Opinii

Impozitul pe venit: noutatile nu aduc schimbari majore

28.06.2004, 00:00 20



Strategia fiscala pentru 2005 anuntata de guvern aduce o serie de modificari atractive pentru mediul de afaceri romanesc, precum si masuri de crestere a stabilitatii reglementarilor fiscale.



Astfel, este anuntata o generoasa reducere a impozitului pe profit de la 25% la 19%, ceea ce ar plasa Romania in categoria celor mai atractive tari central - est europene din punct de vedere fiscal ( 16% Ungaria, 15% Letonia si Lituania,19% Polonia, 19 % Slovacia). Acesta este de fapt o tendinta normala, si tarile mentionate mai sus au avut aceeasi evolutie in ceea ce priveste ratele standard de impozit pe profit . Polonia inregistra in anul 2003 o cota de 28 % si care a fost redusa in 2004 la 19 % , Slovacia , la fel, de la 25 % in 2002 la 19 % cat este in prezent.



Am mentionat de multe ori ca reducerea cotei standard de impozit pe profit fara a recunoaste ca deductibile cheltuielile aferente afacerii nu este o masura suficienta, intrucat prin restrictionarea deductibilitatii acestor chetuieli cota reala de impozit pe profit este mult mai mare.



Stategia fiscala anunta doua modificari importante menite sa reduca impactul acestor cheltuieli. Astfel, este vorba de extinderea deductibilitatii clientilor incerti si in cazul celor inregistrati inainte de 1 ianuarie 2004. In acest moment, Codul Fiscal prevede ca pentru anul fiscal 2004, deductibilitatea cheltuielilor cu clientii incerti se face in procent de 20 %, si numai pentru acei clientii inregistrati incepand cu 1 ianuarie 2004 . Astfel, atata timp cand companiile inregestrau clienti incerti inainte de ianuarie 2004, deductibilitatea acordata prin Codul fiscal nu era aplicabila.



Deosebit de bine venita- in special in sectorul telecomunicatiilor si utilitatilor este masura de recunoastere a deductibilitatii partiale a clientilor incerti si in situatia in care acestea sunt persoane fizice. Este binecunoscut faptul ca societatile active pe piata utilitatilor in principal (energie electrica, gaze naturale) se confrunta cu dificultati in ceea ce priveste colectarea creantelor de la persoane fizice. Aceste companii vor putea proviziona eventualele cheltuieli cu clientii incerti in proportia permisa de lege si recunoaste aceste cheltuieli ca deductibile la impozitul pe profit.



Apreciem si masura de a extinde deductibilitatea dobanzilor printr-o noua formula de calcul a capitalului imprumutat. Astfel, nu se vor lua in calculul capitalului imprumutat creditele obtinute de la societati bancare romane sau straine, de la sucursalele bancilor straine si cooperativele de credit, de la societatile de credit ipotecar si societatile de leasing financiar. Aceasta formula determina o diminuare a gradului de indatorare la nivelul companiei, fata de calculul aplicat pana in acest moment. Se largeste posibilitatea societatilor de a se incadra in pragul de indatorare stabilit la 1:1 pana la sfarsitul lui 2005, respectiv 3:1 de la 1 ianuarie 2006. Este binevenita in special pentru companiile care activeaza in domeniul infrastructurii si afacerilor imobiliare.



Simplificarea modului de calcul al impozitului pe profit in cursul unui an fiscal este o masura care se aliniaza la practicile altor tari. Pana in prezent, impozitul se platea trimestrial, iar calculul acestor transe trimestriale se baza pe rezultatul efectiv al anului in curs, cu toate ajustarile fiscale prevazute de legislatie. Noua modalitate de calcul propusa este radical simplificata prin faptul ca impozitul pe profit se va plati anual, cu 4 plati anticipate egale in timpul anului la nivelul impozitului pe profit datorat in anul precedent. Mai mult decat atat, noua modalitate de calcul a impozitului permite o mai buna prognoza a fluxurilor de numerar pe parcursul unui an fiscal, avand reale avantaje si in ceea ce priveste planificarea de catre Ministerul Finantelor a stategiei fiscale pentru anul viitor. Aceeasi practica o au, de altfel, si Bulgaria precum si Cehia, tari in care plata impozitului pe profit anticipat se poate face in 4, respectiv 2 transe.



In baza noii prevederi referitoare la calculul impozitului pe profit, ar fi de inteles ca declaratiile trimestriale de impunere vor fi eliminate si inlocuite cu o singura declaratie de impunere, ce ar trebui depusa la finele anului fiscal. O sugestie in acest sens ar fi ca termenele pentru depunerea declaratiilor sa fie diferentiate pe categorii de contribuabili, pentru eficientizarea acestui proces.



Ne bucura si intentia de a reduce duratele normale de functionare prevazute in Catalogul mijloacelor fixe. Prin comparatie cu tarile central si est-europene, duratele de viata prevazute de Romania in prezent sunt semnificativ mai mari. Astfel, Romania prevede ca durata de viata pentru o cladire folosita in scop de afaceri este de 50 de ani, in timp ce in tari ca Cehia durata este de 30 de ani, sau 20 ani in Slovacia. De asemenea, diferente semnificative se inregistreaza si in cazul altor categorii de mijloace fixe.



Noutatile anuntate in domeniul impozitul pe venit nu aduc schimbari majore, asa cum se astepta initial (prin cota unica de impozit pe venit), ci doar diminuari relativ minore ale cotelor de impozit. Aceste diminuari au impact asupra veniturilor persoanelor fizice, generand cresteri nesemnificative. Din pachetul de modificari fiscale mentionam: reducerea numarului de cote de impozit si reasezarea nivelului transelor de venituri, reducerea cotei minime de impozitare, precum si a cotei maxime, cresterea cotei de impozit pe dividende.





* Mihaela Mitroi
este tax director PricewaterhouseCoopers

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO