Opinii

Razvan Voican: Surprizele politicii bugetare si tacerea BNR

Razvan Voican: Surprizele politicii bugetare si tacerea BNR

Razvan Voican este redactor-sef adjunct la ZF

23.10.2006, 19:12 21

Miercuri, 10 octombrie, sediul BNR: Emmanuel van der Mensbrugghe, responsabilul FMI pe relatia cu Romania, vorbeste despre riscul ca deficitul bugetar de 2,5% din PIB proiectat de autoritati pentru 2007 sa duca la inversarea trendului de scadere a inflatiei. Cateva ore mai tarziu, la sediul PNL, ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, are o veste pentru delegatia FMI care tocmai parasise Bucurestiul: tinta de deficit bugetar pentru anul viitor va fi de 2,8%, nu de 2,5% din PIB. FMI vedea inflatia intorcandu-se anul viitor spre 7% chiar si cu un deficit de 2,5%.
Fixarea tintei nu este atat de importanta din punctul de vedere al previziunilor FMI, cat mai ales din acela al socotelilor pe care trebuie sa le faca banca centrala pentru creionarea cadrului de politica monetara care sa asigure mentinerea unei tendinte constante de scadere a inflatiei.
Riscul unei inversari de directie, chiar temporara, nu era exclus de BNR chiar inainte ca ministrul finantelor sa vorbeasca despre un deficit de 2,8%. "Ar fi inoportun sa avem un rezultat foarte bun cu dezinflatia in 2006, urmat de unul relativ modest in 2007", spunea la inceputul lui octombrie viceguvernatorul BNR, Cristian Popa.
Din pacate, rezultatul pe 2006 se anunta atat de bun, mergand spre 5,5% atat timp cat este sustinut din plin de scaderea preturilor la carburanti - incat va face aproape imposibila evitarea unei "cocoase" pe curba inflatiei mai ales in prima parte a anului viitor, cand se vor suprapune mai multe surse de presiune in sensul cresterii preturilor. Pe de-o parte, va fi resimtita cresterea cheltuielilor bugetare in ultimele luni din 2006, corespunzator trecerii de la un excedent de 1,5% din PIB spre un deficit cel putin zero. Apoi va urma o crestere importanta a pretului la gazele naturale, cu efecte in lant in economie.
Din aceasta perspectiva, Guvernul nu face nimic pentru a evita un soc al scumpirii utilitatilor in 2007, desi conjunctura deosebit de favorabila din a doua jumatate a anului in curs i-ar fi permis sa aprobe deja o serie de majorari, fara ca macar sa puna probleme bancii centrale cu incadrarea in banda de variatie de +/- un punct procentual in jurul tintei de 5%.
De altfel, nici acum nu este disponibil un calendar ferm, transparent, privind majorarea preturilor la utilitati, care sa permita acomodarea publicului si a companiilor cu perspectiva unor scumpiri, fara a mai fi induse socuri la nivelul asteptarilor inflationiste.
In aceste conditii, se contureaza deja sentimentul negativ privind iminenta unor scumpiri, fara posibilitatea unor calcule care sa le permita agentilor economici sa se pregateasca.
Un calendar s-ar parea ca a primit BNR, pentru ca nu-l mai reclama asa cum facea pana in vara trecuta, insa il tine pentru socotelile proprii.
Cel putin deocamdata, BNR nu vorbeste nici despre proiectul bugetului pe 2007. De asemenea, in raportul privind situatia macroeconomica anexat proiectului, referirile la politica monetara sunt minimale, autorii mentionand ca tinta de inflatie de 3,8% anuntata recent de BNR pentru 2008 a fost stabilita in urma consultarii cu Guvernul. BNR prefera sa lase piata sa-si formeze propriile pareri privind politica bugetara pe 2007, incercand probabil sa evite perpetuarea unei imagini conflictuale intre palatul din Piata Victoriei si cel din Strada Doamnei.
Banca Poloniei nu-si face insa astfel de probleme. De la sfarsitul lui 2004, da publicitatii propria sa analiza asupra proiectului de buget supus dezbaterii parlamentare de catre Guvern, propunand chiar si amendamente.
De mai bine de un an incoace, Banca Nationala prefera sa faca din ce in ce mai putin referiri calitative la politica bugetar-fiscala. La inceputul verii lui 2005 guvernatorul Mugur Isarescu mai ca soma Executivul si pe ministrul finantelor de la acea vreme, Ionut Popescu, sa elaboreze o strategie fiscala stabila si predictibila, care sa ajute si BNR sa-si calibreze arsenalul in lupta cu inflatia. Ulterior, Isarescu a renuntat sa mai intre in polemica privind majorarea TVA sau a cotei unice, ajungand chiar sa refuze intrebari legate de politica fiscala pretextand ca este doar guvernator al BNR, nu si ministru al finantelor.
Ramane de vazut cum evalueaza totusi BNR efectele unui deficit bugetar de 2,8% in 2007, iar primele indicii pot veni la urmatoarea sedinta de politica monetara din 10 noiembrie. Majoritatea analistilor vad probabila o crestere de dobanda pana la sfarsitul anului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO