Prima pagina

Companiile romanesti debordeaza de optimism

29.05.2003, 00:00 8



Companiile romanesti sunt cele mai optimiste dintre cele din Europa Centrala si de Est cu privire la efectele benefice ale integrarii economiei in Piata Comuna europeana, conform unui studiu al retelei Camerelor de Comert europene- Eurochambre efectuat in februarie si martie anul acesta. Studiul, efectuat in zece tari candidate la aderare (Bulgaria, Cehia, tarile Baltice, Ungaria, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia) arata ca 87% dintre companiile romanesti sunt optimiste cu privire la aderarea la EU, fata de o medie de doar 60% pentru companiile din intreaga zona care a fost inclusa in studiu. #leadend#De asemenea, doar 5% dintre companiile romanesti vad pesimist aderarea la UE, fata de 17% media pe toti cei zece candidati. Studiul, intitulat "Gradul de pregatire a companiilor din Europa Centrala", este la a treia editie, iar la elaborarea sa au lucrat si specialisti ai Camerei Romane de Comert si Industrie.



Rezultatele sunt in corelatie cu starea de spirit a intregii populatii, care este, conform ultimelor sondaje, printre cele mai entuziaste din toata zona in ceea ce priveste aderarea la UE.



Optimismul din sondaj se regaseste in declaratiile unor mari producatori romani de bauturi sau produse din carne, insa nu si in al specialistilor in fiscalitate sau al consultantilor in management.



Ioan Micula, presedintele grupului European Drinks, spune ca se simte deja pe piata europeana, in timp ce Radu Timis, director general al producatorului de mezeluri Cris-Tim, afirma ca asteapta aderarea pentru a putea exporta mai mult pe noile piete. De asemenea, lui Bogdan Mihail, vicepresedinte Prodal '94, producatorul marcii Stalinskaya, nu-i este frica de eventualii competitori de talie mondiala care vor intra pe piata: "De-abia va scadea numarul produselor contrafacute", spune el.



De partea cealalta, Anca Ioan, Roland Berger Strategy Consultants, crede ca societatile romanesti nu vad decat jumatatea plina a paharului si ca va fi o selectie dura ca urmare a conformarii la prevederile UE.



De asemenea, nici la nivel fiscal, lucrurile nu sunt insa tocmai roze. Companiile care au legaturi comerciale cu tari din Uniunea Europeana sau cu tari care vor intra in UE din 2004 vor resimti deja "impactul fiscal major " al reglementarilor UE privind impozitele indirecte - TVA, taxe vamale, accize, considera expertii firmei de consultanta Pricewaterhouse Coopers. "Ar fi bine ca firmele romanesti sa inceapa sa se gandeasca la consecintele pe care le vor avea de suportat, sa discute cu partenerii din tarile care intra in primul val in UE si sa invete din experienta lor", spune Antony Turczynowicz, expert in impozite indirecte pe regiunea Europei Centrale si de Est.



Specialistii in fiscalitate spun ca multinationalele prezente in Romania stiu ce se va intampla, insa multe firme autohtone nici nu au idee.



"Firmele romanesti ar putea sa exploateze anumite avantaje in relatii cu parteneri din tarile care adera in primul val la Uniunea Europeana, in ceea ce priveste TVA. Oricum, va fi si de pierdut si de castigat si de aceea este nevoie de planificare si strategii flexibile", a declarat Mihaela Mitroi, tax director la PWC Romania.



Reprezentantii firmei de consultanta spun ca firmele din tarile aflate in pragul aderarii au ajuns sa fie relativ panicate de schimbarile cu care se vor confrunta. Nici autoritatile nu sunt pregatite asa ca vor trebui sa mearga pe abordari cat mai flexibile care sa le permita sa tina lucrurile sub control.





Fata in fata cu UE



* 7% dintre companiile intervievate in Romania afirma ca sunt informate pe deplin cu privire la acquis-ul comunitar, 62% partial informate si 29% n-au informatii



* 43% n-au inceput inca pregatirile in vederea aderarii (mai putin decat media de 49% si mai putine decat anul trecut 50%)



* doar 12% au o estimare a costurilor implicate, dintre care 29% estimeaza un cost de sub 500.000 euro, iar restul un cost de peste 1,5 milioane euro



* 58% din repondenti estimeaza ca vor fi capabili sa se adapteze la Piata Comuna cu propriile mijloace, in timp ce 24% cauta un partener strategic



* 97% dintre companiile romanesti sunt in favoarea aderarii la UE (cea mai ridicata pondere dintre cele 10 tari)



* 59% dintre repondenti sunt satisfacuti de desfasurarea negocierilor de aderare



Sursa: Eurochambres si SBRA

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO