Opinii

Caricatura alegerilor din Bucuresti

28.03.2005, 00:00 44


Angajamentul meu la Ziarul Financiar este de a scrie in fiecare luni o analiza politica rece. Recunosc cinstit, si sper ca redactorul-sef sa ma inteleaga, ca astazi nu-mi voi face datoria. Nu voi scrie o analiza, ci un pamflet. Fac acest lucru dintr-un motiv foarte simplu. Subiectul - campania pentru alegerile anticipate la Primaria Capitalei - nu mai poate fi obiectul unei analize serioase. Singurul lucru pe care l-as putea face ar fi sa insir exemple, de la desemnarea candidatilor la comportamentul lor si pana la mijloacele de comunicare puse la bataie, despre cum nu se face o campanie electorala. Ar fi insa prea plictisitor, asa ca va invit sa vedem o alta fata, cea adevarata spun eu, a acestor alegeri. 


Unul dintre candidatii pentru postul de primar al Bucurestiului a introdus ineditul in campul mijloacelor de comunicare electorala, si anume, caricatura. E adevarat, nu vorbim de o noutate. In 2000, pretendentul la postul de primar, Traian Basescu, folosea cu un succes nebun caricatura, exclusiv in fluturasi, tocmai pentru a-si sublinia latura neconventionala a personalitatii. Zilele acestea, candidatul Cristian Popescu a dus lucrurile mai departe, postand pe afise si panouri caricaturi in locul traditionalei poze a candidatului. Dincolo de umorul incontestabil pe care il degaja unele dintre ele, artificiile electorale ale lui Piedone reprezinta, involuntar, o excelenta metafora a ceea ce inseamna acest scrutin anticipat pentru desemnarea noului primar al Capitalei: o mare si gogonata caricatura, o gluma nefericita ar spune unii, in care personajele bancului


s-au inghesuit intr-un spatiu stramt unde dau din coate cu ravna pentru a castiga zmeura de aur rezervata celui mai slab actor principal in cel mai prost film al anului. 


Comparativ, alegerile pentru primarie din iunie 2004 s-au remarcat printr-o inclestare de anvergura, similara unei competitii prezidentiale, intre cel mai bun produs al opozitiei - Traian Basescu si cel mai bun produs al puterii - Mircea Geoana. Pe 3 aprilie 2005, in locul unei competitii a titanilor, vom avea un concurs al slabiciunilor in care inabilitatile candidatului D.A. il fac pe outsider-ul Marian Vanghelie sa creada in sansa sa.  


Dar sa-i "analizam" pe rand pe principalii "nominalizati" pentru a ne dumiri asupra acestui fenomen rar la care asistam cu totii. Cel mai vizibil personaj al competitiei este, fara indoiala, Marian Vanghelie. Primarul sectorului 5 are un argument solid. A castigat din primul tur niste alegeri pentru un sector al Capitalei, ceea ce nu e putin lucru. In afara de aceasta insa, primarul "care este" nu se identifica in ochii bucurestenilor decat prin "performanta" conjugarii verbului "a fi". Cat despre program, nu pot fi spuse foarte multe in conditiile in care Vanghelie le propune bucurestenilor din centrul Capitalei apa curenta, conform unui panou ratacit pe undeva pe Magheru si care trebuia plasat de fapt la periferie.


Noua putere si-a trimis in lupta un personaj greu. Cel putin asta ar trebui sa credem de pe urma faptului ca Adriean Videanu este un fost vicepremier. Problemele candidatului puterii sunt insa la fel de grave precum cele ale principalului reprezentant al opozitiei. Cea mai importanta dintre ele este fudulia. Videanu l-a acuzat pe bietul Vanghelie, de nenumarate ori, ca este agramat, lucru care pana la urma a fost asumat de acesta si nu mai reprezinta o noutate pentru bucuresteni. Partea proasta e ca Videanu si-a acuzat oponentul printr-o avalansa de fraze cel putin la fel de problematice sub aspect gramatical si ortoepic. Mai mult, aroganta candidatului puterii da de-a dreptul pe dinafara in momentul in care ii citim sloganul: "Conteaza pe cel care conteaza"... Aceasta formula sloganistica devine de-a dreptul grotesca daca ne gandim ca in urma cu numai 3 luni, politicienii portocalii, printre care si Videanu, reclamau in gura mare aroganta pesedistilor. Despre program nu sunt prea multe de spus. Eu am retinut doar propunerea copiata din programul de anul trecut al lui Mircea Geoana, cu care dl. Videanu nu vrea sa fie asemuit, criticata la vremea respectiva de Traian Basescu, privind trecerea unor active din proprietatea ministerelor in cea a Primariei Capitalei. 

Restul candidatilor nu se lasa nici ei mai prejos. Meritele proaspatului  "sindicalist" Cristian Popescu sunt porecla Piedone, caricaturile din afisaj si o vaga banuiala ca trage pentru fragmentarea votului si impingerea candidatului PSD in turul 2. O alta mostra de anvergura politica damboviteana ne este oferita de candidatul Actiunii Populare, un fan inrait si declarat de Formula 1 care vine cu sloganul, surpriza, "O formula de succes!". Omul e atat de pasionat de Schumacher&Comp. incat, dupa ce a propus in modul cel mai serios organizarea unei curse de Formula 1 in jurul Palatului Parlamentului, a inclus in geografia afisului de campanie celebrele patratele alb-negru ale steagului care marcheaza incheierea unei curse. 


In aceste conditii, mai ca imi vine sa indemn la boicotarea alegerilor. Daca partidele politice ne iau in ras, poate ca ar trebui sa le tratam cu refuz si sa ne spunem in acest fel parerea noastra despre politica lor. Totusi, constiinta  civica trage de mine din toate partile ca sa nu incit la asa ceva. De aceea, eu spun sa mergem la vot, dar sa introducem buletinul imaculat. Cred ca ar fi cea mai buna metoda de protest. Am pastra respectul pentru democratie si am transmite un mesaj clar politicienilor. 


Avand in vedere ce se intampla la Bucuresti, ma intreb daca va fi pusa in aplicare nebunia anticipatelor vanturata de presedintele Basescu, oare vom asista la acelasi spectacol jenant? Nu de alta, dar romanii parca nu prea vor asta. Au declarat-o peste 60% dintre ei in recentul sondaj INSOMAR. Si nu ar fi rau ca din cand in cand, politicienii, fie ca sunt colorati in portocaliu, in galben sau albastru, sa mai asculte din cand in cand si vocea poporului....


* Remus Stefureac este doctorand in stiinte politice la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative



remus.stefureac@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO