Opinii

Mica publicitate: client politic, caut furnizor politic de servicii

08.08.2010, 23:54 66

În ultimul timp spectatorii avizaţi au fost martorii unorevoluţii controversate referitoare la industria farmaceutică. Pe deo parte, am asistat la o campanie furibundă împotrivamedicamentelor generice, condusă după toate regulile literaturii despecialitate: medicamente rele, regimuri terapeutice vechi sausub-dozate, fabricate pe vapor, excipienţii poartă vina etc.

Oameni manipulaţi care din păcate au acţionat la cererea unorclienţi politici, confruntaţi cu iminenţa pierderii unor privilegiipe care nu le mai au în nicio altă ţară din zonă. Din altă direcţieînsă, am citit în Business Magazin prima declaraţie (din câterememorez eu) a unui înalt oficial al Guvernului care vedea înindustria farmaceutică una dintre direcţiile de relansareeconomică. Şi am pus cap la cap această declaraţie cu studii făcutede case serioase, care văd viitorul Romaniei în re-industrializare.De bună seamă la cererea altor clienţi politici, dar pe care dacăi-aş cunoaşte, probabil m-aş împrieteni cu ei.

Dacă mă uit în urmă, văd însă numeroase ocazii pe care industriafarmaceutică le-a pierdut pentru a deveni client politic. În 2009producătorii locali de medicamente au fost abordaţi de unconsultant care le-a spus că dacă au să devină clienţi politici,multe vor deveni mai simple. În acelaşi an s-au dat legiinteresante despre care acum ştim că au fost la cererea clienteleipolitice. Şi au contribuit pe deplin la criza fără precedent dinsănătate în ultimii doi ani. Aceeaşi clientelă politică a acţionatşi în 2006. Şi pot continua cu exemple din toata istoria modernă aindustriei.

Şi, rememorând toate aceste oportunităţi de afaceri politice, amdecis că una dintre cele mai atipice forme de a activa industriafarmaceutică din România aducând-o pe radarul clasei politice estede a da un anunţ la mica publicitate, de genul: "client politic,caut furnizor de servicii politice pentru a relansa economiaRomâniei în industria ştiinţelor vieţii". În caietul de sarcini artrebui precizate următoarele obligaţii şi responsabilităţi alefurnizorului: n să mute la modul general sintagma de furnizor deservicii politice din vizuina peiorativă în care au îngropat-osaltimbancii şi să se ridice la înălţimea aşteptărilor, adică sădirijeze şi să sprijine clientul în direcţii progresiste decreştere economică; n să înţeleagă că sectorul farmaceutic este oindustrie de vârf, care creează locuri de muncă înalt calificate şicare multiplică de 10-15 ori pe orizontală şi verticală număruljob-urilor din zona de referinţă; n să oprească nebuniasuprareglementărilor din sectorul sănătăţii din ultimii doi ani,din care unii clienţi politici s-au îndestulat până peste măsură,fără niciun impact în reindustralizare (care aduce valoare adăugatăpe termen lung) sau îmbunătăţirea accesului pacienţilor la serviciimedicale (care aduce progres social pe termen lung); n să onorezegradul înalt de capitalizare, inovaţie şi proprietate intelectualăconcentrate în industria farmaceutică şi să nu o folosească camonedă de schimb în interese meschine; n să cunoască schimbările deparadigme pe care industria le-a adus cu sine în mileniul 3:nevoile în creştere de sănătate, globalizarea, pieţele emergente,încrucişarea industriei inovatoare cu cea generică, nouaconcentrare geografică mondială a platformelor industriale şi deinovaţie tehnologică, standardele înalte de calitate, expirareacelor mai importante patente, culoarele de export şi multe altele;n să ştie să atragă investiţii în sector:

"Stimate client politic, nu îţi cer nimic, îţi dau totul (inclusivresurse umane înalt calificate care altfel ar defecta), te conectezsistematic cu universul afacerilor de profil, te rog doar să aduciîn România platfome multioperaţionale transnaţionale şi locuri demuncă specializate"; n să iubească industria ştiinţelor vieţii, săfie mândru că poate da o mână de ajutor ca să lanseze acest sectorcare în alte ţări din Europa Centrală şi de Est a devenit un vârfde lance de progres economic. Aşadar, sunt un client politic carecrede că unul dintre domeniile de relansare economică a Românieieste constituit de industria ştiinţelor vieţii. Aştept furnizor deservicii politice alături de care, împreună, să creămsustenabilitate şi durabilitate în această zonă economicăprogresistă. Rog seriozitate.

Dragoş Damian este preşedintele Asociaţiei Producătorilor deMedicamente Generice din România (APMGR) şi CEO al producătoruluifarma ­Terapia Ranbaxy

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO