Prima pagina

Bate vantul schimbarii printre managerii de pe piata benzinariilor

15.02.2005, 00:00 31

Peisajul managerilor din mediul petrolier local s-a schimbat din temelii in mai putin de trei ani, marcand incheierea celei mai dramatice perioade de dupa 1990 prin care au trecut afacerile cu petrol, cotate ca o industrie strategica a Romaniei.
Privatizarea Petrom cu austriecii de la OMV, decizia Shell de a-si vinde statiile din Romania sau schimbarile operate la nivelul conducerii multinationalelor prezente pe piata benzinariilor au lasat urme vizibile, mai ales, la nivelul celor mai inalte pozitii de conducere.
In fruntea operatiunilor Agip (Italia), Petrom, Rompetrol, MOL (Ungaria), Shell (grup anglo - olandez) s-au instalat noi manageri in ultimele 16 luni, iar schimbari recente au avut loc si la nivelul OMV Romania.
Agip Romania, filiala locala a gigantului petrolier Eni, are un nou presedinte din aceasta luna in persoana lui Paolo Mazza, care il inlocuieste pe un alt italian - Antonio Cambiotti, aflat la finalul unui mandat de patru ani aici in care a reusit sa scape de pierderi compania.
Petrom, cea mai mare companie petroliera din Romania, a simtit pe propria piele preluarea de catre austriecii de la OMV. Acestia au schimbat la mijlocul lunii ianuarie managementul companiei, printre noii directori aflandu-se si Tamas Mayer, responsabil cu activitatile de comercializare din Petrom, conducand practic destinele celei mai mari retele de benzinarii din Romania, de peste 600 de statii. Abia instalat in functie, acesta a si anuntat o noua politica de preturi la carburanti, aliniata in functie de cotatia internationala a produselor petroliere sin de mediul concurential local.
Gheorghe Constantinescu si-a pastrat pozitia de director general la Petrom, insa are atributii restranse. Pozitia - cheie in noua conducere a companiei o detine austriacul Werner Schinhan, director general adjunct, responsabil de trezorerie, corporate, dezvoltare corporatista si petrochimie.
Achizitia de catre grupul petrolier ungar MOL a intregii retele de benzinarii Shell din Romania a produs disparitia de pe piata a celei de-a treia corporatie a lumii. Sorina Baltatu, director general al Shell Romania SRL, se ocupa acum de transferul retelei de benzinarii catre MOL, care se va finaliza curand, urmand ca pozitia sa sa dispara, spun surse apropiate afacerii. Reteaua Shell va intra in componenta MOL Romania.
Karoly Robak, actualul director executiv al MOL Romania, s-a instalat in functie de la 1 ianuarie 2004, cand a inlocuit-o pe Aliz Kosza. Aceasta a iesit din industria afacerilor cu petrol, ocupand acum pozitia de director executiv la Orkla Foods Romania, filiala locala a gigantului norvegian din industria alimentara.
Pozitia de director la Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului Rompetrol, este ocupata de Paul Pop inca din octombrie 2003, cand l-a inlocuit pe John Long, un expat avansat acum in staff-ul grupului, unde este responsabil de dezvoltarea retelei.
Vlad Seitan, care a ocupat in perioada 2002 - 2004 pozitia de country manager OMV Iugoslavia, s-a intors de curand pe pozitia de retail manager la OMV Romania Mineraloel, filiala locala a grupului austriac.
Singurul jucator corporatist care nu a avut parte in aceasta perioada de schimbari de management a fost grupul rus LUKOil, unde ultima numire in conducerea LUKOil Downstream a avut loc in 2002, spun surse din cadrul companiei.
Cea mai spectaculoasa schimbare din industria petroliera a avut loc insa in februarie 2003, cand Ion Popa a demisionat din functia de director general la Petrom, pozitie pe care o ocupa de la crearea firmei. Acesta a invocat ca motiv starea precara de sanatate.
Demisia lui Popa s-a produs la scurta vreme dupa angajarea de catre statul roman a unui consultant international pentru privatizarea Petrom. Noul management instalat dupa plecarea lui Popa a avut ca sarcina curatarea companiei si optimizarea rezultatelor in vederea maximizarii pretului de vanzare catre investitori.
Petrom, liderul pietei petroliere interne, a fost preluata la finele anului trecut de catre OMV in cadrul unei tranzactii totale de 1,5 mld. euro pentru 51% din actiuni.
Piata petroliera romaneasca depaseste ca valoare, conform unor estimari ale unor jucatori de pe piata, 5 miliarde euro pe an, ceea ce inseamna o pondere de aproximativ 10% din Produsul Intern Brut al Romaniei.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO