Prima pagina

Cu afaceri de doua miliarde de euro, retailerii straini au intrat in zodia profitului

27.09.2005, 19:58 11

Afacerile retelelor straine din comertul romanesc au crescut de zece ori in ultimii cinci ani, depasind doua miliarde de euro anul trecut, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finante. In acelasi timp, profiturile cumulate ale acestora s-au apropiat de 50 de milioane de euro.

Comertul de tip nou, adica supermarketurile, hypermarketurile, magazinele cash & carry sau orice alt tip de magazin aparut in Romania dupa Revolutie, au devenit o adevarata industrie. Dupa investitii de peste jumatate de miliard de euro in magazine, vanzarile derulate prin noile forme de comert au depasit anul trecut doua miliarde de euro.

Cele mai bune rezultate le-au avut companiile cu state vechi de plata, Metro, Billa sau Selgros. Acestea au avut curajul de a miza devreme pe piata romaneasca si au beneficiat de pe urma acestei decizii, realizand la nivelul anului trecut profituri importante.

Potrivit datelor Ministerului de Finante, Metro Cash & Carry Romania Srl a realizat anul trecut un profit net de peste 27 de milioane de euro, iar Billa si Selgros, membre ale grupului german Rewe, au realizat impreuna un profit net de peste 15 milioane de euro. Primul intrat pe piata romaneasca, Metro a avut anul trecut vanzari de un miliard de euro, valoare comparativa cu cea realizata de toti ceilalti "straini" din comertul romanesc la un loc.

Situatia se va schimba de anul urmator, apreciaza jucatorii din piata. Pe de o parte companiile deja active pe piata, precum francezii de la Carrefour sau Cora, anunta cresteri importante ale vanzarilor de la un an la altul pe fondul deschiderilor de noi magazine. Anul trecut Carrefour a realizat o cifra de afaceri de peste 240 de milioane de euro, dubla fata de anul precedent, iar Cora a trecut de 100 de milioane de euro.

Pe de alta parte, grupuri precum Tengelmann sau Kaufland se pregatesc sa intre cu primele magazine pe piata romaneasca, deruland in prezent investitii de ordinul zecilor de milioane de euro in magazine.

In aceste conditii, este de asteptat ca formele moderne de comert sa castige tot mai mult teren pe piata locala.

Potrivit institutului de cercetari de piata GfK Romania, formele moderne de comert aveau la nivelul anului trecut o cota de piata de 15% in cadrul consumului casnic de bunuri de larg consum. In Bucuresti, cel mai dezvoltat oras din punctul de vedere al formelor moderne de comert, ponderea a trecut anul trecut de 30%. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO