Prima pagina

Canicula ridica temperatura in conturile berarilor

08.07.2003, 00:00 13

Au fost suficiente doua luni caniculare si toate gandurile negre din ultimii trei ani ale producatorilor de bere s-au risipit.
Piata berii din Romania, in care au fost investiti cateva sute de milioane de dolari incepand cu 1997, a inregistrat in primele sase luni ale acestui an o crestere spectaculoasa de 10% si da semne ca va atinge in 2003 cel mai inalt nivel din istorie.
In prima jumatate a acestui an, romanii au baut, conform datelor Asociatiei Producatorilor de Bere din Romania, 6,13 milioane hectolitri de bere iar repetarea acestei performante in urmatoarele sase luni va avea ca rezultat depasirea consumului record de 12,08 milioane hectrolitri din 2000.
Cresterea puternica a pietei este cu atat mai suprinzatoare cu cat 2001 si 2002 au fost doi ani slabi, de scadere comparativ cu 2000, iar primul trimestru din acest an consemnase o scadere suplimentara de 9% a consumului.
De fapt, in urma cu cateva luni, resemnati cu puterea de cumparare scazuta si iarna prelungita, managerii companiilor de bere nu mai sperau decat la o revenire a pietei, nicidecum la una din cele mai puternice cresteri din ultimii ani.
Caldura de la sfarsitul lui mai si din cursul lunii iunie, precum si lansarile unor marci noi de bere pe piata, au schimbat insa datele problemei.
"Daca iulie si august vor fi doua luni normale de vara din punct de vedere al vanzarilor, iar inceputul semestrului arata ca vor fi, nu vad ce ar mai putea opri cresterea. Mai ales ca ultimul trimestru nu are o pondere importanta in vanzarile anului, deci nu poate influenta decisiv evolutia pietei", afirma Mihai Albu, director general al Interbrew Romania, filiala grupului belgian Interbrew, unul din primii cinci producatori mondiali de bere. Interbrew este prezenta pe piata romaneasca cu marci precum Stella Artois, Beck's, Bergenbier sau Noroc.
Virgil Mailat, directorul Bere Mures, al patrulea jucator de pe piata, considera ca lucrurile ar putea arata chiar mai bine decat in prezent.
  "Luna iulie a fost, in ultimii ani, cea mai buna perioada din punct de vedere al vanzarilor. Este posibil deci, ca la sfarsitul anului sa vedem o crestere chiar mai mare de 10%", afirma Mailat, a carei companie "a dat lovitura" pe piata cu berea Newmarkt la PET.
Conform reprezentantilor companiilor de bere, cresterea din perioada aprilie - iunie nu s-a datorat numai caldurii ci si evolutiei bune a vanzarilor de bere la PET sau a segmentelor premium si superpremium. Pe aceste segmente de piata au avut loc, de fapt, cele mai multe lansari de produse in acest an: SABMiller a lansat Holsten si Miller iar Interbrew - Beck's si Bergenbier (la PET).
Evolutia puternic ascendenta a segmentului de bere la PET si a celui de bere premium si superpremium este ilustrata cel mai bine de evolutia companiilor Tuborg Romania, compania care reprezinta grupul danez Carlsberg, si Bere Mures.
In primul semestru al anului, vanzarile Tuborg Romania au crescut cu 20,7%, datorita marcilor Tuborg si Carlsberg (premium si superpremium) iar cele ale Bere Mures, cu 74,6% datorita berii Newmarkt la PET. 
"Ca lideri de piata pe segmentele premium si superpremium, strategia noastra are in vedere un efort sustinut in directia promovarii marcilor Tuborg si Carlsberg. Cresterea este posibila datorita consecventei in a oferi produse de cea mai inalta calitate", spune Isaac Sheps, presedintele Tuborg Romania.
continuare



Dintre multinationalele de pe piata berii, cea mai buna evolutie din punct de vedere al vanzarilor a avut-o Interbrew. Filiala romaneasca a grupului belgian a crescut cu 33,3% comparativ cu anul trecut, atingand o cota de piata de 14,6%.
"Orientarea consumatorilor catre berea de calitate si cea la PET a fost vizibila si in cazul nostru. Lansarea Beck's si, apoi, a Bergenbier la PET au contribuit considerabil la cresterea cotei de piata de la 12% la 14,6%", spune Mihai Albu de la Interbrew.



Piata berii a crescut cu 10% la sase luni
O crestere superioara pietei a raportat si Compania de Bere Romania (CBR) - fosta Ursus - filiala SAB Miller, al doilea producator mondial de bere. Vanzarile CBR din prima jumatate a acestui an au fost cu 17,3% mai mari decat in aceiasi perioada a lui 2002 iar compania a atins o cota de piata de 15,3%.
CBR isi continua astfel, ascensiunea inceputa dupa achizitia din 2001 a Bere Timisoreana. In momentul preluarii, cota de piata a CBR a crescut de la 10% la 14%, nivel inferior celui actual.
Reprezentantii CBR spun ca ascensiunea companiei se datoreaza  evolutiei bune a marcilor Ursus si Timisoreana si sunt inca rezervati in estimarile privind cresterea pietei la nivelul intregului an.
"Ascensiunea pietei in prima jumatate a anului se datoreaza temperaturilor inalte si imbunatatirii situatiei veniturilor disponibile pentru consum. La nivelul intregului an, estimam o crestere de 4% a pietei", spune Angus Rowe, director de marketing al CBR.
Dupa primul trimestru al anului, reprezentantii companiilor de bere puneau scaderea de 9% a pietei si pe seama cheltuielilor mari ale populatiei cu intretinerea locuintelor pe timpul lunilor de iarna. Scaderea acestor cheltuieli ar putea fi, deci, inca unul din factorii care au contribuit la ascensiunea consumului de bere.
Pe fondul unei tendinte de concentrare din ce in ce mai accentuata la nivelul pietei (primii cinci jucatori detin o cota de peste 70%), singura companie multinationale care nu a reusit sa isi mareasca cota de piata in prima jumatate a anului a fost tocmai liderul pietei - Brau Union Romania.
Filiala grupului austriac Brau Union, prezenta pe piata cu Gosser, Silva, Golden Brau, Ciuc sau Noroc, a vandut in primul semestru cu 6,2% mai mult decat in aceiasi perioada a anului trecut, sub cresterea de 10% a pietei. Cota de piata a Brau Union a scazut, astfel, de la 33,6% la 32,4%. In urma cu doi ani, Brau Union detinea 36% din piata.
Brau Union a fost preluata, insa, de curand de catre grupul olandez Heineken iar pozitia companiei pe piata romaneasca s-ar putea imbunatati odata cu inceperea productiei de bere Amstel sau Heineken. laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO