Prima pagina

Finantele fac un consiliu ca sa-si interpreteze legile

03.12.2001, 00:00 20



Romania are un numar extrem de mare de reglementari fiscale. Paradoxal, o recunoaste si Ministerul Finantelor.

Marea problema este ca aproape fiecare act normativ fiscal care influenteaza operatiunile comerciale si financiare ale unei societati este interpretabil.

Intrucat Ministerul Finantelor nu ofera o interpretare unitara si clara, aceeasi prevedere este inteleasa diferit de societatile comerciale, dar, mai mult decat atat, de organele fiscale apartinand aceluiasi minister.

"Depinde de ce noroc ai, ce organ de control iti vine si ce interpretare da", a afirmat reprezentatul unei companii la "Seminarul de fiscalitate" organizat la Sibiu de grupul de editura si consultanta Rentrop&Straton.

"Pentru ca legislatia este neclara, ne putem trezi in situatia de a face interpretari, absolut cu buna credinta, si aceasta sa nu corespunda cu cea a reprezentantilor fiscului. Pe de alta parte, daca cerem lamuriri la Ministerul Finantelor, raspunsurile se primesc foarte greu si, nu de putine ori, chiar si acestea lasa loc de interpretari", a aratat directorul economic al unei alte companii.

Agentii economici se plang ca interpretarea anumitor norme difera chiar de la o directie fiscala la alta.

Pozitia este impartasita si de firmele de consultanta in domeniu, care cer Finantelor solutii de aplicare unitara a diferitelor acte normative.

"ai noua ne este foarte greu sa interpretam anumite reglementari. Stabilirea impozitelor devine uneori o adevarata inginerie economico-financiara", a declarat Mariana Mironescu, consultant la Rentrop&Straton.

Cele mai mari probleme la calcularea impozitelor vin in principal din cauza nebuloasei pe care o reprezinta in acest moment deductibilitatea, respectiv nedeductibilitatea diferitelor cheltuieli.

Limpezirea mult asteptata ar trebui sa vina din proiectul de ordonanta de urgenta privind impozitul pe profit, pe care Ministerul Finantelor incearca sa il aduca la forma finala in prima parte a acestei saptamani.

Actul normativ va cuprinde o lista completa a tuturor cheltuielilor acceptate ca deductibile, pentru a elimina confuzia creata de numeroasele reglementari in vigoare.

Pentru a nu cadea in vreo capcana, multi contabili asteapta de la Ministerul Finantelor norme de inchidere a bilantului pe 2001, mai ales ca exista mai multe prevederi care au intrat in vigoare succesiv pe parcusul anului si nu este clar in ce masura acestea afecteaza socotelile anterioare.

Acum, Ministerul Finantelor, in incercarea de a aduce mai multa lumina in domeniul legislatiei fiscale, a decis sa reinfiinteze Comisia Centrala Fiscala.

"Comisia este abilitata sa analizeze si sa dea solutii in spetele care nu sunt foarte clar reglementate de normele si ordinele emise de minister", a declarat Mihai Hura, director general adjunct al Directiei de politici fiscale din Ministerul Finantelor.

Comisia Centrala Fiscala este condusa de Gheorghe Oana, secretar de stat in Ministerul Finantelor, si are 14 membri - directori generali si directori generali adjuncti din minister. Solutiile date de Comisia Fiscala sunt publicate in Monitorul Oficial.

Comisia s-a intrunit deja de doua ori, clarificand mai multe probleme legate de TVA. Astfel, Comisia a stabilit ca cesiunea de creante nu intra in sfera de aplicare a TVA.

De asemenea, acordarea de imprumuturi unei societati de catre un asociat/actionar persoana fizica sau juridica, pentru acoperirea unor nevoi financiare, este asimilata operatiunilor bancare, fiind scutita de TVA.



Constructiile si turismul nu scapa de TVA

Ministerul Finantelor nu renunta la introducerea TVA pentru constructii si pentru incasarile in valuta din turism, prevederi puternic contestate de catre operatorii din domeniu.

Chiar si in cazul in care Parlamentul va respinge propunerile de eliminare a cotei zero de TVA, inscrise in proiectul de lege a TVA care urmeaza sa intre saptamana aceasta in discutia pe comisii la Senat, ministerul nu va renunta la TVA, dar spune ca ar putea sa aplice o cota mai redusa.

"Daca va fi nevoie, vom sustine varianta acordarii de cote reduse pentru constructii si turism, in nici un caz insa nu vom accepta mentinerea cotei zero", a declarat Mihai Hura, director general adjunct in Directia de politici fiscale a Ministerului Finantelor.

De altfel, textul proiectul de lege a TVA prevede posibilitatea ca Guvernul sa poata acorda cota redusa de TVA cu pana la 50% din cota standard de 19% pentru anumite bunuri/servicii stabilite prin hotarare de guvern.

"In functie si de posibilitatile bugetului, se poate acorda cota redusa de TVA pentru 5-9 produse", a spus Hura. El a adaugat ca, "daca Parlamentul va dori, vom introduce o reglementare de genul cota redusa de TVA pentru constructia de locuinte in general".

Eliminarea cotei zero pentru constructii si pentru incasarile in valuta este impusa de necesitatea alinierii legislatiei fiscale la Directiva VI a Uniunii Europene. In cazul constructiilor, Ministerul Finantelor considera ca vechea reglementare era "neunitara si foarte greu de administrat", pe langa faptul ca nu este compatibila cu legislatia UE.

"Ministerul Finantelor se angajeaza ca normele de aplicare a noii legi a TVA sa iasa o data cu legea, ca sa nu mai fim pusi in situatia ca aceasta sa nu poata functiona din cauza intarzierii normelor", a declarat Mihai Hura.

Reglementarea cat mai clara a TVA este foarte importanta in conditiile in care acest impozit asigura circa 45% din veniturile bugetului de stat.

Una din cele mai importante noutati din proiectul de lege a TVA consta in majorarea plafonului de scutire de la plata TVA la 750 milioane de lei cifra de afaceri anuala, cu mentiunea ca un contribuabil care se situeaza sub plafon poate opta daca sa fie sau nu platitor de TVA.

"O sa stabilim si o procedura de scoatere din evidenta daca e cazul, la solicitarea contribuabilului", a declarat Mihai Hura.

De asemenea, proiectul prevede scutirea de TVA a profesiilor liberale, inclusiv a activitatii desfasurate de avocati si notari, precum si separarea scutirii de taxe vamale de scutirea de TVA, in conditiile in care, pana acum, prima o implica in mod automat si pe a doua.



Exportatorii sunt norocosi

O veste buna pentru exportatori este ca, incepand de anul viitor, va fi eliminata legatura dintre momentul incasarii valutei si acordarea cotei zero de TVA, care permitea aparitia unor practici discriminatorii din partea organelor de control fiscal, nefiind clar reglementata.

Proiectul de lege a TVA incearca sa rezolve si o alta mare problema a agentilor economici - intarzierea foarte mare, de pana la sapte luni, cu care se face rambursarea TVA.

"Rambursarea se va face lunar si, mai important, de regula, se va face fara control fiscal", spune Hura. Ministerul Finantelor se bazeaza pe faptul ca intre timp va avansa organizarea cazierului fiscal, prin care contribuabilii vor fi tratati diferentiat, in functie de comportament.

"Nu ii vom mai trata din start pe toti ca pe unii care vor sa fraudeze fiscul, asa cum se cam intampla pana acum", a afirmat Mihai Hura. In schimb, inscrierea cu buna stiinta de date false in deconturile de TVA va fi pedepsita cu inchisoare intre 1 si 7 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO