Opinii

Nu avem alternativa de dreapta

15.11.2004, 00:00 12



Din ce in ce mai vizibil si pronuntat campania electorala scoate la iveala tendinta tuturor partidelor politice si a candidatilor lor principali de a atrage grosul electoratului romanesc pe care-l percep a fi de stanga. Asa s-a intamplat si in 1996, cand in presa occidentala se scria despre venirea la putere in Romania a dreptei. Liderii politici care au triumfat la alegeri in 1996 afirmau atunci ca spre deosebire de liderii vechii puteri sunt cu trup si suflet atasati civilizatiei occidentale, dar in retorica lor evitau chiar sa pronunte cuvantul capitalism. In "Contractul cu Romania" , manifestul programatic cu care au castigat alegerile, accentul cadea pe ajutoarele pentru categoriile sociale aflate in nevoie, iar Emil Constantinescu lansa sloganul "presedinte al saracimii".



Dar si acum, la programul electoral al Pro TV, care ii avea ca invitati pe cei patru candidati la presedintie (Adrian Nastase, Traian Basescu, Corneliu Vadim Tudor si Marko Bela) reprezentand partidele parlamentare nu a aparut o ciocnire programatica agresiva in politica interna intre sus-numitii candidati. Tocmai pentru a provoca o asemenea ciocnire programatica am pus intrebarea: In stategia dvs. de politica interna cui acordati prioritate: mediului de afaceri sau ajutoarelor sociale pentru categorii in nevoie? Prioritate nu inseamna preocupare exclusiva si cu toate acestea toti cei patru candidati s-au ferit sa-i acorde uneia din cele doua optiuni prioritate , preferand sa brodeze mai mult pe ajutoare sociale care- in viziunea lor- le aduce voturi.



Trebuie mentionat ca in schita-program a Aliantei D.A. mediul de afaceri constituie primul capitol, iar faptul ca punctul cel mai proeminent al programului este cota unica de impozitare de 16%, marcheaza categoric prioritatea strategica a Aliantei D.A. Dar in campania electorala dl. Traian Basescu prefera tactica populara caprovarzista cu o vadita inclinatie spre ajutoare sociale.



Eu cred ca avem de a face cu o greseala tactica deoarece la ajutoare de ordin social Alianta nu se poate lua la intrecere cu PSD, care, fiind la guvernare, dispune si de capacitatea de a pune in aplicare programe sociale gen "cornul si laptele".



In aceste conditii, tinta sociala strategica a Aliantei D.A. sunt mediul de afaceri si clasa mijlocie, destul de larga numeric in prezent pentru a se alatura celor nemultumiti de scumpetea vietii, de factura intretinerii si de lipsa locurilor de munca pentru a obtine in 28 noiembrie locul intai la numaratoarea voturilor. Eu am mai spus-o si repet: Alianta D.A. poate castiga alegerile numai daca vireaza la dreapta.



Si conceptia asupra rolului statului in programul Aliantei D.A. este diferita de cea a PSD, fiind de orientare liberala: "Un guvern puternic nu este acela care doreste sa controleze totul, ci acela care stie sa renunte la o parte din puterea lui pentru a da forta pietei si legii".



In genere, in retorica liderilor Aliantei ar trebui sa rasune mai ales cuvantul capitalism, avantajele pe care capitalismul modern occidental le-a asigurat marilor mase muncitoresti prin salarii mari si o masiva protectie sociala. Este adevarat ca timp de decenii propaganda comunista a demonizat capitalismul, dar de cativa ani romanii calatoresc in Occident, vad care este realitatea acolo, iar circa doua miloane de romani lucreaza in tari vest-europene si cunosc in modul cel mai practic posibil cuceririle capitalismului modern in materie de nivel de trai si confort.



Campania electorala din 2004 ar trebui sa se deosebeasca in mod vizibil de campaniile anterioare si pentru considerentul ca Romania face in acest moment pasul decisiv pentru admiterea ei in Uniunea Europeana. Iar Uniunea Europeana este o comunitate de tari capitaliste si intreaga ei structura ca si regulile dupa care se conduce apartin sistemului capitalist. Educarea romanilor in acest nou spirit comunitar este o parte esentiala a procesului de integrare europeana si aceasta parte trebuie sa se reflecte mai agresiv in campania electorala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO