Prima pagina

Cine sunt marii castigatori in afacerea deceniului - pensiile private obligatorii

Cine sunt marii castigatori in afacerea deceniului - pensiile private obligatorii

Click pentru imaginea marita

18.01.2008, 20:46 18

Circa 3,6 milioane de clienti si-au ales un fond de pensii private obligatorii pana ieri, cand s-a inchis campania de aderare care a durat patru luni. Aceasta este afacerea urmatorului deceniu in Romania, fondurile urmand sa administreze intre 8 si 10 mld. euro.
Cele patru luni de aderare au fost o lupta apriga intre bugete de publicitate de zeci de milioane de euro, concepte si strategii de campanie, dar si forte de vanzare impresionante, de zeci de mii de oameni. Aproape intreaga tara a fost cuprinsa de febra pensiilor private, avand in vedere ca cei 3,6 milioane de aderenti reprezinta mai bine de o treime din populatia activa si peste 70% din numarul de salariati.
Numarul total de clienti a depasit si cele mai optimiste asteptari ale pietei. In urma cu doar sase luni, estimarile privind dimensiunea pietei incepeau de la 2,5 milioane si se opreau la 2,8 milioane de clienti. De fapt, oamenii au raspuns la doua cuvinte magice: "gratuit" si "privat".
Urnele fondurilor de pensii obligatorii s-au inchis ieri, marii castigatori fiind primele cinci companii de administrare: ING (cu aproximativ 1,2 milioane de clienti), Allianz-Tiriac (900.000), Generali (340.000), Aviva (290.000) si Interamerican (225.000). Impreuna, cele mai mari cinci fonduri au atras peste 82% din clientii de pe piata.
"Avand in vedere numarul total de clienti atrasi, campania a fost categoric un succes, atat din punctul de vedere al participantilor, dar si al desfasurarii acestui proces", afirma Mircea Oancea, presedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).
Companiile de pensii vad diferit finalul campaniei, in functie de realizarile privind numarul de clienti atrasi, dar sentimentul pietei este acum unul pozitiv, liderii tinand sa mentioneze in declaratii prestatia buna a celor doua institutii care au gestionat campania, CSSPP si Casa Nationala de Pensii (CNPAS).
"Sentimentul de ansamblu este al unei campanii reusite, in care institutiile publice au gestionat neasteptat de bine evolutiile din piata. Pentru perioada urmatoare, principalul interes este in jurul loteriei, pentru care speram sa nu se schimbe regulile de acum", spune Radu Vasilescu, CEO al ING Fond de Pensii.
"Impresiile noastre sunt impartite. Suntem multumiti ca lucrurile au evoluat bine pentru piata, dar suntem dezamagiti de comisioanele, cateodata prea mari, platite de unele companii pentru atragerea clientilor. Institutiile publice care au gestionat campania, atat CSSPP, cat si CNPAS, au facut o treaba buna", a comentat Shah Rouf, CEO al grupului Aviva Romania.
Pentru a atrage participantii, companiile de pensii au facut investitii estimate la 500-600 de milioane de euro. In medie, atragerea unui singur client a costat 150 de euro (suma care include comisionul platit agentilor, publicitatea, cheltuielile administrative si altele), investitie care va fi recuperata in urmatorii 7-15 ani. Peste 261.000 de agenti de vanzare au alergat dupa clienti in ultimele patru luni.
Pasul urmator pentru piata pensiilor private este redistribuirea automata (loteria) a salariatilor sub 35 de ani care nu au semnat cu niciun fond sau au semnat cu mai multe. Apoi va urma startul contributiilor (in aprilie-mai), fondurile putand ajunge la active de 300 de milioane de euro anul acesta.

Pensiile private obligatorii, pe scurt

Numarul total al clientilor la 17 ianuarie: 3,58 - 3,6 milioane
Clienti la loterie: 300.000 -700.000
Numarul total de clienti estimat dupa loterie: 4 milioane
Primele trei fonduri au 68% din total
Numarul de agenti de vanzare din piata: peste 261.000
Aglomerarea agentilor: un agent revine la 14 clienti
Investitiile totale: 500-600 mil. euro
Investitii in publicitate: peste 20 mil. euro
Pentru a atrage un client, o companie a cheltuit in total in medie 150 euro
Activele fondurilor de pensii in anul 2008: circa 300 mil. euro
Investitiile fondurilor pe bursa in acest an: 60-75 mil. euro

Dilemele pietei
Ce procedura va folosi loteria: alocarea proportionala sau cea egala?
Cand va avea loc loteria si exact cati clienti vor intra in ea?
Cand va incepe colectarea?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO