentru a fi recunoscuta deductibila. O astfel de situatie ar putea fi evitata foarte usor daca conditiile de la lit. c) si d) ale alineatului ar fi introduse in alineatul urmator.



Desigur ca mai sunt si unele formulari confuze si mai este de lucru la redactare, insa pe ansamblu regulile sunt logice si bine gandite prin comparatie cu reglementarea actuala.





Art. 13. Stabilirea venitului net din drepturile de proprietate intelectuala



Noutatea importanta adusa de acest articol este cresterea procentului de cheltuiala deductibila de la 40% la 60%. Initiativa Ministerului Finantelor reprezinta o surpriza placuta, luand in considerare opozitia ferma pe care reprezentantul aceluiasi minister a aratat-o in momentul in care Parlamentul a votat majorarea cotei de la 25% la 40%. Totusi, este prea frumos ca sa fie adevarat si probabil ca normele vor stabili conditii care sa faca inaplicabila aceasta deducere.



O alta prevedere favorabila este preluarea in textul legii a unei facilitati introduse prin normele de aplicare a actualei reglementari - posibilitatea de a tine evidenta veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala pe baza documentelor de incasare a veniturilor, fara a mai completa registrul de incasari si plati.





Art. 18. Definirea veniturilor din salarii



Definitia veniturilor din salarii nu a suferit modificari fata de forma anterioara. Totusi, alineatul 2 al acestui articol a suferit unele modificari. Principala modificare o reprezinta eliminarea din aceasta categorie a veniturilor realizate in baza unor conventii civile de prestari servicii (altele decat cele din prestari servicii), categorie care a aparut acum cateva luni, prin legea de aprobare a OG nr. 36/2003.



In schimb, se mentine o formulare total confuza:



"i) sumele acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2.5 ori". Probabil ca intentia a fost sa se impoziteze indemnizatiile de deplasare (diurna) acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial. Insa formularea este ambigua si poate duce la impunerea avansurilor spre decontare, chiar daca sunt justificate ulterior.



Problema foarte delicata a definirii unui termen cheie pentru impozitarea salariilor - fond de salarii - nu isi gaseste solutia nici de data asta, astfel ca avem mai multe definitii pentru acelasi termen. In fapt, problema este foarte simpla, veniturile asimilate salariilor in vederea impunerii fac sau nu fac parte din fondul de salarii?



La alineatul 3 constatam din nou lipsa de corelare cu celelalte prevederi ale codului prin faptul ca se raporteaza la un termen - activitate dependenta - al carei raport cu veniturile din salarii nu este mentionat nicaieri, cu atat mai putin in cazul veniturilor asimilate. Problema avantajelor in natura este reglementata de data aceasta prin textul legii, astfel ca interpretarile sunt substantial limitate. In prima parte a acestui alineat este prezentata o lista exemplificativa de avantaje in natura - imprumuturi nerambursabile, prime de asigurare, altele decat cele obligatorii, anularea unei creante a angajatorului asupra angajatului etc. In al doilea rand sunt prezentate avantajele acordate salariatilor care nu sunt impozabile, Majoritatea acestor avantaje sunt preluate din textul reglementarii actuale. Elementul de noutate il reprezinta neimpozitarea "stock options plan", adica planurile de cumparare a actiunilor de catre salariati (totusi, aceste sume se impoziteaza ca venituri din investitii).





Art. 19. Stabilirea venitului net anual din salarii



La acest articol se admite deducerea cotizatiei de sindicat. In schimb formularea privind cota de cheltuieli profesionale pare sa indice ca se poate beneficia de aceasta numai in lunile in care salariatul este angajat si numai la functia de baza.





Art. 20. Determinarea lunara a impozitului pe venitul din salarii



Noutatea este ca se admite deducerea contributiilor sociale obligatorii si la celelalte functii decat functia de baza. O prevedere absolut normala si care trebuia aplicata inca de la intrarea in vigoare a Codului Muncii.





Art. 45. Venituri din alte surse



Principala observatie este ca aceste venituri sunt stabilite de fapt prin norme, de catre Ministerul Finantelor. Veniturile din prime de asigurare suportate de catre o persoana fizica independenta sau alta entitate (persoana juridica??) pentru care aceste cheltuieli sunt nedeductibile se impoziteaza cu 10% la nivelul beneficiarului.





Art. 48. Stabilirea venitului global anual.



Venitul global anual se determina prin insumarea venitului net din activitati independente, venitul net din salarii si venitul net din cedarea folosintei bunurilor.



Elementul de mare noutate il reprezinta deducerile admise din venitul global anual (in ordine):



a) pierderi fiscale reportate;



b) deducerile personale determinate in conformitate cu prevederile art. 7 (minim 24 milioane lei, maximum 72 milioane lei, pe an);



c) deducerile pentru reabilitarea termica si amenajarea locuintei de domiciliu (se pare ca nu sunt limite);



d) prime de asigurare pentru locuinta de domiciliu;



e) contributii la schemele facultative de pensii ocupationale, in limita echivalentului in lei a 200 euro pe an (aproximativ 7,6 milioane lei);



f) contributii pentru asigurarile private de sanatate in limita echivalentului in lei maxim de 200 euro pe an (aproximativ 7,6 milioane lei);



g) cotizatia de sindicat stabilita potrivit legislatiei in materie;



h) dobanda la creditul ipotecar contractat pentru locuinta de domiciliu.



Trebuie precizat ca impactul acestor prevederi se va face, probabil, simtit in anul 2005, deoarece aceste deduceri vor fi admise numai pentru veniturile inregistrate in anul 2004, respectiv cheltuielile efectuate in acel an. Problema cea mai delicata va fi recuperarea banilor de la stat intrucat aceasta se face numai la cererea contribuabilului si dupa ce se primeste decizia de impunere (probabil prin septembrie 2005).



Intrucat prevederile referitoare la impunerea persoanelor fizice nerezidente ar fi trebuit sa faca obiectul Titlului V, facandu-se, eventual, trimitere la regulile de impozitare a veniturilor persoanelor fizice rezidente, acestea vor face obiectul unei analize separate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO