Politică

Care sunt cei care vor plati primii esecul din alegeri a partidului

08.09.2008, 19:39 24

"Avem (seful campaniei si echipa sa - n.n.) intreaga putere de decizie. Si, sigur, avem si responsabilitatea pentru rezultat", afirma Bogdan Olteanu, seful campaniei electorale a PNL pentru alegerile legislative din noiembrie.
Principalele partide si-au stabilt de mai multa vreme sefii de campanie electorala. PNL merge cu Bogdan Olteanu, la PSD sef este Miron Mitrea, in vreme ce PD-L l-a inlocuit recent dintr-o astfel de pozitie pe Vasile Blaga (care va candida si se va ocupa de propria-i campanie) cu Emil Boc, iar UDMR merge pe mana lui Kelemen Hunor.
Campania din toamna este cu totul diferita de alte campanii legislative, in primul rand pentru ca alegerile generale nu mai sunt organizate simultan cu prezidentialele, iar, in al doilea rand, pentru ca sunt organizate in circumscriptii uninominale, drept urmare fiecare candidat se va ocupa intr-un fel de propria-i campanie.
Isi mai are atunci rostul o campanie la nivel national?
"Campania la nivel national se va duce in jurul mandatului primului-ministru si al echipei sale", spune Olteanu care afirma ca, in calitatea pe care o are, organizeaza campania pe doua paliere - cea de la nivel central unde va promova echipa si programul de guvernare si cea de la nivel local unde se va asigura ca cei intrati in competitia electorala transmit mesaje comune. Nu in ultimul rand, coordonatorul campaniei este si cel care negociaza contractele de publicitate in media la nivel national, spune seful campaniei electorale a PNL.
Analistul politic Cristian Parvulescu afirma ca rolul sefului unei campanii electorale este de a transforma sfaturile consultantului electoral in actiuni credibile.
"In anii '90 rolul consultantului electoral (firmele specializate in campanii - n.n.) eram minim. In 2008 el este foarte mare. Sigur ca exista sefi de campanii electorale puternici, unii au experienta, altii sunt buni negociatori, altii cunosc foarte bine partidul. Influenta lor depinde de cat sunt de puternici in partid", spune Cristian Parvulescu.
Este Bogdan Olteanu, apropiat al premierului Tariceanu, un om puternic in PNL? Se pare ca da, spune Parvulescu, de vreme ce a ajuns intr-o asemenea pozitie. "In PNL alegerea sa i-a folosit si in batalia interna din partid pe care o da cu Ludovic Orban, care a obtinut rezultate mediocre in campania pentru alegerile europarlamentare pe care a condus-o", afirma analistul.
De altfel, el remarca faptul ca a fi sef de campanie poate reprezenta pentru cel in cauza o buna oportunitate de a inainta ierarhic si da exemplul lui Traian Basescu care a condus singur campania electorala a PD in 1996, cand partidul a ajuns la guvernare. "Traian Basescu nu a ascultat de nimeni. Dar si-a folosit apoi influenta din partid pentru a ajunge seful PD", spune Parvulescu.
PSD l-a ales drept sef de campanie pe Miron Mitrea care, dupa o vreme in care a avut probleme cu justitia, a revenit in prim-plan. Este el o alegere buna care il va propulsa in clasa unor sefi de campanie social-democrati de talia lui Viorel Hrebenciuc?
"Mitrea este un om influent in PSD. El se bazeaza pe retelele interne de partid pe care le cunoaste foarte bine. Sa nu uitam ca din 1996 pana in 2004 a avut un rol central in coordonarea PSD, deci cunoaste foarte bine partidul din interior. Faptul ca a pierdut functia de secretar general (in 2006 - n.n.) l-a slabit, dar iata revenindu-si gratie faptul ca stie bine pe ce ape umbla", spune Parvulescu. Mitrea este in randul PSD unul dintre cei mai influenti dar si mai abili oameni, dovada fiind faptul ca, in functie de timp, i-a infruntat pe Ion Iliescu, Adrian Nastase sau Mircea Geoana.
In PD-L, seful de campanie electorala a fost schimbat, rolul care-i revenea lui Vasile Blaga fiind luat de Emil Boc. Mutarea s-a produs pentru ca Blaga candideaza. Boc nu are o atat de indelunga experienta in acest sens, dar a castigat de doua ori Primaria Clujului si are o imagine relativ buna, daca ignoram atacurile din media referitoare la faptul ca ar executa ordinele lui Traian Basescu.
"O astfel de pozitie va cantari mult in bataliile postelectorale in sanul partidelor, dar totul depinde de personalitatea fiecaruia", afirma analistul.
De-a lungul vremii s-au manifestat o serie de oameni politici care au dus greul unor batalii, asigurandu-si faima de "strategi" sau "oameni din umbra".
Unul dintre pesedistii cu o traiectorie foarte dinamica a fost Hiorel Hrebenciuc, considerat multa vreme unul dintre principalii strategi ai PSD. Lider al deputatilor social-democrati, Hrebenciuc continua sa conduca "ostilitatile" in Camera Deputatilor, el fiind cel care decide aliantele si strategiile partidului.
Particularitatea PSD era in trecut ca, desi simultane, partidul avea cate doi sefi de campanie - pentru prezidentiale si pentru legislative. Hrebenciuc a fost si la una, si la cealalta. In 2000, cand partidul a revenit la guvernare, a condus campania electorala din umbra - era implicat atunci in "Afacerea Costea". In 2003 el a fost din nou cooptat in staff-ul de campanie a partidului. Numele lui Hrebenciuc se leaga de succesul lui Ion Iliescu la prezidentiale, in 1992, cand i-a fost sef de campanie. In 1996, Hrebenciuc a lucrat, de asemenea, la campania lui Ion Iliescu (care a pierdut in fata lui Emil Constantinescu), el fiind cel care a directionat mesajele si sloganurile prezidentiale si a orchestrat atacurile la adresa adversarilor.
Un politician caruia i se atribuie o viziune pe termen lung este Valeriu Stoica (actualmente la PD-L), care a condus campania PNL in 2000. Dupa indelungi certuri in fosta coalitie de dreapta - CDR - Stoica a decis scoaterea partidului din aceasta structura, salvandu-i pe liberali de la soarta pe care a avut-o PNTCD.
Modul in care a condus campania din 2000 si deciziile pe care le-a luat atunci a facut ca peste cativa ani partidul (care castigase sub 10% dintre voturi) sa redevina o forta de luat in seama pe scena politica. Ideea de a-l impune pe Theodor Stolojan drept candidat al PNL la prezidentiele ii apartine. De fapt, intentia lui Stoica era alcatuirea unui tandem liberal Theodor Stolojan-Mugur Isarescu (unul dintre ei premier, altul presedinte). Isarescu, care era premier la acea vreme, a ajuns sa candideze apoi la presedintie din partea PNTCD. Cei doi s-au anihilat reciproc (ambii obtinand cate aproximativ 10%) si asa a ajuns Corneliu Vadim Tudor, liderul PRM, in turul al doilea al prezidentialelor. Ajuns presedinte al PNL, Stoica nu a avut prea mult succes in partid cu ideile sale, dar a avut inspiratia de a-i ceda pozitia sa lui Theodor Stolojan. Stoica s-a aflat insa in spatele negocierilor cu PD pentru formarea aliantei PNL-PD.
La 51 de ani, Vasile Blaga, sef al campaniilor PD multa vreme, este considerat un dur al PD-L, totusi, si-a mai pierdut din renume dupa campania esuata pentru Primariei Capitalei. A fost prima infrangere electorala a lui Blaga, dupa cinci campanii castigate pentru Traian Basescu, doua la Primaria Generala a Capitalei, in 2000 si 2004, una la presedintie, in toamna lui 2004, una in campania de la referendum, dupa suspendarea sefului statului, anul trecut, si una pentru votul uninominal. A coordonat campania Aliantei in 2004 - PD si PNL obtinand un scor record de 33%, pe cea a PD la europarlamentare in 2007 - cand democratii au obtinut 28% dintre voturi, castigand alegerile.
Datorita calitatilor sale organizatorice, Blaga a fost considerat un potential succesor al lui Basescu la sefia PD, de care il leaga o relatie apropiata.


Emil Boc (42 de ani) - seful campaniei PD-L
Este primarul municipiului Cluj-Napoca.
A absolvit Facultatea de Istorie si Filosofie in 1991 si Facultatea de Drept in 1995. A avut mai multe burse de specializare in Marea Britanie, SUA, Belgia. Este doctor in drept si preda la universitate in Cluj-Napoca. Este membru al baroului din acest oras din 1996.
Este membru al PD din 2000, urcand in ierarhia partidului pana in 2004, cand, dupa alegerea lui Traian Basescu ca presedinte al Romaniei, a preluat de la acesta functia de presedinte al PD. A fost ales in unanimitate.
A fost ales deputat in 2000, fiind practic un necunoscut in partid. A fost membru in Comisia juridica, membru in Comisia de revizuire a Constitutiei.

Miron Mitrea (52 de ani) - seful campaniei PSD
A demisionat in urma cu o saptamana din Parlament motivand ca nu vrea sa se ascunda in spatele imunitatii parlamentare in dosarele in care este cercetat.
Este membru al PSD (fost PDSR) din 1995, intrand in acest partid din postura de presedinte al unei formatiuni social-democrate. Inainte de a crea acest partid in 1993 a fost presedinte executiv al CNSLR - Fratia, una dintre cele mai influente organizatii sindicale, apropiate de PSD. In 2001, dupa ce PSD a intrat la guvernare, a fost ales vicepresedinte al partidului. A pierdut functia de secretar general in 2006.
nA fost ministru al transporturilor intre 2000 si 2004.

Bogdan Olteanu (37 de ani) - seful campaniei PNL
Este presedintele Camerei Deputatilor.
A absolvit Facultatea de Drept in 1997 si are un MBA la Institutul Bancar Roman & City University.
In 1991 s-a inscris in PNL, in 1998 a devenit presedinte al Organizatiei de Tineret, iar din 2002 este presedintele Curtii de Onoare si Arbitraj a partidului.
In timpul mandatului de ministru al industriei al lui Calin Popescu Tariceanu (1997-1998) i-a fost consilier, ca in 1998 sa isi deschida un cabinet propriu de avocatura. In 2004, la revenirea PNL la guvernare, a fost investit ministru pentru relatia cu Parlamentul, ca in 2006 sa devina al treilea om in stat, presedinte al Camerei Deputatilor.


Succesele predecesorilor

Valeriu Stoica a condus campania electorala a PNL in 2000 evitand ca partidul sa aiba soarta PNTCD - cele doua partide au asigurat majoritatea in guvernele dintre 1996 si 2000, doar PNL reusind sa treaca pragul electoral.
Viorel Hrebenciuc a condus campania lui Ion Iiescu la presedintia Romaniei in 1992 si a coordonat campaniile PDSR in 1996 si 2000, aducand partidul la putere, dupa guvernarea CDR. A participat si la campania din 2004.
Vasile Blaga a castigat patru campanii pentru Traian Basescu (doua la primarie, una la presedintie, una la referendumul pentru demiterea acestuia) si pentru PD la europarlamentarele din 2007. A coordonat si campania din 2004 a Aliantei D.A.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO