Prima pagina

Ce fac romanii cu banii altora: jumatate de miliard pe masini straine

30.01.2003, 00:00 17

Peste 500 milioane $. Atat valoreaza importurile de automobile in Romania anul trecut. E mult, e putin ? Pentru o piata unde salariul mediu (oficial...) depaseste timid 100 de dolari, valoarea e naucitoare. Insa pentru o tara cu 9 milioane de familii, cele 45.000 de masini importate aduc bucurie - si oarecare responsabilitate - doar in 0,5% din case.
"Importurile au reprezentat anul trecut aproape 40% din piata auto romaneasca, ceea ce reprezinta un record", a declarat Calin Popescu Tariceanu, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Altfel spus, din 100 de masini vandute anul trecut in Romania, aproape 40 au fost din import, fata de doar 8 din 100 in 1996. Practic, principalii producatori nationali-Dacia si Daewoo - au pierdut teren an de an in aceasta perioada in favoarea marcilor straine, iar Aro a ajuns nici sa nu mai conteze.
"Cu toate acestea, valoarea nu este chiar asa de mare avand in vedere ca in alte tari cu productie auto proprie importanta, precum Cehia, Polonia sau Ungaria, ponderea importurilor este considerabil mai mare", a mai spus Tariceanu.
Potrivit acestuia, in Cehia, "patria Skoda", importurile de automobile reprezinta 55% din piata auto, valorile fiind si mai ridicate in cazul Poloniei (64%) si Ungariei (78%), si ele tari producatoare de automobile.
Pentru anul acesta previziunile sunt si mai favorabile importatorilor auto din Romania.
"Estimam ca importurile vor creste in 2003 pana la un total de 55-57.000 de unitati", crede Tariceanu. In aceste conditii, ponderea importurilor ar putea ajunge la 42%, avand in vedere ca volumul totala pietei auto este estimat sa creasca in acest an la 130-138.000 de unitati.
Totusi, cum este posibil ca in doar sase ani, importurile sa creasca de peste patru ori, in conditiile in care salariul mediu net a ramas cam la fel pana acum - in jur de 120-130 $ pe luna ?
Raspunsul nu poate fi decat dezvoltarea sistemelor de achizitii cu plata amanata, in special leasing. Astfel, piata leasingului a crescut an de an ajungand la un miliard de euro anual din care leasingul auto reprezinta mai mult decat jumatate.
Aceasta i-a determinat de altfel pe principalii importatori auto sa isi dezvolte societati de leasing proprii. Astfel, Porsche Leasing Romania este societatea de leasing a Porsche Romania, importatorul marcilor Audi, Porsche, Seat, Skoda si Volkswagen, RCI Leasing este divizia financiara grupului Renault, iar marcile importate de companiile grupului tiriac (Ford, Mazda, Mercedes, Jeep, Chrysler, Hyundai), beneficiaza de serviciile societatii tiriac Leasing.
In aceste conditii din cele peste 44.000 de automobile importate anul trecut, aproape 60% au fost cumparate in leasing, desi dobanzile practicate de companiile din domeniu au ramas constante pe parcursul anului, fiind in general de peste 13-15% anual, in valuta, spre deosebire de dobanzile la creditele in lei, care au scazut de la 40% la 25%.

Masina germana si parfum frantuzesc? S-a dus moda
"Daca vrei sa-ti iei masina, ia-ti una germana. Masina germana este cea mai buna masina din lume: fiabila, sigura si puternica". Aceasta era in urma cu mai multi ani parerea majoritatii romanilor despre marcile de automobile. In ultima perioada parerea generala s-a schimbat radical.
"Si aceasta nu o spunem noi, ci o spun statisticile" a declarat Dan Vardie, presedintele Comisiei de statistica a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), care a fost pana la sfarsitul anului trecut si functia de secretar general al asociatiei.
Potrivit acestor statistici, marcile de masini franceze (Renault, Peugeot si Citroen) au avut anul trecut vanzari totale de peste 14.600 de unitati, adica mai mult decat au vandut "germanii" (14.000 de unitati - incluzand aici Audi, BMW, Mercedes, Opel, Volkswagen si marca ceha Skoda care este asimilata ca o masina germana).
Cea mai vanduta marca de import a fost si anul trecut, la fel ca in ultimii doi ani, Renault. Dupa ce a cumparat pachetul majoritar de actiuni la producatorul local Dacia, grupul francez a inregistrat an de an cresteri importante ale vanzarilor, beneficiind de un important "capital de simpatie". Anul trecut Renault a vandut peste 9.200 de automobile, mai mult decat cele 8.000 de automobile pe care le estima la inceputul anului.
Locul doi a fost ocupat la fel ca si anul trecut de Volkswagen, cu aproape 5.800 de masini vandute (crestere 45%), in timp ce pe locul trei intre marcile de import s-a aflat Skoda cu aproape 4.700 de automobile vandute (crestere 17%).
"Chiar daca in general toate marcile au vandut foarte bine anul trecut, marcile franceze Peugeot si Citroen, alaturi de cea germana Opel au avut cresteri mult peste medie" adauga Vardie.
Peugeot a vandut anul trecut peste 4.200 de automobile, adica mai mult decat dublu fata de cele 2.000 de automobile vandute anul 2001, ceea ce plaseaza marca franceza pe locul patru intre cele mai vandute marci straine din Romania.
Opel si Citroen, aflate la randul lor intre primele zece marci de import, aproape ca si-au dublat vanzarile anul trecut la 1.800 si respectiv 1.100 de unitati.
Marcile de lux au inregistrat la randul lor cresteri puternice anul trecut. Astfel, Mercedes si-a dublat anul trecut vanzarile (2.500 de unitati fata de 1.100 in 2001).
Anul 2002 a fost si primul an in care au crescut pe langa importuri si productia locala. Astfel Dacia a reusit sa isi mentina vanzarile pe piata locala si sa-si dubleze exporturile, ceea ce s-a tradus intr-o crestere cu 9% a productiei la peste 57.000 de automobile. Daewoo a "plusat" cu 41% depasind 20.000 de automobile produse, pe fondul dublarii vanzarilor pe piata interna care au compensat scaderea exporturilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO