Opinii

Valeriu Stoica: Demisia presedintelului si noul context politic

16.04.2007, 17:22 18

In pofida tuturor speculatiilor care s-au facut pe marginea declaratiei Presedintelui cu privire la demisie, nu am nicio indoiala cu privire la seriozitatea ei, pentru ca este vorba despre o mutare politica decisiva sub aspect strategic. Presedintele si consilierii sai nu au niciun motiv sa nu fie seriosi, tocmai pentru ca aceasta mutare politica nu are, in primul rand, o functie de imagine, ci una strategica. Or, cat timp Presedintele iese intarit din aceasta mutare, iar pozitia adversarilor sai - coalitia PSD-PNL-PC-PRM, care consfinteste aparitia noii stangi romanesti - va fi fragilizata, este firesc ca demisia anuntata sa devina fapt implinit in cazul in care Parlamentul va vota in favoarea suspendarii. Mai mult, indiferent de evolutii, in acest moment, prin mutarea sa, Presedintele a creat spatiul de manevra necesar regruparii si relansarii frontului de dreapta. Situatia creata de Presedinte printr-o simpla declaratie impune o evaluare rapida a noului context politic, cel putin prin cateva observatii.

1. Prin demararea procedurii de suspendare a Presedintelui, nou-formata coalitie de stanga PSD-PNL-PRM-PC s-a pus intr-o situatie fara o iesire rezonabila.
Pe de o parte, partenerii din aceasta coalitie au fost adversarii alegerilor anticipate si au determinat amanarea alegerilor pentru Parlamentul European pentru ca se tem de orice confruntare cu electoratul.

Pe de alta parte, daca aceste partide voteaza in favoarea suspendarii Presedintelui, confruntarea cu electoratul devine obligatorie, fie intr-o forma indirecta, fie intr-una directa. Intr-adevar, daca Parlamentul hotaraste suspendarea Presedintelui, este obligatorie organizarea unui referendum pentru demiterea acestuia. Chiar daca partidele stangii coalizate nu vor fi implicate in mod direct in aceasta confruntare cu electoratul, totusi, in mod indirect, ele vor fi afectate de succesul, putin probabil, sau de insuccesul, foarte probabil, al actiunii de demitere. Este adevarat ca in Constitutie nu se prevede ca Parlamentul ar trebui sa fie dizolvat in ipoteza in care cetatenii se vor pronunta, prin referendum, impotriva demiterii Presedintelui.

Totusi, PSD, PNL, PRM si PC vor fi discreditate in fata alegatorilor, cu consecinte previzibile atat la alegerile pentru Parlamentul European, cat si la alegerile interne, locale si parlamentare.

2. Declaratia Presedintelui prin care a anuntat ca va demisiona daca Parlamentul va vota in favoarea initiativei de suspendare agraveaza contradictia in care se afla noua stanga.
Partidele din aceasta coalitie vor fi obligate sa se confrunte, in aceasta situatie, nu numai indirect, ci si direct cu electoratul, intrucat este greu de crezut ca PSD, PNL, PRM si PC isi vor permite sa nu prezinte candidati proprii pentru alegerile prezidentiale anticipate.

Asadar, actiunea acestor partide de suspendare a Presedintelui are un efect pervers: desi ele doresc sa evite cu orice pret confruntarea cu electoratul, vor fi obligate, in mod inevitabil, chiar prin actiunea lor, la o asemenea confruntare. In acest context, devine evident de ce situatia in care s-au pus partidele noii stangi nu are o iesire rezonabila. Daca ele vor continua actiunea de suspendare, vor suferi grave prejudicii in confruntarea electorala care va urma, indiferent de forma ei: referendum pentru demiterea Presedintelui sau alegeri prezidentiale anticipate. Daca ele vor renunta la actiunea de suspendare, va deveni evident pentru oricine ca, in realitate, toata aceasta actiune nu a avut o motivatie reala, un calcul strategic serios, ci a izvorat numai din ura pe care liderii noii stangi o nutresc fata de Presedinte. Si in acest ultim caz, coalitia va iesi compromisa.

Oricat de maestri ar fi liderii coalitiei de stanga in realizarea unor combinatii, la limita Constitutiei, cu scopul de a impiedica alegerile interne parlamentare anticipate sau de a amana alegerile parlamentare europene, adevarata forta politica se dobandeste nu prin astfel de combinatii, ci prin votul cetatenilor.
Presedintele este puternic pentru ca se bucura de increderea cetatenilor. Partidele noii stangi sunt slabe pentru ca nu au reusit sa castige aceasta incredere. Datorita mijloacelor financiare uriase pe care le are la dispozitie, noua stanga guverneaza astazi Romania. In pofida acestor mijloace, coalitia PSD-PNL-PRM-PC ramane vulnerabila in conditiile democratiei: ea poate cumpara pe multi, dar nu poate cumpara majoritati. Alegatorii s-au maturizat, nu mai pot fi manipulati si cu atat mai putin cumparati atat de usor ca inainte, cu o sticla de ulei si un kilogram de zahar.

3. Aruncand mingea in terenul adversarilor, Presedintele a creat un moment de respiro necesar fortelor politice care sustin un demers reformator, forte care, la ora actuala, trec printr-un moment de confuzie, fragmentare si turbulenta.

Este evident ca Presedintele intelege ca, si daca va castiga batalia referendumului sau pe cea a alegerilor prezidentiale anticipate (ceea ce este aproape sigur), aceasta nu inseamna si castigarea razboiului. Fara o forta politica puternica, care reflecta vointa reformatoare a cetatenilor, orice victorie a Presedintelui va ramane fara urmari institutionale. Numai daca victoria Presedintelui va fi dublata de victoria unei forte politice unitare si bine coordonate atat in alegerile pentru Parlamentul European, cat si in alegerile interne, locale si parlamentare, se pot crea premisele institutionale pentru invingerea oligarhiei, pentru modernizarea Romaniei si pentru respectarea agendei cetateanului. Numai daca fraiele guvernarii vor fi preluate de o forta politica bine inchegata pe termen lung, care sa nu repete patologiile aliantelor facute conjunctural, doar pentru un ciclu electoral (aliante care, asa cum istoriile C.D.R. si A.D.A. au aratat, nu rezista nici macar pe durata unui asemenea ciclu), se vor crea premisele ca tot efortul depus acum in apararea redutei prezidentiale sub atacurile stangii oligarhice sa nu fie zadarnic.

Numai prin crearea acestei forte politice noi, care sa uneasca toata dreapta reformatoare, se va putea evita scenariul in care un presedinte izolat si o dreapta divizata vor privi neputinciosi timp de inca 5 ani cum altii fac jocurile, calcand in picioare lupta impotriva coruptiei, concurenta onesta in economie, respectarea si slujirea cetateanului in politica, precum si regulile Uniunii Europene.

4. Presedintele poate sa creeze cadrul politic necesar acestui proces de regrupare a fortelor dreptei reformiste, dar nu poate conduce efortul de coordonare, din motive evidente.
Este acum momentul ca reprezentantii acestor forte sa isi faca datoria. Contextul este foarte dificil pentru principalii reprezentanti politici ai dreptei. PD intra intr-o etapa de tranzitie de la putere la opozitie, o etapa care, se stie, nu este deloc blanda cu partidele care trec prin ea. Mai mult, este de asteptat ca strategii noii coalitii de stanga PSD-PNL-PRM-PC vor creste presiunea asupra PD si asupra reprezentantilor sai, fiind constienti ca, din cauza tranzitiei de putere, PD este, in acest moment, veriga slaba in dispozitivul dreptei. Scorul mare in sondaje si pozitia cheie pe care PD ar urma sa o joace in dispozitivul politic necesar victoriei proiectului politic al Presedintelui fac din PD tinta prima a ofensivei stangii in perioada imediat urmatoare. PLD - care a functionat pana acum doar in plan defensiv, acoperind spatele si flancul PD si asigurand sustinerea agendei reformatoare in momentele de tacere sau de ezitare ale acestui partid, cand situatiile delicate create de statutul de partid de guvernare i-au diminuat capacitatea de reactie - a lucrat pana acum in folosul direct al PD, nepropunandu-si si nedorind deschiderea unei noi competitii fratricide pe culoarul de centru-dreapta. Prin urmare, PLD nu si-a propus si nu are inca forta sa preia pozitia-cheie in situatia in care presiunea asupra PD ar putea atinge punctul semnalat cu clarviziune de Radu Berceanu: declansarea unui proces de destructurare interna a PD sau coborarea in sondaje la un scor mediocru. Chiar daca PD si-ar pastra actualul scor din sondaje, el ar fi insuficient pentru succesul demersului reformator. Pe scurt, contextul politic este foarte delicat pentru cele doua partide, dar sarcina unificarii fortelor de dreapta este prea importanta ca sa fie amanata pana cand contextul politic se va stabiliza.

Punandu-si demisia pe masa, Presedintele a aratat clar tuturor ca miza acestui moment politic nu este miza personala a lui Traian Basescu, ci miza cetatenilor Romaniei. Presedintele a aratat ca este pregatit sa lupte pana la capat. Dar el nu poate invinge singur. El are nevoie de parteneri in opinia publica, in mass-media, in partidele politice. Iar fara o forta politica puternica, unita in interesul cetatenilor, care sa domine ciclul electoral urmator nu este posibila o reforma institutionala profunda, care sa duca la reconstructia Statului Roman. Necesitatea unei noi formule politice pentru unificarea fortelor de centru-dreapta este mai stringenta ca niciodata. Acum este momentul ca publicul romanesc sa vada ca ceva nou si fara precedent, ceva viu si robust se naste pe scena politica. Electoratul Aliantei D.A. inca exista, chiar daca aceasta formatiune politica a disparut. Daca Alianta D.A. nu va fi inlocuita rapid, chiar inaintea alegerilor pentru Parlamentul European, cu o noua alianta a fortelor de centru-dreapta, cu un brand nou, care sa ofere prospetime si speranta, succesul Presedintelui in eventualul referendum sau in eventualele alegeri prezidentiale anticipate nu va fi suficient pentru a depasi criza politica actuala.

Electoratul de dreapta, electorat reformist, este satul de dezbinare, jocuri politice cu miza mica, orgolii personale si lipsa de viziune. Ultimul lucru de care are nevoie este un nou spectacol al dezbinarii, al competitiei orgoliilor si al veleitatilor doctrinare. Contextul politic actual si modul in care miza jocului a fost ridicata si definita, cu o claritate perfecta, de declaratia Presedintelui cu privire la demisie ii obliga pe toti cei implicati direct in aceste evolutii la multa responsabilitate si clarviziune.

Valeriu Stoica este presedinte al Consiliului Reprezentantilor Nationali ai PLD

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO